یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۶۵
گزارشگر : حجت الله ذاکر
به منظور بزرگداشت روز جهانی مسجد

گردهمایی مجازی ائمه جماعات استان تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم با اشاره به حضور محوری ائمه جماعات در عرصه‌های اجتماعی، گفت: ما از دوره کارکرد حداقلی مساجد عبور کرده‌ایم و امروز دیگر مسجدی را نداریم که به کارکرد حداقلی و فقط اقامه نماز اکتفا کند.

(یکشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰) ۱۴:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ گردهمایی مجازی ائمه جماعات استان تهران به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مسجد صبح امروز (یکشنبه، سی و یکم مرداد) برگزار شد.

 در این گردهمایی مجازی، حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، با اشاره به نامگذاری روز جهانی مسجد گفت: مقام معظم رهبری روز جهانی مسجد را اساساً روزی انقلابی می دانند و این روز با هدف محکوم نمودن جسارت برنامه ریزی شده رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی به پیشنهاد جمهوری اسلامی، به عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است.

 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز امیدواری کرد که با کمک همه ی مسلمانان، به زودی فلسطین مظلوم را از دست اشغالگران صهیونیستی نجات داده و در مسجدالاقصی نماز برپا کنیم.

 وی در ادامه با ابراز تشکر از کارگزاران مساجد بویژه ائمه محترم جماعات به جهت مجاهدت‌هایشان در عرصه مسجد، گفت: مجاهدت ها و خدمات شما با دغدغه مندی فراوان، به ویژه در سال های اخیر نشان می دهد که ما از دوره کارکرد حداقلی کارکرد مساجد عبور کرده ایم و امروز دیگر مسجدی را نداریم که تنها به کارکرد حداقلی و فقط اقامه نماز اکتفا کند.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با مجاهدت کارگزاران مسجد ما دوران کارکرد حداکثری مساجد را نظاره گر هستیم، بیان کرد: مساجد در طول سال های گذشته نشان دادند که با حضور محوری شان در عرصه های اجتماعی می توانند نقش آفرین باشند و ائمه جماعات با مدیریت راهبردی و میدانی شان تلاش کرده اند که امروز مساجد به این جایگاه ویژه دست یابند.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم با اشاره به خدمات مساجد و همچنین کارگزاران مسجد در عرصه های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی بیان کرد: ادامه فعالیت های جهادی ائمه جماعات با استفاده از ظرفیت بی بدیل بسیج، هیئات امنا و جوانان انقلابی، در دوران گام دوم انقلاب باید بیش از گذشته باشد و همان گونه که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری به مساجد مأموریت دادند که در بحث های تولید، اشتغال و اقتصاد حضور یابند و گره های اقتصادی را باز کنند، این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مساجد قرار گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال و نیم گذشته مساجد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی نه تنها تعطیل نبوده، بلکه همواره در محلات فعال بوده اند و هیچگاه تعطیل نخواهند شد.

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: شبکه عملیات محله محور مسجدپایه بنا بر منویات مقام معظم رهبری در مساجد شکل گرفت و امروز مساجد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برنامه ها، عملیات ها، جلسات و مراسم مذهبی شان را به صورت شایسته برگزار می کنند.  

 در ادامه این مراسم آیت الله حسینی بوشهری که به عنوان سخنران ویژه گردهمایی حضور داشتند، طی سخنانی مبسوط مطالب ارزنده ای را در مورد روز جهانی مسجد بیان نمودند. 

در آغاز سخن آیت الله حسینی بوشهری گفت: چنین جلساتی زمینه آشنایی مردم را با کانون عبادت یعنی مساجد فراهم می‌کند، روحیه امید را در همه اقشار زنده نموده و ما را با وظایف و مسئولیت‌هایمان بیشتر آشنا می سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه حادثه تلخ آتش سوزی مسجد الاقصی در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ برابر با ۳۰ مرداد ماه ۱۳۴۸ یک حادثه تلخ و جانکاه برای مسلمانان بود، گفت: روز جهانی مسجد به اعتبار همین حادثه نامگذاری شده است و این حادثه در ارتباط با آتش سوزی مسجد الاقصی به دست افراد متعصب صهیونیست است که در این تاریخ اقدام به آتش زدن قبله اول مسلمین کردند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه گفت: بعدها که رژیم اشغالگر با خشم مسلمانان جهان مواجه شد، این مسئله را مطرح کرد که  آتش زدن مسجد الاقصی کار ما نبوده بلکه کار یک جهانگرد استرالیایی است که به خاطر شرایط روانی خاص این اقدام را انجام داده است. رژیم صهیونیستی آن شخص را به صورت نمایشی محاکمه کرد و بعد از مدت کوتاهی تحت عنوان اینکه این فرد بیمار روانی بوده او را آزاد کردند.

وی افزود: مسأله هتک حرمت به مسجد الاقصی بیشتر از یک‌بار و دوبار صورت گرفته است، از آتش سوزی مسجد الاقصی تا بمباران درب ورودی آن که در جریان جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل این اقدامات از سوی رژیم صهیونیستی انجام پذیرفت. همچنین حفاری رژیم‌ صهیونیستی در زیر این مسجد از اقداماتی بوده که این رژیم غاصب به وسیله آن ها این مسجد را به تدریج خراب نموده و به جای آن معبد یهودیان را بنا می کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در سال ۱۳۴۸ و در زمان این حادثه حضرت امام خمینی (ره) توسط رژیم طاغوت به عراق تبعید شده بودند، (زمانی که ایشان از ترکیه به نجف تبعید شده بود)، وقتی ایشان در جریان این مسئله قرار گرفتند، ضمن محکوم کردن این اقدام دشمن واکنش تندی نسبت به دستگاه حکومت پهلوی نشان دادند. شاه در آن زمان صندوقی برای کمک و بازسازی مسجد الاقصی تاسیس کرده بود که امام (ره) فرمودند: اینها می‌خواهند چهره رژیم‌صهیونیستی را بزک کرده و آن را در مقابل خشم مسلمانان تبرئه کنند؛ بگذارید همین چهره نیم سوخته مسجد الاقصی بماند تا این خشم و انزجار نسبت به دشمنان باقی بماند.

مسجد پایگاه اسلام و علم دین

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه مساجد در جامعه گفت: پیروان تمام مذاهب و مکاتب بشری از ابتدا به دنبال ایجاد یک تکیه‌گاه اجتماعی بودند و تلاش می‌کردند تا یک پایگاه برای پیروان خود ایجاد نمایند. لذا مسیحیان به دنبال بنا کردن کلیسا، یهودیان به دنبال ساخت کنیسه ها و زرتشتیان هم به دنبال ایجاد آتشکده بودند و بالاخره صومعه ها و عبادتگاه ها پدید آمدند تا پایگاهی برای پیروان این مکاتب باشند. حتی بت پرستان هم برای اینکه پایگاه و محلی برای بت هایشان داشته باشند، بتخانه و بتکده را ساختند. این گونه پایگاه ها یک نقش کلیدی در ایجاد پیوند بین آیین ها و مکاتب با پیروانشان ایفا می کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اسلام عزیز ما که یک دین جهانی، جامع و جاودانه است و داعیه هدایت بشر را دارد. چون حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، خاتم انبیاء، که بر اساس آیاتی از کلام الهی یک رسالت جهانی دارد و آخرین پیامبر از پیامبران الهی است، به عنوان متولّی اسلام و فرستاده خداوند متعال به دنبال یک پایگاه استوار برای پیروان این دین بودند؛ این پایگاه استوار که ما از آن به عنوان علم دین، مظهر شکوه و عظمت اسلام یاد می‌کنیم، مسجد نام دارد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم یک تعبیر گویا در رابطه با مسجد در اسلام به کار ببریم؛ باید بگویم بهترین و مناسب ترین تعبیر این است که مسجد در اسلام قلب تپنده حیات اسلام و کانون و محور فعالیت‌های جامعه اسلامی است. درباره اهمیت و فضیلت مسجد آیات و روایات زیادی وجود دارد؛ در این باره حدود ۲۸ آیه چه به صورت جمع و چه به صورت مفرد در قرآن کریم آمده است. همچنین تأکیداتی که نسبت به ساخت مسجد و پاداش هایی که وعده داده شده و ضوابطی که برای آبادگران و تعمیرکنندگان مساجد شمرده شده، اهمیت ویژه‌ای دارند.

آیه شریفه؛ «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسی‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ»، از مصادیق این تأکیدات است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه گفت: این طور که از این آیه بر می آید و مشخص است ساختن مسجد کار هر کسی نیست؛ باید آن شخص قصد قربت داشته باشد و برای خدا این کار را انجام دهد. خدا باور بوده و به قیامت اعتقاد داشته باشد و همچنین ویژگی های خاصی داشته باشد. او باید اقامه کننده نماز و پرداخت کننده زکات باشد و جز از خداوند متعال است کسی نترسد؛ یعنی به صرف اینکه کسی پولدار باشد و اعتقادی به خدا و قیامت هم نداشته باشد، طبق این آیه کار تعمیر و ساختن مسجد از او پذیرفته نیست. تعبیر جالبی که در این آیه آمده این است که چنین افرادی و با چنین ویژگی‌هایی می‌توانند امیدوار به هدایت پروردگار عالم باشند.

نسبت فریضه جهاد و مسجد

آیت الله حسینی بوشهری گفت: یکی از فلسفه های اصلی برای تشریح فریضه جهاد، پاسداری و نگهداری از مراکز عبادت است. آیه شریفه؛ «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ»، مضمون این آیه این است که اگر جریان جهاد نبود و مسأله جهاد مطرح نمی شد و مردم با برخی دیگر مقابله نمی کردند، نه از کنیسه و کلیسا خبری بود، نه از مسجد! در ادیان مختلف الهی این مکانها محل ذکر و یاد خدا هستند که اگر جهادی در کار نبود ویران می شدند و اصلا به کار نمی آمدند.

ویژگی های خاص مسجد الاقصی

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در رابطه با اهمیت و عظمت مسجد الاقصی گفت: عظمت و اهمیتی که مسجد الاقصی در نظر ادیان ابراهیمی دارد و به خصوص مسلمانان، دارای چند ویژگی است.اولین ویژگی مسجد الاقصی در این است که این مسجد دارای جایگاهی است که از روزهای نخستین اسلام، مسلمانان موظف بودند روبه آن نماز بگزارند و این امتیاز بزرگی برای مسجد الاقصی است که در آغاز مسئولیتی که متوجه مسلمانان نسبت به نماز شد، قبله نخستین آنها باشد.

وی در ادامه گفت: این مسجد علاوه بر آن زمان که پیامبر در مکه بودند و هم ۱۷ ماه بعد از هجرت به مدینه، قبله مسلمین بود و بعد از آن این آیه نازل شد : «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ». بعد از جنگ بدر این مسئله پیش آمد و قبله مسلمین به سمت کعبه تغییر کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه افزود: مسجد الاقصی یکی از خاطره انگیزترین صحنه های تاریخ در رابطه با نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، که همان معراج است. آیه «سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی» به معراج پیامبر اشاره می کند و نشان دهنده عظمت جایگاه مسجد الاقصی است.

ایشان در ادامه گفتند: همچنین یکی دیگر از مصادیق عظمت مسجد الاقصی سخن گهربار حضرت علی علیه السلام است که می فرماید: «أربَعَةٌ مِن قُصُورِ الجَنَّةِ فِی الدُّنیا: المَسجِدُ الحَرامِ و مَسجِدُ الرَّسولِ و مسَجِدُ بَیتِ المَقدِسِ و مَسجِدُ الکُوفَةِ» ؛ چهار قصر از قصرهاى بهشت در دنیا هستند : مسجدالحرام ، مسجد الرسولصلی الله علیه و آله و سلم، مسجد بیت المقدّس و مسجد کوفه. از همه این چهار مسجد جامع ترینش مسجد الاقصی است که محل اشتراک و وحدت ادیان ابراهیمی است. هر کدام از ادیان بزرگ ابراهیمی خود را منتسب به این مسجد می‌دانند و این نشان‌دهنده جایگاه و عظمت مسجد الاقصی است؛ متأسفانه امروز باید سوگمندانه بگوییم که این مکان مقدس زیر سلطه صهیونیست ها و اسیر دست آنها است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطر نشان کرد: مسجد الاقصی امروز از همه مسلمانان طلب یاری می کند که او را از اشغال و از زیر سلطه رژیم صهیونیستی در بیاورند و به آن مجد و عظمت گذشته باز گردانند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به کارکردهای مسجد طراز اسلامی اشاره کرد و گفت: گرچه هدف اصلی از ساخت مسجد چه مسجد قبا و چه مسجد الرسول صلی الله علیه و آله و سلم شاید در روزهای نخستین ایجاد یک پایگاه برای عبادت و راز و نیاز بود، اما در در ادامه مأموریت های جدیدی برای مسجد تعریف شد، که نشان دهنده این است که همانگونه که در عصر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مأموریت‌های جدیدی به مسجد واگذار شد، در زمان ما هم برحسب اقتضائات می‌توان مأموریت‌های جدیدی را متوجه امام جماعت، مأمومین و این پایگاه شکوهمند اسلامی کرد.

وی افزود: مسجد از همان آغاز این کارکردها را داشته است و در طول تاریخ گسترش پیدا کرد و در مواقعی هم به خاطر حکومت حاکمان ظلم و جور که تلاش کردند برخی از کارکردهای آن را تقلیل دهند و مسجد را به یک جایگاهی تنها و تنها برای عبادت و نماز تبدیل کنند، محلی که هیچ حرکت اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، سیاسی و رسانه ای در آن صورت نگیرد.

 وی در ادامه خطاب به ائمه جماعات و ارکان مساجد گفت: مسجد این قابلیت و ظرفیت را دارد که در شرایط فعلی و در حالی که بیانیه گام دوم از جانب رهبر عزیز انقلاب اسلامی صادر شده است، برای تحقق بیانیه گام دوم و به خصوص آن ۷ محور پایانی این بیانیه نقش آفرینی کند.

کارکرد های مسجد؛ کارکرد آموزشی

اولین کارکردی که مسجد می تواند برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی داشته باشد، کارکرد آموزشی است. در گذشته که آموزش به شکل کنونی نبود، مساجد کانون آموزش بودند. شاگردان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم در مسجد تعلیم می‌دیدند که البته در سال‌های بعد هم کمابیش هم چنین بود؛ در کشور های اسلامی بعدها این قابلیت افزایش یافت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اکنون ما می توانیم در محورهای هفت گانه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بیان فرمودند، هم در بعد علمی و پژوهشی، هم در بعد معنویت و اخلاق و تبیین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی، توسط امام جماعت و یا افرادی که از طرف او دعوت می شوند، آموزش هایی را ارائه دهیم.

وی افزود: همچنین مسجد محلی برای ایجاد انگیزه در راستای مقابله با فساد است؛ مردم به عشق عبادت می‌آیند و گوش شنوا برای شنیدن معارف دینی و انقلابی دارند. مسجد محلی برای ارائه راه‌های رسیدن به استقلال و آزادی و عزت اسلامی است؛ همچنین محلی برای آموزش چگونگی ایجاد روابط خارجی در چارچوب اسلام است و اینکه با دشمنانمان چگونه مرزبندی کنیم.

مسجد محلی برای آموختن سبک زندگی اسلامی

ایشان در ادامه افزودند : راه آشنایی با سبک زندگی اسلامی پناه بردن به مسجد است؛ متأسفانه سبک زندگی اسلامی امروز در جامعه ما دستخوش مسائلی شده است؛ به طوریکه حتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما کم فروغ شده است؛ ولی این مسجد است که می‌تواند به عنوان موتور محرکه برای امر به معروف و نهی از منکر و تشویق به ارزشها و مقابله با ضد ارزش ها باشد.

وی یادآور شد که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مسجد هم درس تاریخ می گفت و هم قرآن را تفسیر می کرد. نبی اکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم جلسات آموزشی را در مسجد، بالاتر از راز و نیاز به عبادت می دانستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروزه چون اکثرا ائمه جمعه و جماعات بر حسب رسالتشان حوزه های علمیه را اداره می کنند، باید یک پیوند ناگسستنی بین طلبه ها و مساجد ایجاد کنند. همچنین در رابطه با مدارس؛ چه زیباست که مدرسه کنار مسجد ساخته شود. دانشگاه ها و مراکز آموزشی هم باید پیوند عمیقی با مساجد ایجاد کنند؛ دانشجو و دانش آموزی که با مسجد انس می گیرد آینده متفاوتی از آن کسی که با مسجد بیگانه است، خواهد داشت.

 کارکرد دوم، کارکرد فرهنگی مسجد

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جبهه فرهنگی همچنان فعال است گفت: امروز شرایط کشور ما بسیار سخت و دشوار است؛ ما مورد هجوم فرهنگی دشمن قرار گرفته ایم؛ هجومی که رهبر عزیز ما از آن به عنوان ناتوی فرهنگی و یا شبیخون فرهنگی نام برده اند.

وی افزود: دشمن از روزی که انقلاب پیروز شده تاکنون از دشمنی دست بر نداشته است. جنگ فیزیکی مدت خاصی داشت (گرچه هنوز هم ما را با جنگ فیزیکی هم تهدید می کنند!)؛ ولی جنگ فرهنگی، جنگی است که از نظر دشمن پایان ندارد! حتی در تحلیل های خود می گویند دیگر لازم نیست گلوله شلیک کنیم؛ اگر بتوانیم جامعه اسلامی را به سمت خودمان بکشانیم و آن ها را با فرهنگ غربی آشنا کنیم، عملا تابع ما خواهند شد. یکی از پایگاه هایی که رسالت مهم مقابله با جنگ نرم را به خوبی می‌تواند انجام دهد، مسجد است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برنامه های فرهنگی را در مسجد اجرا می کرد که این می‌تواند پیام روشنی برای ائمه جماعات ما باشد.

کارکرد سوم، کارکرد تبلیغی 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره کارکرد تبلیغی مسجد گفت: یک کارکرد دیگر مسجد، کار کرد تبلیغی آن است که بعد از نقش فرهنگی و آموزشی مسجد از اهمیت خاصی برخوردار است. مردم را می توان از رهگذر کار تبلیغی، با آموزه‌های دینی آشنا کرد. زیرا معرفت شناسی از مساجد آغاز می شود؛ همچنین شبهات و دغدغه‌های دینداران از طریق مباحث تبلیغی در مساجد برطرف می‌شود.

کارکرد چهارم، کارکرد اجتماعی مسجد

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه کارکرد دیگر مسجد کارکرد اجتماعی آن است، گفت: امروز مسجد طراز اسلامی محلی برای انفاق، احسان، مواسات مؤمنانه، محل رسیدگی به مستمندان و محلی برای مبارزه با ظلم و ستم است. یکی از کارکردهای مسجد طراز اسلام این بوده که جبهه جهاد و جنگ از آنجا تدارک دیده می شد و رزمندگان از مسجد حرکت خود را آغاز می کردند.

وی افزود: امروز در شرایط کرونایی کشور و شرایط سختی که به جهانیان می گذرد یکی از کارکردهای مهم مسجد این است که امام جماعت با هنرمندی خاص خود خیرین را برای کار خیر دور هم جمع کند.

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: امام جماعت به مأمومین این نکته را گوشزد کند که در چنین شرایطی نمی شود دچار ساده اندیشی و بی‌تفاوتی شد. باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم، شیوه نامه ها را اجرا نموده و از دوگانه سازی بین سلامت مردم و عبادت و عزاداری جلوگیری کنیم.

وی در ادامه گفت: ائمه جماعات در چنین روزهایی باید به بیمارستان ها سر بزنند و برنامه تقدیر از کادر درمان و پرستاران را از پایگاه مسجد آغاز کنند؛ چنین کارهایی باید از مسجد نشأت بگیرد.

کارکرد پنجم، کارکرد سیاسی

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کارکرد دیگر مسجد، کارکرد سیاسی است، گفت: مسجد محل بیعت با نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است. یعنی در حقیقت پذیرش رهبری که از ناحیه خداوند متعال منصوب شده است، در مسجد صورت گرفت؛ لذا مسجد مرکز حکومت هم هست؛ در آن زمان اداره و وزارتخانه‌ای درکار نبود و کارهای مهم حکومت در مسجد صورت می گرفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: انتظار می‌رود ادارات ما که به خاطر نیازهای جامعه از مسجد جدا شده و توسعه پیدا کرده اند، راهشان را گم نکنند؛ ویژگی‌های مسجد را به ادارات منتقل کنند نه اینکه کارکردهای مسجد را از مسجد بگیرند؛ پایگاه اصلی امامان جماعت اول مسجد است و بعد ادارات؛ اینگونه نباشد که مساجد ما وقت صبح، وقت مغرب و یا عشاء رونق نداشته باشند، چون یا امام جماعت ندارند و یا کارایی لازم را ندارند؛ اما افرادی که توانایی اداره مسجد را دارند در ادارات نماز بخوانند!

کارکرد ششم، کارکرد رسانه ای مسجد

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه مساجد باید محل انتشار اخبار دقیق و صحیح در مقابل اخبار فضای مجازی که یک جا راست و ۱۰ جا شایعه پراکنی می کند، باشند؛ گفت: مساجد رسانه ای مطمئن برای انتشار اخبار صحیح در جامعه هستند، بنابراین باید مساجد منتشر کننده ی اخبار خوب، ارشادی، روشنگر و مورد اعتمادباشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مسجد می تواند یک کانون مطمئن باشد که از طرف امام جماعت که مردم او را به عدالت می‌شناسند، اخبار صحیح و پیام جامعه را به محل و شهر منتقل کند. این پیام ها چند ویژگی دارد؛ اول این که بر دل می‌نشیند چون از خانه خدا صادر می شود؛ دوم اینکه جنبه ارشادی و هدایتی دارد، یعنی سوگیری پیام جنبه هدایتی و ارشادی دارد و سوم اینکه پیام دهنده مورد احترام پیام گیرنده است!

کارکرد هفتم، کارکرد روحی و روانی مسجد

وی با اشاره به کارکرد روحی و روانی مسجد گفت: مسجد باید اضطراب ها و نگرانی های روحی و دنیوی مردم را از بین ببرد. امام صادق (علیه السلام) در حدیثی می فرمایند : کسانی که با مسجد مرتبط باشند از نگرانی و اضطراب به دور خواهند بود؛ بنابراین هر زمان که دچار فشار روحی و روانی شدید، وضو بگیرید و در مسجد حضور یابید و بعد از اقامه دو رکعت نماز از خدا طلب رفع غم نمایید؛ همین موجب استقامت و پایداری شما خواهد شد.

ویژگی های مسجد طراز اسلام

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های مسجد طراز اسلام گفت: داشتن امام جماعت عادل و زمان شناس، آراسته، دارای روحیه اجتماعی برای ایجاد جاذبه و نیز آراستگی و نظافت مسجد از جمله ی ویژگی های یک مسجد طراز اسلامی است. 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه تصریح کرد: مساجد باید مورد حمایت مردم قرار گیرند و مردم مساجد را خانه خدا بدانند و همچنین مسجد باید مدیریت واحد داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر مساجد دارای چندین متولی هستند که هر کدام ساز خودشان را می زنند؛ بنابراین ضرورت دارد برای پیشبرد اهداف مسجد، هم افزایی میان ارکان آن وجود داشته باشد.

از مسجد آزادگی و عدالت را به جهانیان مخابره کنیم

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توصیه به ائمه جماعات گفت: مسجد را به کانون خدمت در عرصه های ظلم ستیزی، اجرای عدالت اجتماعی و مبارزه با استکبار جهانی تبدیل کنیم و از این پایگاه آزادگی و عدالت را به جهانیان مخابره کنیم، چراکه بهترین پایگاه ها برای ایجاد امیدآفرینی در جامعه پایگاه های مسجد و نمازهای جماعت هستند؛ بنابراین با بهره گیری از ظرفیت مساجد تلاش کنیم که دشمن از اهدافش عقب نشینی کند و زمینه آزادی مسجدالاقصی و ایجاد تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم.

 


بیانیه پایانی گردهمایی مجازی ائمه ی جماعات استان تهران در روز جهانی مسجد

 

در پایان این مراسم حجت الاسلام حجت اله ذاکر  معاون فرهنگی  اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، بیانیه ی پایانی گردهمایی مجازی ائمه ی جماعات استان تهران در روز جهانی مسجد را قرائت کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است :

  

بسمالله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی: «واقیموا وجوهکم عند کل مسجد[1]».

شریعتی که به دست امین وحی به سینه امین جهانیان نازل شد، در خانه ای که پذیرایی اش مغفرت و تحفه اش بهشت است به بار نشست و مسجد به جایی بدل شد که مسلمین به یگانگی رسیدند. یگانگی در  معبود، یگانگی در هدف و اندیشه، یگانگی در علایق و سلایق و یگانگی در بایستگی ها و شایستگی ها. مسجد برای مسلمین در حکم خانه ای امن است که می توانند در آن با احساس لطیف انسانیت زیر لوای شریعت به استشمام عطر بهشت برادری دست یابند. از این رو است که به واسطه قدرت اتحاد آفرینی در میان مردم، مسجد پررنگ ترین مجتمع امت اسلامی است و خداوند متعال پاداش سازنده یک مسجد را با قدم های آرام و مطمئنی که بر صراط می گذارد به او عطا می کند.

تاریخ همواره شاهد کینه ورزی کوته نظرانی است که مردم را در چنگ افکار محدود مادی خود می خواهند که اگر کوته نظر نبودند کامیابی و خوشبختی خالصی که در گروِ این اتحاد بر جان مردم می نشیند را به خاطر اهداف پست خود به نابودی نمی کشاندند. به راستی دشمنی که می فهمد شاهراه حرکت به سمت احیای تمدن اسلامی، احیای مسجد اصیل است، نمی تواند شمشیر خود را در غلاف رها کند و به انگیزه ی پرپر کردن ثمرات این اتحاد آن را برنیاورد.

روز جهانی مسجد، که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی (مد ظله‌ العالی) "اساساً یک روز انقلابی است"، یادآور اقدام خبیثانه رژیم صهیونیستی در جسارت به قبله اول مسلمین و به آتش کشیدن مسجد الأقصی و تجلی عمق دشمنی این رژیم کودک‌کش با اسلام عزیز و مقدسات مسلمانان جهان است.

اما امروز با خیزش ملت‌های مسلمان با تأسی از انقلاب اسلامی، مساجد علاوه بر جایگاه عبادی به پایگاهی راهبردی برای جهان اسلام تبدیل شده‌اند که روز به روز پر فروغ‌تر و پر رونق تر می شود و امید که ملت‌ها و دولت‌های اسلامی‌ با بازشناسی نقش و کارکرد مساجد در هزارۀ سوم بتوانند شبکه‌ای جهانی را بازآفرینی کنند که اتحاد و انسجام ملت‌های اسلامی در بستر این شبکۀ الهی، هرچه بیشتر فراهم گردد.

 

 و اینک و با توجه به شعار روز جهانی مسجد در سال هزار و چهارصد یعنی:

«مسجد، پایگاه بصیرت و مقاومت»

التزام به اصول ذیل مورد تاکید قرار می گیرد:

اول)   آیا می شود صهیونیسم را چیزی به جز ناسوری کهن، تحمیل شده از منفعت طلبانی مادیگر بر پیکر جهان اسلام دانست؟ فلسطین تا در این ورطه مظلومیت بی نام و نشان دست و پا می زند، چشم جهانیان بر حقیقت کور خواهد ماند. باید بتوانیم با اتحادی بی مانند نشان دهیم که معامله ننگین قرن به جز شکست و روسیاهی حاصلی ندارد و از این رهگذر هسته‌های مقاومت را با هدف تحقق آرمان "تمدن اسلامی فراگیر"، در سرتاسر دنیا شکل داده و انتقام محتومی که پانزده قرن سابقه و گستره‌ای از واقعه عاشورا تا شهادت بزرگ سردار سلیمانی دارد را محقق خواهیم کرد و قبله اول مسلمانان را به آغوش امت واحده باز خواهیم گرداند.

 

دوم)    نیروی جوان به هر عرصه ای پا نهد، با نشاط و خلاقیت خود می تواند جریان سازی کند و زندگی را در رگ های حیات آن اجتماع به جریان اندازد. یکی از اهداف مهم مسجد که مقام معظم رهبری هم بدان اشاره نموده اند جذب جوانان به این مرکز حساس و پراهمیت می باشد. جوانی که حضورش در مسجد پررنگ باشد، با چشیدن طعم شیرین اتحاد در حلقه مسلمین، تن به خروج از این وادی امن و ورود به وادی انحراف نمی دهد.

سوم)    با توجه به مقتضیات زمان باید بدانیم می توان نقش مسجد را به شکلی پویا در سایر جنبه های مورد نیاز نیز تسری بخشید. به گونه ای که کارکردهای اجتماعی، مانند افزایش سرمایه و کسب و کارهای مورد تایید شریعت هم در آن تعریف شود. بدین سان بسیاری از مشکلات جامعه بدون استیصال حاصل از امدادطلبی از اغیار، حل شده و جریان گرم و پرمهر صلح جویانه ای بین آحاد مردم بر قرار می گردد.

 

چهارم)   سیدالشهدا علیه السلام در حساس ترین مقطع تاریخ با بذل خون خود و خانواده مکرمش، اهمیت مقاومت در برابر ظالم را به امت مسلمان تعلیم کردند و اگر درس مقاومت توسط مومنین و عالمان مجاهد به جامعه اسلامی منتقل نمی شد بصیرت حاصل از این خونفشانی در نطفه خفه می شد و چیزی از مفهوم ایثار در قاموس فکری مسلمین باقی نمی ماند. با توجه به نقش بصیرت افزایی مساجد در طول تاریخ، ائمه جماعات باید تلاش خویش را جهت زودودن گرد غبار غفلت بر قلوب مومنین دوچندان کنند و ایستادگی در جبهه مقاومت را معنا نمایند.

 

پنجم)    در منشور فکری مقام معظم رهبری نقش خودسازی در کنار ساختن جامعه و تمدن، پررنگ است. مسجد اصیل به فردیت انسان مسلمان رنگ بوی تعهد و اخلاق می دهد. از آنجا که هر مسلمانی هویت خود را در مسجد تعریف کرده و آن را منزل و مقر خویش می یابد، می توان انتظار داشت مسجد به همان اندازه که در ساختن اجتماعی اسلامی، موثر است نقش مهمی در تهذیب نفس افراد داشته باشد. تنها کافی است بگذاریم این مأمن الهی به بهترین شیوه شکوفا شود تا ما نیز از ظرفیت های بی کرانش بهره مند شویم.

ششم)    یکی از ظرفیت های مهم مسجد حس اعتماد و امنیتی است که به مردم منتقل می کند. از آنجا که مسجد خانه مسلمین است و احساس تعلق به آن از کودکی در نهاد آنان ثبت می شود، مأمن مناسبی برای ابراز نیاز و آوردن حاجت و دلمشغولی مؤمن است. در همین راستا مقام معظم رهبری مد ظله العالی با قلمداد کردن بیماری کرونا به عنوان مسأله اول کشور، تاکید نمودند که مساجد باید به مرکزی برای کمک و همیاری مردم و احسان و مواسات بین مؤمنین، تبدیل شود.

هفتم)   مقام عظمای ولایت دام ظله الشریف به عنوان تئوریستین انقلاب اسلامی و نیز سکان دار آن، طرحی جامع را برای ترسیم خط سیر این نهضت تا تبدیل شدن آن به جامعه اسلامی و آمادگی برای تحقق تمدن بزرگ مهدوی (عج) ترسیم نمودند و آن را بیانیه گام دوم نام نهادند که نقش مساجد در تحقق آن، نقشی منحصر به فرد و بدون جایگزین است. سیاستگزاران و کارگزاران مساجد و به خصوص ائمه جماعات، باید برخود فرض بدانند که با نصب العین قرار دادن این بیانیه، برنامه های میان مدت و بلند مدت فرهنگی و اجتماعی خود را با محوریت محله، ترسیم نمایند تا از مبدأ این کانون عبادت و هدایت، حرکت جامعه برای رسیدن به جامعه مهدوی (عج) راهبری شود.

هشتم)   در پایان نام و یاد امام خمینی (ره)، احیاگر مساجد و شهیدان سرافراز را گرامی‌ می‌داریم و تندرستی و دوام توفیقات را برای رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی و ملت سرافراز ایران از درگاه خداوند بزرگ خواستاریم.

                                                                            


[1] الاعراف/ 29

 

 

(یکشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰) ۱۴:۳۱
https://news.masjed.ir/u/hlb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید