جمعه / ۳۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۰۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
وزیر ارشاد:

برای تحقق گفتمان انقلاب باید به مسجد برگشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بزرگترین سنت و میراث نبوی برای ما مسجدمحوری است و مسجد در کانون توجهات دینی قرار دارد.

(جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰) ۱۴:۰۱

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سومین همایش «منادیان وحدت» صبح روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه، با حضور  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی دیگر از مسئولین کشوری و استانی در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان از مهمترین جلوه‌های مدنیت و فرهنگ در تاریخ ایران عزیز ماست. استان سیستان و بلوچستان و قهرمانان تاریخی‌اش، شهدا و علمای بزرگوارش، همه و همه داشته‌هایی است که امروز بر سبد فرهنگی ایران اسلامی افزوده است.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان با مردان و زنان دلاوری رو به رو هستیم که با قدرت، ایمان و عشق به ایران عزیز، تقرب به آموزه‌های الهی، محور وحدت ملی را به نمایش گذاشتند. به روان پاک همه شهدای این استان عزیز درود و سلام می‌فرستیم، به روح بلند امام راحل درود می فرستیم که این فرصت تاریخی را در اختیار همه ما قرار داده است تا در چنین ایامی با افتخار به تبعیت از پیامبر عظیم‌الشان، به اتفاق یکدیگر به تمدن نوین اسلامی و ایران پرشکوه فکر کنیم.

اسماعیلی افزود: نکته اول در رابطه با رویکرد دولت و مردم در حوزه فرهنگ است، دولت مردمی و انقلابی در کنار توجه به مسأله مهم اقتصاد و معیشت و حل مشکلات گسترده‌ای که امروز در راه توسعه اقتصادی و معیشت مردم وجود دارد، همزمان تمام تلاش خود را برای پیشرفت و توسعه فرهنگی کشور مصروف می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ در اندیشه دینی انقلاب اسلامی ما به عنوان زیربنا تلقی می‌شود و اقتصاد و همه لوازمات توسعه مادی، ابزارهایی برای تعمیق مسائل و الگوهای فرهنگی است. اساساً حکومت در اندیشه اسلامی برای این تشکیل می‌شود که مردم را به سعادت در دنیا و آخرت برساند، این تعریف واحد از حکومت در اسلام است که در اندیشه بزرگان ما از جمله فارابی، امام محمد غزالی و امام خمینی(ره) وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگاه همه این بزرگان به سیاست، استفاده از امکانات مادی برای سعادت مردم در دنیا و آخرت است، گفت: این نگاه در مقابل تفکری است که حکومت را تنها برای مسائل رفاهی و امنیتی مردم ترجمه می‌کند. اگر امروز از بخش‌های مختلف حاکمیت صحبت می‌کنیم و اساساً داعیه برقراری حکومت دینی را داریم تلاشی نیست، جز برای تحقق سعادت جامعه در دنیا و آخرت.

اسماعیلی افزود: نباید این هدف متعالی بر اثر فشارها و مشکلات کم شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد آن فصل ممیزه میان حکومت دینی و حکومت‌های مادی، لیببرال و سکولار از بین رفته و ما دچار یک عرفی‌گرایی می‌شویم که در برخی سال‌های اخیر آثار آن را در زندگی خودمان دیده‌ایم و به مضرات آن پی برده‌ایم، بنابراین برای اینکه دچار این مشکل نشویم باید به سنت پیامبر (ص) برگردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مگر مدت اقامت پیامبر اکرم(ص) در قبا چه قدر است که در آنجا مسجد ساختند؟ در مدینه النبی مسجد چه جایگاهی دارد؟ هم محل آموزش است، هم محل قضاوت است و هم محل حکومت است و هم محل اجتماع د‌ل‌هاست. بنابراین برای نیل به مقاصد بلند جامعه نو تاسیس اسلامی، اگر جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی می‌خواهد جا پای پیامبر(ص) بگذارد و به « لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» اقتدا کند و از سوی دیگر مسیر پر چالش دنیای امروز را پشت سر بگذارد؛ چاره‌ای جز مراجعه به سنت‌های نبوی ندارد. بزرگترین سنت و میراث نبوی برای ما مسجدمحوری است و مسجد در کانون توجهات دینی قرار دارد.

اسماعیلی ادامه داد: اگر امروز دولت مردمی داعیه بازگشت به گفتمان شکوهمند انقلاب اسلامی را دارد باید به مسجد برگردد؛ چناچه امام راحل فرمود: «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»؛ دهه اول انقلاب اسلامی را به یاد بیاورید که همه اعزام‌ها و حوزه‌های امنیتی، آموزشی وفرهنگی در مساجد اتفاق می‌افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت مردمی توجه به این نکته است که خود را اسیر مباحث فیزیکی و زیرساختی نکنیم بلکه زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم و توجه را بر توسعه منابع انسانی بگذاریم؛ در این راستا استان سیستان و بلوچستان مملو از استعدادهای فرهنگی هنری بوده و ما خود را مکلف می‌دانیم که به این ظرفیت‌ها توجه کرده و آن را رشد دهیم.

وی ادامه داد: از مدیریت استان می‌خواهم که با هماهنگی با مدیریت ستادی برنامه روشنی را برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی در استان سیستان و بلوچستان تدارک ببینند؛ ما در استان سیستان و بلوچستان باید برای چهار سال آینده برنامه اقدام داشته باشیم، یعنی باید مشخص شود که قرار است که به چه نقطه ای برسیم؛ قرار است که چه مقدار آموزش داشته باشیم، چه جشنواره‌هایی را برگزار کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های هنری ابزاری برای رشد و تعالی انسان‌هاست، افزود: به همین دلیل در استان سیستان و بلوچستان، با محوریت شورای فرهنگ عمومی، نماینده ولی فقیه در استان، استفاده از دیدگاه‌های وحدت آفرین علمای اهل سنت باید برنامه اجرایی برای رشد و تعالی فرهنگ استان ارائه شود.

وی گفت: من از حجت الاسلام ارزانی و دیگر دوستان خواسته‌ام که در توسعه فرهنگی نگاه فرهنگی‌شان به مسجد باشد. ما در مسجد به دنبال تحقق اهداف فرهنگی هنری هستیم. این فعالیت‌ها خارج از مسجد زمینه مشکلات بعدی را فراهم می‌کند؛ تلاش می‌کنیم اگر مجموعه‌هایی هم برای حوزه‌های فرهنگی هنری می‌سازیم در کنار مساجد باشد. مساجد باید محور همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اخلاقی، تربیتی و مذهبی باشند.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین توجه به قرآن و معارف از اهتمام‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان است، باید برنامه روشنی را برای رشد فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم، افتخار همه مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت مودت اهل بیت است.

وی افزود: عشق و علاقه به خاندان پیامبر گرامی اسلام، در انحصار هیچ‌کس و هیچ گروهی نیست؛ «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد»؛ بنابراین با توجه به آموزه‌های قرآن و اهل بیت که محور وحدت جهان اسلام هستند باید به نحو شایسته‌ای آنچه که عنوان شد در استان سیستان و بلوچستان بروز و ظهور یابد.

کانون‌های مساجد با اهتمام مضاعفی در حوزه وحدت اسلامی فعالیت کنند

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این مراسم طی سخنانی، با اشاره به اینکه بنیان‌گذاری هفته وحدت از ابتکارات بی‌نظیر امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: رحمت و عطوفت پیامبر اسلام(ص) برای مسلمانان الگو است و این موضوع سرمشق برادران شیعه و سنی برای اتحاد و وحدت است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه به فرموده  مقام معظم رهبری دنیای امروز نیازمند تقریب است، افزود: بهترین مکان برای همبستگی و وحدت مسجد است و یقیناً به زودی از این محور، تمدن نوین اسلامی با اتحاد برادران شیعه و سنی شکل خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه ارتباطات انسان در زندگی به چند بخش تقسیم می‌شود، گفت: یک بُعد ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است که خداوند این ارتباط را به دو دسته تقسیم کرده و در قرآن می‌فرماید: « وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ عده‌ای بر اساس این آیه از کفار هستند و عده‌ای مومن، عده‌ای ایمان‌باور بوده و عده‌ای باور به خدا و معاد ندارند.

وی افزود: اما خداوند در مقابل مومنان می‌فرماید: « رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»؛ یعنی برخوردی با مهربانی و مودت. اما سوال آن است که چرا هفته وحدت را دور هم جمع می‌شویم؟ این هفته فقط به معنای این نیست که در ایام خاصی دور هم جمع شویم. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استان سیستان و بلوچستان را به عنوان محور وحدت توصیف کردند؛ بنابراین با توجه به اینکه امسال سال وحدت و همدلی و هم‌افزایی است، باید تلاش کنیم در این مسیر حرکت کنیم چنانچه که خداوند فرمود: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ پس وحدت نه تنها برای هفته وحدت که برای همه زمان‌هاست.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: وحدت نَه فقط برای مومنین در ایران یا سیستان و بلوچستان که برای همه مومنین در همه جهان است وقتی بگویند « أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّٰهِ )، وقتی شهادتین بگویند با هم برادر و هم‌رأی شده و لذا مدل ارتباط قرآنی می‌گوید: اگر انسان‌ها ایمان دارند و باورشان یکی است، یعنی وحدت و همدل و هم‌افزا هستند و اگر کسی از دشمنان هم‌عقیده نباشد و بخواهند وحدت مسلمین را برهم زند مقابلش می‌ایستید.

ارزانی افزود: اما بُعد دیگر ارتباطات در زندگی انسان، مربوط به رابطه انسان‌ها با خداوند است که در قالب زنجیره عبودیت تعریف شده است، برادران شیعه و اهل سنت با حضور در مسجد و عبادت این ارتباط را قوام می‌بخشند.

وی گفت: این بسیار این برای من گران سنگ است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کردند که برنامه ما این است که مسجد را محور فعالیت‌های فرهنگی هنری قرار دهیم و ما با تمام قوا از این مساله حمایت می‌کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: بُعد دیگر این رابطه در حوزه رابطه انسان با مردم است؛ مردم و مومنین همواره حال تلاش هستند چنانکه خداوند در قرآن فرمود: « وَأَن لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ»؛ مردم صرفا به تلاش خود وابسته نیستند بلکه فضل و رضوان خداوند را طلب می‌کنند، آنچه اهمیت دارد همین توکل در کنار تلاش است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه اسلام دینی کامل و جامع است و ما مفتخریم که با نام مسلمان و رفتار مسلمانی دور هم جمع شده‌ایم، گفت: امیدواریم که اعضای کانون‌های مساجد، ائمه جماعات، حجج‌اسلام و مولویان حاضر در این همایش، با اهتمام ویژه‌ای که داشتند و دارند و خواهند داشت در عرصه وحدت اسلامی فعال‌تر باشند.

ادای احترام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقام شهدا

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه  با حضور در گلزار شهدای شهر زاهدان با نثار شاخه‌های گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای این استان ادای احترام کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با حضور بر مزار شهیدان سردار «محبعلی فارسی»، «محسن خزایی» شهید خبرنگار، حجت‌الاسلام «جمال سابقی نژاد» شهید مدافع سلامت و مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام محمد تقی(ع) بلوار بعثت زاهدان به مقام آنان ادای احترام کرده و میثاقی دوباره با آرمان‌های آن دلاوران بستند.

انتهای پیام/

(جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰) ۱۴:۰۱
https://news.masjed.ir/u/jh6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید