چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۷۶
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت‌الاسلام ابوالمعالی:

محوریت مسجد، تحقق تمدن نوین اسلامی است

امام جماعت مسجد ثامن الائمه (عج): همکاری نهادهای یک محله با محوریت مسجد از سلول‌های تحقق تمدن نوین اسلامی است.

(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۰۸:۲۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.

 

 به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.

 

 این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.

 

یکی از این مساجد؛ «مسجد ثامن الائمه(علیه‌السلام)» در محله شمیران نو به امامت «حجت الاسلام و المسلمین سید محمود ابوالمعالی» است. او محله خود را به خوبی می شناسد و فعالیتش برمبنای تحقیق بر آن محله است. این مسجد یکی از مساجد محوری در «عملیات محله محور مسجد پایه» است. امام این مسجد حوزه همکاری‌هایش را به محله‌های طراف و نهادهای دولتی برده است. او یک رابط فعال و یک امام جماعت جهادی است. وی اعتقاد زیادی به همکاری با بسیج مسجد و محله خود دارد. در ادامه گفت و گوی ما را با او در اینباره می خوانید؛

 

  در خصوص فعالیت ها و همچنین ارتباطات خودتان به عنوان امام جماعت با مردم و ارکان مسجدتان که منجر به همکاری گسترده و با کیفیتِ شما با اهالی شمیران نو شده، بیشتر توضیح دهید.

به دنبال تدبیر مقام معظم رهبری(حفظه ‌الله) و شروع عملیات محله محور مسجد پایه، مرکز رسیدگی به امور مساجد از ائمه جماعات خواست تا فعالیت هایشان را در قالب عملیات محله محور و شبکه مساجد ادامه دهند. ما در مسجد ثامن‌الائمه(علیه السلام) با توجه به شیوع ویروس کرونا، ابتدا سلامت مردم را در دستور کار خود قرار دادیم. الحمدلله هماهنگی‌های خوبی بین عوامل مسجد ما اعم از امام جماعت، هیئت امنا و به ویژه بسیج مسجد، بسیج حوزه مقاومت محله(۱۵۱) قدس و ناحیه مقاومت بسیج کربلا صورت گرفت.

 

ما در روزهای نخست بیماری یک عملیات ویژه به منظور مبارزه با گسترش ویروس کرونا آغاز کردیم. به طور مستمر معابر و مکان‌های شلوغ را ضدعفونی می‌کردیم و فضاهایی را که احتمال آلودگی و شیوع در آنها بیشتر بود را مرتباً گندزدایی و ضدعفونی می‌کردیم.

 

همچنین در زمانی که ماسک دچار کمبود و گرانی شده بود، مسجد ثامن الائمه (علیه‌السلام) پیشگام تولید و توزیع آن شد. در همان روزها مواد ضد عفونی هم بین اهالی توزیع می‌کردیم.

 

در ادامه هم در اجرای طرح شهید سلیمانی(رحمه‌الله) که به ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه شده بود، همکاری کردیم. با همکاری بسیج، منطقه را بلوک بندی کردیم. بلوک هر مسجد که مشخص شد، پایش منزل به منزل و ایجاد پرونده برای خانواده های کرونایی را آغاز کردیم.

 

در رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه با کمک‌های مردمی بسته‌های ارزاق تهیه و بین نیازمندان و آسیب دیدگان از شرایط اقتصادی کرونا توزیع کردیم. البته این امر در چندین مرحله همراه با توزیع گوشت گرم دام و مرغ صورت گرفت.الحمدالله ارتباط مناسبی با نهادهای دست‌اندرکار مثل کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(رحمۀ‌الله‌علیه) و بنیاد مستضعفان برقرار کردیم و کمک‌هایی که از طریق آن‌ها دریافت می‌شد را به همراه کمک‌های اهالی، در قالب بسته‌های معیشتی توزیع کردیم.

 
 من همواره تلاش کردم تا مردم را در قالب بسیج و صف در این میدان همراهی کنند. به هر حال کار اصلی همواره بر دوش مردم است. قسمتی که بر عهده مسجد و امام جماعت می‌باشد یک کار ستادی و مدیریتی است. البته باید در وهله اول حس اعتماد برانگیخته شود. جلب اعتماد که صورت گرفت کارها با موفقیت انجام خواهد شد. رابطه من با بسیج مسجد یک رابطه بسیار خوب است. در سایه عنایات پروردگار من از مدارا و تحمل بالایی برخوردار هستم. این تحمل و مدارا باعث شده تا همه حول محور مسجد گرد هم بیایند و با محوریت آن خدمت کنند. در ارتباط گیری و همکاری با سایر مساجد محله، نیز چنین است.
 
 با توجه به اهمیت فعالیت مساجد به صورت شبکه در عملیات محله محور تاکنون ۱۰ جلسه در طول ۱۰ ماه با مساجد محله شمیران‌نو برگزار کرده‌ایم. در واقع نه مسجد در حیطه ماموریت مسجد ثامن الائمه(علیه‌السلام) به عنوان مسجد محوری فعالیت می‌کنند. تا کنون در هر یک از آنها یک جلسه برگزار شده و در دور دوم، جلسه دهم را هم با حضور آنها، ارکان مساجدشان، بسیج و شورایاری محله برگزار کرده‌ایم.

 

این امر تنها در نتیجه اعتماد قابل انجام است. البته در این مسیر سختی‌هایی وجود دارد. خیلی ها گفتند؛ چرا مسجد ثامن الائمه(علیه‌السلام) باید محور باشد؟

 

دلایل را با حوصله خدمت آنها عرض کردم. گفتم: «عملیات محله محور مسجد پایه» تدبیر مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) است. مرکز رسیدگی به امور مساجد برای اجرای این عملیات، مساجدی را به عنوان محور و هماهنگ کننده، انتخاب کرده که البته مسجد ما هم از همین دست است.

 

 به تدریج مقاومت ها از بین رفت و اخلاص و انگیزه بالا جایگزین آن شد. در ادامه فعالیت‌ها را اولویت بندی کردیم. اولویت اول‌مان را جان مردم و سلامتی آنها قرار دادیم. اولویت دوم را معیشت و کمک به نیازمندان قرار دادیم و مدیریت کمک‌های مردمی و توزیع آن در دستور کار قرار گرفت.

 

در جمعه پیش رو که مصادف است با هشتم ربیع‌الاول و روز شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) به نام نامی حضرت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) بسته‌های امداد مهدوی اهدا خواهیم کرد. قرار است به یاری خدا مراسم دعای ندبه را در یک مکان بزرگ و سرسبز برگزار کنیم و بسته های امداد مهدوی را هم بعد از این مراسم توزیع کنیم.

 

مهم این است که ما بتوانیم اعتماد همدیگر را جلب کنیم. به هرحال تنوع نظر در هر امری وجود دارد. باید با حوصله با آن برخورد شود.

در کار شبکه‌ای ممکن است همه پای کار نیایند، این مائیم که باید نزد آنها برویم. در هر حال «عملیات محله محور مسجد پایه» یک کار منطقی و درست است. فقط باید با ایستادگی و حوصله آن را به مقصد برسانیم.

 

  شما از روابط با سایر نهادها از جمله شورایاری محله گفتید. روابطی از این دست چه کمکی می تواند به فعالیت یک امام جماعت داشته باشد؟

 

اگر قرار باشد مسجد محور شود و بخواهیم نهادها و شخصیتهای محلی را گرد مسجد بیاوریم، باید در سطوح بالا و با حضور آنها جلساتی برگزار شود. در واقع این تقاضاها باید با در نظر گرفتن سلسله مراتب صورت پذیرد. در حال حاضر سپاه نیز طرح محله اسلامی را اجرا می‌کند. بهتر است «مرکز رسیدگی به امور مساجد» با این نهاد انقلابی جلساتی را به منظور بهره‌گیری از روحانی محله در چنین طرح‌هایی برگزار کند.

 

از طرفی هماهنگی با شهرداری نیزالزامی است. لازم است که برای اجرای این عملیات هماهنگی‌هایی در سطح شهردار صورت بگیرد.

 

الحمدلله شهرداری به یک نهاد حزب‌اللهی تبدیل شده و خدمات قابل توجهی در این زمینه ارائه می‌دهد.

 

همچنین شورایاری‌های محله باید در این عملیات با مساجد هماهنگ باشند. به هر حال شورایاری‌ها خودشان را قطب محله می‌دانند و ابتدا در مواجهه با «عملیات محله محور مسجد پایه» از خود مقاومت نشان می‌دادندالبته در شمیران نو با حوصله و مدارا با آن ها ارتباط برقرار کردیم و اکنون آنها در کنار ما فعالیت می‌کنند.

 

بسیاری از نهادها با هماهنگی امور مساجد نسبت به فعالیت های محله محور از پذیرش بالایی برخوردارند. منتها همکاری گسترده با آنها به هماهنگی و گفتگو در سلسله مراتب بالاتر نیاز دارد.

 

یکی از نهادهای مهم برای سهولت عملیات محله محور ناجا استدر بسیاری از موارد پلیس راهور می تواند اجرای عملیات را تسهیل کند.

 

آموزش و پرورش نیز یک نهاد تاثیرگذار در این زمینه است. به هر حال هر محله چند مدرسه در خود دارد. اگر آموزش و پرورش و مرکز رسیدگی به امور مساجد با هم همکاری داشته باشند، مسجد و مدرسه می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده بهتری داشته باشند. بسیاری از مدیران مدارس نیاز به حضور در شورای محلی دارند. در واقع آن‌ها نیز به همکاری با مسجد نیاز دارند.

 

همه اینها اجزای تمدن نوین اسلامی ایا امارت اسلامی هستند که مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) بر آن تأکید می‌فرمایند، که همه چیز حول محور اسلام باشد. عملی شدن این ایده در گرو پای کار بودن همه نهادها و تدبیر آنها است. به هرحال امداد الهی در همه این مراحل جاری و ساری بوده است و ما در بسیاری از مواقع شاهد آن بوده‌ایم. البته هستند شیاطینی که می‌خواهند کار را خراب کنند. ولی ایستادگی و پای کار بودن همه ما می‌تواند مانع از موفقیت آنها شود. باید متواضعانه به میدان بیاییم. چنانچه کسی رقبتی نداشت، این ما هستیم که باید به سمت او برویم و شرایط را برایش تبیین کنیم. باید اهداف این عملیات و مزایای کار شبکه‌‌ی ائمه جماعات را برایشان گفت.

 

به هرحال اجتماع و اتحاد ائمه جماعات یک قدرت محسوب می‌شود. این قدرت می‌تواند کارهای اساسی انجام دهد و به مردم خدمت کند. باهم بودن و تشکیلاتی کار کردن مزایای فراوانی دارد. البته برخی از طلبه‌ها با چنین کارهایی غریبه‌اند و تجربه‌ای در این زمینه ندارند. بنده سال‌های سال کار اجرایی انجام داده‌ام. به نظر من باید به آنها فرصت داد. علم و حلم ائمه جماعات با تجربه می‌تواند الگوی مناسبی برای آنها باشد.

 

  از فعالیت‌های محلی مسجد ثامن‌الائمه(علیه‌السلام) و مساجد اطراف بیشتر بگویید.

 

اکنون ما محله های اطراف مسجد ثامن الائمه(علیه السلام) را فعال کرده‌ایم. محله‌های اوقاف، علم و صنعت، ده نارمک و قاسم آباد را فعال کرده‌ایم که در حال حاضر مثل محله‌ما در این عملیات نقش آفرینی می‌کنند.

 

با اینکه هر محله بوم و اقتضائات خاص خود را دارد ولی می توان با مطالعه برای هر کدام یک الگو ترسیم کرد. در واقع اینها سلول‌های تمدن نوین اسلامی هستند که آن پیکره بزرگ را تشکیل می دهند.

 

البته نباید از این نکته غافل شد که دشمن اگر به موفقیت‌ این همکاری‌ها پی ببرد قطعاً مانع موفقیت آن می شود. چون اگر این طرح‌های بزرگ به سرانجام برسند، برای اسلام بسیار مفید خواهند بود. واقعاً حضرت آقا این امر را بهتر از هر کسی درک کردند که تدبیری مثل «عملیات محله محور مسجد پایه» نمودند. بنابراین باید محکم پای کار ایستاد. امور مساجد نباید خود را در این عملیات دست کم فرض کند. به هر حال این مرکز منتسب به مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) است. مسجد محل مقدسی است و سایرین باید با محوریت آن فعالیت کنند.

 

مساجد می‌توانند با تأسیس مراکز نیکوکاری از کمک‌های سایر نهادها مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و کمیته امداد امام خمینی‌(ره) بهره ببرند.

 

خوشبختانه اکثر مساجد محله شمیران نو چنین مرکزی را تاسیس کرده‌اند. البته این مراکز ابتکاری است که به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) و «مرکز رسیدگی به امور مساجد» در زمینهی جذب و مدیریت کمک‌های مردمی ایجاد شده‌اند.

 

این مراکز مثل یک کمیته امداد کوچک با سیستمی مجرب و به روز هستند که به مساجدی که در امور خیریه فعالیت گسترده‌ای دارند، کمک فراوانی می‌کند.

 
لازم است یک تعریف مشترک از «عملیات محله محور مسجد پایه» برای همه ائمه جماعات ارائه شود. چون ممکن است آن دسته که هنوز فعالیت‌هایشان آغاز نشده با اهداف و عملکرد عملیات آشنا نباشند. لذا یک تعریف واحد و بیناذهنی می‌تواند همکاری ائمه جماعات را افزایش دهد. کارهایی که در «عملیات محله محور مسجد پایه» در حال انجام هستند، یکی از کارهای اساسی در کشوراند که گزارش آن می تواند باعث خشنودی رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله)  شود. مساجد محوری باید بوم منطقه خود و اقتضائات آن را شناسایی و بر طبق آن نهادهای محلی را گردهم بیاورند و فعالیت‌هایشان را از اولویت بندی کنند. قطعاً در حال حاضر اولویت اول سلامت است. ولی با پایش منطقه و محله اولویت‌های بعد از آن مشخص خواهد شد.

 

وقتی همه ما می‌دانیم این عملیات از چه جایگاه و اهمیتی برخورداراست، باید پای کارش بایستیم. به همدیگر انگیزه دهیم و به هم یاری برسانیم.

 

«عملیات محله محور مسجد پایه» یک فرصت خوب برای انجام یک کار بزرگ است.

انتهای پیام/

مسجد ثامن الائمه عج شمیران نو

          بیشتر بخوانید:

                                 سخنان اهالی محل را با جان و دل می‌شنوم

 

 

(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۰۸:۲۹
https://news.masjed.ir/u/hsr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید