یکشنبه / ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۴۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشیریه

نتیجه محوریت مسجد در هر کاری اعتماد مردم است

حجت الاسلام لطفی امین: نتیجه هر کاری در علملیات محله محور مسجد پایه «اعتماد مردم»را به دنبال خواهد داشت، چون با محوریت مسجد انجام می شود.

(یکشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۰) ۱۱:۲۶

به گزارشپایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه‌ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر«آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.

به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و«عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند.

 

پایگاه تخصصی مسجد  در گفت و گوهای موضوعی خود با ائمه جماعات مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه، به تجربیات، فعالیت ها و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله می‌پردازد. همچنین در این گفت‌وگوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری، وظیفه هماهنگیِ سایر مساجد محله را در موقف های مختلفِ این عملیات، بر عهده دارند. «مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام» به امامت «حجت الاسلام محمد لطفی امین» در مشیریه یکی از این مساجد فعال است که تقریبا در همه امور خیر فعال است. تهیه دارو برای افراد نیازمند، پرداخت اجاره بهای خانه و تهیه پول پیش آن برای نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا و همچنین ارائه خدمات طب سنتی برای اهالی است.

 

در ابتدا راجع به فعالیت های مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام توضیح دهید.

 

 مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام فعالیت‌های مختلفی در حوزه سلامت، امور خیریه، فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دارد.

 پس از همه گیری کرونا افرادی که مبتلا شدند و یا شغل و درآمد خود را در این مدت از دست دادند نیز مورد توجه قرار قرار گرفتند.

تهیه و تقبل اجاره بها و پول پیش منزل، تهیه جهیزیه، تهیه و توزیع چندین مرحله ارزاق، تولید داروی ضد ویروس با طب سنتی و تهیه داروی بیماران کم برخوردار از این قبیل کارها است.

مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام در رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه قریب به یکصد بسته به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار تومان و بیش از این تعداد، مبالغ نقدی در کنار بسته های ارزاق بین نیازمندان توزیع کرد.

البته از ابتدای شیوع کرونا این کار بارها صورت گرفته و در مراحل مختلف بسته های ارزاق تهیه و توزیع شده است.

در عید قربان هم ۲۴ قربانی برای امور خیریه ذبح شد.

همچنین این مسجد از سال گذشته به طور متوسط یک جهیزیه در ماه برای زوج های نیازمند تهیه و در اختیار آنها قرار داده است.

در اعیاد هم گروه های هنری مسجد در سطح محله فعالیت دارند. در عید غدیر جشنی عمومی با رعایت پروتکل ها و با همراهی گروه تواشیح و توزیع نذری با محوریت مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

هیئت این مسجد هم به طور منظم و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فضای باز(حیاط مدرسه) به عزاداری برای اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش پرداخته است.

 

افراد نیازمند را چگونه شناسایی می کنید؟

 

در مسجد ما از سال ۷۸ خیریه‌ای به نام امام حسن مجتبی علیه السلام ایجاد شده است که خانواده‌های نیازمند را تحت پوشش قرار داده و ماهانه به آن‌ها کمک‌رسانی می‌کند.

کار شناسایی هم با همکاری کامل نمازگزاران و اهالی محله صورت می گیرد. یک فرم شناسایی طراحی کرده‌ایم که در اختیار نمازگزاران قرار می دهیم. آنها هم اطلاعات اولیه و مورد نیاز را در اختیار ما قرار می دهند. سپس یک هیئت امین که چند خانم و آقا با سن و تجربه بالا هستند، به تحقیق پرداخته و نیازمندان واقعی شناسایی می‌شوند. بعد از آن هم مشخصات آنها در اختیار خیریه مسجد قرار می گیرد و متناسب با شرایط هر خانواده کمک های لازم به آنها انجام می‌شود.

البته تلاش می‌کنیم با هماهنگی کمیته امداد یک مرکز نیکوکاری تاسیس کنیم و اکنون در حال انجام مقدمات آن هستیم.

بعد از شیوع ویروس کرونا که مشکلات اقتصادی بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد شد، ۵۰۰ خانواده نیازمند جدید به مسجد مراجعه کردند که بعد از بررسی و صحت سنجی تعداد آن به ۲۵۰ خانواده رسید و کمک‌هایی به آنان ارائه شد تا به مرور تعداد متقاضی‌ها به ۱۰۰ خانواده رسید.

 

فعالیت شما در عملیات محله محور مسجد پایه چگونه است؟

 

یکی از دستاوردهای این عملیات موفقیت در هر کاری است که در چارچوب آن انجام می شود. چون اعتماد بالای مردم در نتیجه محوریت مسجد همراه مجریان این عملیات است.

اکنون با وجود شرایط کنونی حضور مردم در امور خیر بسیار پررنگ است. به طوری‌که کمک های مردمی در روزهای اخیر باعث شده که خیریه مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام بتواند خیریه مساجد دیگر محله را تحت پوشش قرار دهد.

خیریه امام حسن مجتبی علیه السلام در روزهای اخیر 500 بسته ‌معیشتی تهیه کرده بود که بین آنها تقسیم کرد. همه اینها از لطف خدا و اعتماد بالای مردم است.

 

ارتباط شما با ائمه جماعت سایر مساجد و راه ارتباط شما با آنها چگونه است؟

 

در مناسبت‌ها و مراسمات مختلف از طریق کانال های تلگرامی به صورت تلفنی و حضوری فراخوان می‌دهیم و ائمه جماعات محله، مسئولین تحت تاثیر گذار از شورایاری و کلانتری ها تا بسیج و افراد خیّر را دعوت می کنیم. مراسمات را به صورت هماهنگ و با همدلی و مشورت یکدیگر برگزار می‌کنیم.

پس از آن هم، ما به عنوان مسجد محوری امور را پیگیری می‌کنیم، از نیازهای آنها باخبر و در رفع آنها می کوشیم.

این جلسات باعث ابراز ایده‌ها و ابتکارات جدید می‌شود و در نهایت به ارتقاء کیفیت برگزاری مراسم و یا انجام سایر امور کمک می کند.

البته علیرغم همه امتیازاتی که برای کار گروهی و شبکه‌ای می توان برشمرد، یک مانع بزرگ در راه رشد آن گزارش گرفتن از سوی نهادهای بالادستی می تواند باشد. ارائه گزارش و ارسال تصویر اگرچه می‌تواند بازتابی از فعالیت‌های یک مسجد در این عملیات باشد ولی ممکن است یک رقابت کاذب ایجاد کند. چه بسا حتی امام جماعت را از انجام کارهای اساسی باز دارد و یا از سرعت او بکاهد.

امام جماعت در کنار فعالیت‌های مذهبی مسجد خود، یکسری کارهای اجتماعی را پایه گذاری می کند که باعث کمک به اهالی و پویایی مسجدش می‌ شود. لذا اگر قرار است فعالیت یک مسجد بازتاب داشته باشد و یا گزارشی از آن تهیه شود، از طریق رسانه ها به خصوص رسانه‌ی مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت بگیرد.

مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشیریه

 

بیشتر بخوانید؛

 

  نسبت ترکیب امناء و شورای فرهنگی با ارتقاء برنامه‌ها

 
 
(یکشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۰) ۱۱:۲۶
https://news.masjed.ir/u/hsv
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید