یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۰۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت فعال محله آبشار:

نتیجه فعالیت‌ اجتماعی مساجد کاهش آلام مردم است

حجت الاسلام شمس: متاسفانه همه گیری کرونا در کنار آسیب های جانی و روانی، صدمات مالی سنگینی برای خانواده‌ها به همراه داشت، لذا انجام چنین عملیات هایی به منظور کاهش آلام مردم صورت می گیرد.

(یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰) ۰۷:۴۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.

به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه»را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. 

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند. یکی از این مساجد، «مسجد سیدالشهدا (علیه السلام)» محله آبشار در منطقه 22 تهران، به امامت «حجت الاسلام امیر شمس» است. مسجد او در این محله از اولین مساجد در عملیات محله محور مسجد پایه است. در این گفت و گو از او دلایل موفقیت مسجد الشهدا (علیه السلام)و جزئیات آغاز عملیات را در منطقه آبشار جویا شدیم که در ادامه می آید.

 

در آغاز از چگونگی همکاری ائمه جماعات در محله آبشار بگویید.

 عملیات محله محور مسجد پایه همزمان با موج دوم کرونا توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد به مساجد استان تهران ابلاغ شد. در منطقه ۲۲ تهران ۱۲ محله‌ وجود دارد که ۳۶ مسجد در آن پراکنده هستند. این عملیات از منطقه ۲۲ آغاز شد.

برای اینکه این طرح را در منطقه ۲۲ اجرا کنیم، پیشنهاد دادیم برای هر محله یک مسجد محوری که هم فعال باشد و هم امام جماعت آن پای کار باشد، به عنوان هماهنگ کننده، با مساجد محله خود همکاری کند.

اصل این عملیات برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و آسیب های اجتماعی ناشی از آن بود که در حال حاضر به سایر فعالیت های مسجدی تعمیم پیدا کرده است.

خوشبختانه فعالیت در این عملیات به همکاری بیشتر از ائمه جماعات به صورت شبکه انجامیده است.

تاکنون چندین جلسه با این مساجد با همراهی حجت الاسلام احمدی مدیر محترم ناحیه مطهری (ره) و حجت الاسلام خداداده از قرارگاه عملیات، برگزار شده است.‌

با یک برنامه‌ریزی و بررسی دقیق محلات مساجد و ائمه جماعات محوری انتخاب شدند. که مصوبات این جلسه را برای اجرا به مساجد در حوزه ماموریت خود انتقال می‌دادند.

 در محله آبشار که مسجد سید الشهدا (علیه السلام) در آن واقع شده، سه مسجد وجود دارد که قبل از پیک اول کرونا به صورت شبانه روزی فعالیت می کردند. مسجد ما شبها برنامه پخت غذا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برای مراکز درمان کرونا، داشت. صبح ها هم بدون یک روز تعطیلی تا ظهر برای کادر درمان آبمیوه و معجون تهیه می‌کرد.

بعد از آن در ابتدای پیک دوم عملیات محله محور مسجد پایه آغاز شد و فعالیت ها با هماهنگی و برنامه‌ی دقیق تری نسبت به قبل پیش رفت. با بررسی ها و پایش های میدانی مساجد، آمارها دقیق شد و خانواده هایی که از کرونا و آثار اقتصادی آن آسیب دیده بودند شناسایی و در اولویت کمکهای مومنانه قرار گرفتند. حالا محله هایی که تعداد بیشتری از این خانواده ها داشتند از سوی مساجد دیگر هم حمایت می شدند. خوشبختانه در منطقه و همچنین محله آبشار همکاری بسیار موفقی در شبکه وجود دارد.

در جلسات مساجد محوری، مصوب شد که هرکدام از محلات که بیشتر از آمار خود بسته معیشتی تهیه کرده‌اند، به دبیرخانه عملیات اعلام و سایر مساجد برای رفع نیاز خود از آنها استفاده کنند. این مصوبات باعث ارتباط بیشتر بین ائمه جماعات و محلات شد و یک همکاری مثال‌زدنی بین ائمه جماعات رقم خورد.

به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و «رزمایش مواسات و کمک مومنانه» یک جلسه فوق العاده در منطقه ۲۲ تشکیل دادیم و به مساجد محلات ابلاغ کردیم که کمکهای مردمی را جمع آوری و طبق مصوبات قبلی مازاد بر نیاز را به محلات نیازمند ارسال کنند. البته این موضوع در حال حاضر به یک رویه ثابت تبدیل شده و به سایر کمک‌های مردمی مساجد نیز تعمیم پیدا کرده است. به طوری که مراسمات و سایر امور خیرخواهانه، در بسیاری از محلات به صورت شبکه ای انجام می شود‌. بر اساس پیشنهاد و مصوبات جلسه‌ی آخر قرارشد؛ مایحتاج اهدایی که در قالب سبد معیشتی تقدیم می شود، حاوی مواد تازه، گوشت گرم و برنج ایرانی باشد.

 

تاثیر این عملیات بر فعالیت های مساجد چگونه است؟

 قبل ازعملیات، شبکه مساجد انسجام نداشت و بسیاری از اطلاعات هنوز جمع آوری نشده بود. اما اکنون اطلاعات محله ها از طریق اجرای طرح شهید سلیمانی (ره) به همت بسیج پایش شده و به راحتی در دسترس قرار گرفته است که در اجرای عملیات محله محور بسیار کمک کننده است.

همه هدف مساجد و ارکان آنها کاهش آلام مردم است. متاسفانه همه گیری این بیماری در کنار آسیب های جانی و روانی، صدمات مالی سنگینی برای خانواده‌ها به همراه داشت. متاسفانه در جایگاه امام جماعت بارها شنیده‌ام که اهالی برای جبران هزینه‌های درمان مجبور به فروختن ماشین خود شده‌اند. گاهي خانواده‌ها با پر شدن بیمارستان های عمومی، بیماران را به مراکز خصوصی می‌برند و متاسفانه هزینه های سنگینی متحمل می‌شوند.

بهترین کمک در چنین شرایطی، کمک مردمی از طریق مساجد بود که با درایت رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و همت مرکز رسیدگی به امور مساجد، این عملیات توانست کمکهای شایان توجهی انجام دهد. اتاق فکر این عملیات، ائمه جماعات و همراهان آنها در کف میدان که به مردم عزیز خدمت‌رسانی می‌کنند، اجرشان را از خداوند متعال خواهند گرفت.

همچنین یکی از کارهایی که در کنار عملیات جایگاه ویژه ای دارد، همرسانی درون شبکه و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه است. تاثیر تشویق از طریق رسانه برای مساجد  جنبه تشویقی دارد و برای مردم باعث دلگرمی و ایجاد روحیه می‌شود. که در نهایت، تاثیرات مثبت فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین در کنار این عملیات ها و زحمات جبران ناپذیر کادر درمان، بایستی مردم عزیز پروتکل های بهداشتی، پیشگیری و درمان را جدی بگیرند و حتماً برای زدن واکسن اقدام کنند تا زنجیره این بیماری قطع و زودتر به زندگی عادی برگردیم. متاسفانه گاهی  هموطنان عزیز برای دریافت دز دوم واکسن مراجعه نمی کنند که باعث نگرانی است. در مسجد سید الشهدا علیه السلام بر اساس پایش صورت گرفته در روزهای آغازین ماه محرم، متاسفانه ۱۵ نفر بیمار کرونایی شناسایی شدند که اکثر آنها در اثر بی توجهی به توصیه ها و پروتکل ها مبتلا شده بودند.

 

بین ارکان مسجد چگونه یک رابطه خوب و کمک کننده به عملیات برقرار می شود؟

 در مسجد سید الشهدا (علیه‌السلام) دستورالعملهایی که به صورت کتابچه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابلاغ و توزیع شده را احصاء و شرح وظایف هر یک از امناء را به صورت مکتوب در اختیارشان گذاشتیم. از آنها خواستیم همان کارها را انجام دهند.

همچنین وظایف خودم را به عنوان روحانی و امام جماعت به آنها توضیح دادم. نظامی که پیگیری شد، باعث هماهنگی و تعامل بین امناء و امام جماعت بر اساس شرح وظایف شده است.

این به آن معنا نیست که در جلسات هفتگی که به صورت مستمر برگزار می شود، مسئول فرهنگی و عمرانی اظهار نظر نکنند! بر اساس شرح وظایفی که با امضاء امام جماعت به آنها ابلاغ شده، گزارش مسجد تهیه و به اطلاع نمازگزاران می‌رسانیم. مسجدی موفق است که مردم را از برنامه ها و تصمیماتش مطلع کند‌.

 البته هر کسی وظیفه خود را هم نسبت به دیگری می داند که این امر باعث همکاری و عدم پیش آمدن اختلاف می‌شود. به هر حال خدا این دوستی ها را می پذیرد.

مسجد سید الشهدا (علیه‌السلام) یک مسجد تازه ساخت است و عمر آن در حدود پنج سال است. پیشینه این مسجد در واقع دوستیهای فعلی ارکان آن است. سعی ما بر این بوده که امر خدا و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اجرا شود.

 

بیشتر بخوانید؛

  هدف همه‌‌ عملیات‌ها در مسجد، خدمت به مردم است

   رفتار پدرانه امام جماعت، مسجد را موفق می‌کند

 
 
(یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰) ۰۷:۴۲
https://news.masjed.ir/u/hvt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید