چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۷۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد رسول اکرم (ص):

هدف همه‌‌ عملیات‌ها در مسجد، خدمت به مردم است

حجت الاسلام مرتضی کدخدایی معتقد است: عملیات محله محور و تمام طرح های مشابه آن، برای این است که با تک تک اهالی محله ارتباط برقرار کنیم.

(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰) ۱۴:۲۴

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر«آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب،مرکز رسیدگی به امور مساجدقرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و  «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند.

 پایگاه تخصصی مسجد در گفت و گوهای موضوعی خود با ائمه جماعات مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه، به تجربیات، فعالیت ها و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله می‌پردازد. همچنین در این گفت‌وگوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری، وظیفه هماهنگیِ سایر مساجد محله را در موقف های مختلفِ این عملیات، بر عهده دارند. مسجد «حضرت رسول اکرم (ص)» (واقع در تهران، جنت‌ آباد شمالی، شهرک مبعث، خیابان بهارستان نهم) نیز یکی از همین مساجد است.

 حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی کدخدایی»، امام جماعت این مسجد در برنامه‌های خود در مسجد و سطح شهر، همکاری سایر ارکان مسجد را مدنظر قرار می دهد. او همکاری با مساجد دیگر را دلیل مهمی برای ایجاد روحیه همبستگی بین امامان مساجد و از همه مهمتر اهالی محله‌ها می داند. در ادامه گفت‌وگوی ما را، راجع به فعالیت ها و تعاملات وی می‌خوانید.

در ابتدا از فعالیت های اخیر مسجد حضرت رسول اکرم (ص) بگویید.

 باید تاکید کنیم که سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کمک مومنانه، خونی تازه در کالبد کارکرد اجتماعی مساجد تزریق کرد. نمازگزاران، هیئت امنا، بسیج و خیریه مسجد حضرت رسول اکرم (ص) بلافاصله پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب ، آستین های همت را بالا زدند! به طوری که تاکنون به لطف خداوند، کمک مردم و خیرین توانستیم چندین مرحله سبد کالا را بین نیازمندان توزیع کنیم.

 در دهه ولایت امسال(۱۴۰۰) توانستیم ۵۰۰ خانواده کم‌برخوردار را تحت پوشش قرار دهیم. برنامه ذبح‌گوسفند هم به صورت ماهانه برقرار است و گوشت تازه به دست نیازمندان می‌رسانیم.

 اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) پس از شیوع ویروس کرونا به سرعت با محوریت بسیج این مسجد و بسیجیان منطقه جنت آباد شمالی و مرکز خیریه مسجد کار خود را در مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز کردند. ما برای انجام چندین کار به صورت همزمان و در چند مرحله، از ظرفیت مرکز خیریه این مسجد نیز در مقابله با ویروس کرونا استفاده کردیم. در اولین اقدام، کار ضدعفونی چهار محله اطراف مسجد را به صورت شبانه ‌روزی آغاز و بیشتر معابر و محله‌ های پر تردد را ضدعفونی کردیم.

در این میان لزوم سمپاشی برخی از منازل مسکونی نیز احساس شد که باتوجه به درخواستی که ساکنان آنها نیز داشتند کار ضدعفونی این مراکز نیز انجام شد. همچنین به منظور آگاهی بخشی به نمازگزاران و سایر گرو های مردم در سطح این محله فعالیت هایی از سوی پایگاه بسیج این مسجد صورت گرفت و دعوت از چند پزشک متخصص و ارائه مشاوره و ویزیت رایگان از جمله این فعالیت ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا بوده است.

از جمله اقدامات دیگر اهالی مسجد، خریداری و نصب یک تانکر  ۵۰۰  لیتری از مواد ضدعفونی ‌کننده در مقابل مسجد بود علاوه برنماگزاران مسجد حضرت رسول اکرم (ص)، همسایگان و سایر مردمی که در محدوده اطراف این خانه خدا رفت و آمد دارند بتوانند از این مواد بهداشتی استفاده کنند.

برای توزیع بیشتر مواد ضدعفونی در اعیاد مختلف مذهبی نیز در قالب ایستگاه‌ های صلواتی، مواد ضدعفونی‌ کننده و ماسک به مردم اهدا شد. همچنین نزدیک به ۱۰ هزار ماسک رایگان نیز در قالب بسته‌ های بهداشتی در اختیار خانواده‌ های شهدا و سالمند قرار گرفت. 

 اخیراً ارتباطی با مدیران ساختمان های مسکونی انجام دادیم. از طریق این ارتباط و برگزاری مراسم جشن های غدیر و ترویج فرهنگ غدیری، ارتباط خوبی با خانواده‌های ساکن در آن ساختمان‌ها و بلوک های اطراف گرفتیم. یکسری پاکت‌هایی را آماده کردیم که حاوی یک حدیث درباره غدیر بود. این اولین بار در تاریخ این مسجد بود که به تک‌تک خانواده‌های محله هدیه دادیم!

 با اینکار چند هدف را دنبال می‌کردیم. اول فرهنگسازی غدیری. دوم کمک گرفتن برای اطعام نیازمندان. در آخر همکمک گرفتن برای مسجد. البته به اهداف مورد نظر خودمان رسیدیم و چه‌بسا فراتر از آن!

 خوشبختانه مبلغ قابل توجهی به مسجد کمک شد.

 بنا داریم در بحث کمک های مومنانه از همین خانواده ها کمک بگیریم و اکنون هم با کمک پایگاه بسیج در حال انجام آن هستیم.

همچنین ارتباط مشابهی هم با کسبه محله و هیئت های مذهبی منطقه ایجاد کردیم.

در محرم هم هیئت نوجوانان مسجد را راه اندازی کردیم و مدیریت و مداحی را به خود آنها سپردیم. در واقع الآن مسجد ما یک هیئت هم دارد.

 نقش مدیران ساختمان چگونه بود؟

  متاسفانه! چون همه اهالی به مسجد نمی آیند، سعی کردیم از طریق مدیران ساختمان‌ها، مسجد را به بلوک ها و آپارتمان ها ببریم، از اهالی آنجا کمک و ایده بگیریم، حرف آنها را بشنویم و حرف خودمان را هم منتقل کنیم. مسجد و کارهای آن را به آن دسته از اهالی که به مسجد نمی‌آیند و یا حضور کمتری در مسجد دارند، معرفی کنیم. به این طریق ما با اهالی آشنا می شویم و اهالی هم با ما آشنا می‌شوند!

 در ارتباط با خانواده های شهدا هم ما پیشقدم شدیم و خدمتشان رسیدیم. علاوه بر اهدای هدیه و ارادتمان، با خانواده های آنها به خصوص برادران و خواهران شهدا برای تکریم ارتباط برقرار کردیم و بسته های طب سنتی درمان کرونا را برای بیمارانشان کردیم.

 در ارائه کمک های مومنانه، جامعه هدف شما چه گروهی بود و چگونه شناسایی کردید؟

 از طریق ارتباط با اهالی ، افراد نیازمند  و همچنین آسیب دیدگان مالی از کرونا شناسایی شدند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ خانواده در محدوده مسجد حضرت رسول اکرم (ص) تحت پوشش کمک های این مسجد هستند. برخی از اهالی و یا کسبه هم تحت تاثیر کرونا یا کار خود را از دست دادند و یا کسب و کارشان تعطیل شده نیز تحت این پوشش قرار گرفتند.

 محله های کم برخوردار و فقیر نشین جنوب تهران را هم از طریق گروه های جهادی شناسایی و حمایت کردیم.

 مسجد حضرت رسول اکرم (ص) از مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه است، در حال حاضر فعالیت شما در این عملیات چگونه است؟

  عملیات محله محور و تمام طرح های مشابه آن، برای این است که با تک تک اهالی محله ارتباط برقرار کنیم. البته اعتراف می کنم که این برقراری ارتباط یک کار سخت است! اگر قرار باشد همه محله به مسجد تشریف بیاورند، باید یک مسجد ده طبقه برای آنان بسازیم!

 تمام تلاش ما برای این است که در حوزه‌های مختلف چه به لحاظ کمک، خدمت رسانی و امور خیریه و چه به لحاظ خدمات دیگری مثل آموزش، مشاوره و غیره، مردم را بهره‌ مند کنیم.

 مسجد ما در طول مدت کرونا برنامه‌های آموزشی را به طرق مختلف و با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه داد! با این کار هم آن دسته از اهالی که با مسجد ارتباط داشتند را در مسجد نگه داشتیم و هم آن دسته که در این دوران وقت بیشتری داشتند و کمتر به مسجد می آمدند را با فعالیت های مسجد آشنا کردیم. مهمتر اینکه ما خدمت‌رسانی را نه‌تنها تعطیل نکردیم، بلکه افزایش دادیم! هدف اصلی فعالیت‌های ما هدایت مردم به سمت خانه‌های خدا است.

 یکی از اهداف این عملیات ایجاد شبکه‌ای از ائمه جماعات فعال است. شما در این باب چگونه عمل کردید؟

  در این زمینه ما با مساجد اطراف همکاری‌ هایی داشتیم. اکنون هم در زمینه های مختلف همکاری‌هایمان را گسترش دادیم. ارتباط مسجد حضرت رسول اکرم (ص) با مسجد نیایش و صاحب الزمان(عج) به امامت حجت الاسلام پروانه و حجت الاسلام یادگاری، اکنون بیشتر شده است.

 قبلا هم با مسجد انصارالمهدی (عج) به امامت حجت الاسلام نصرتی ارتباط داشتیم که البته این مسجد در حال حاضر فعال نیست. ما دعای ندبه را با مسجد انصارالمهدی (عج) مشترکاً برگزار می‌کردیم. یک هفته اهالی محله‌ی آن مسجد به مسجد ما می‌آمدند و هفته بعد اهالی مسجد ما به آنجا می رفتند. این کار بازخورد بسیار خوبی داشت.

 مطمئناً فعالیت شبکه‌ای ائمه جماعات باعث نقل و انتقال تجربیات بین آنها می‌شود. همچنین استفاده از ظرفیت و ایده های دیگران باعث ارتقای سطح فعالیت‌ها و تنوع آن می‌شود.

 به عنوان مثال؛ در حوزه معرفی خانواده‌های نیازمند این ارتباط‌ها کمک کرد تا ما چند جهیزیه برای زوج‌های جوان نیازمندی که از اهالی مسجد نیایش بودند کمک کنیم. این زوج ها از طریق امام آن مسجد به ما معرفی شدند و اهالی مسجد ما در این باره سنگ تمام گذاشتند.

 آنچه که مسلم است؛ اینگونه همکاری ها، آینده فعالیت های مسجدی را متحول خواهند کرد.

مسجد رسول

مسجد رسول

(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰) ۱۴:۲۴
https://news.masjed.ir/u/khb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید