شنبه / ۱۶ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۰۵
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع):

موفقیت عملیات محله محور منوط به حمایت است

حجت الاسلام حامد احمدپور امام جماعت فعال شبکه ائمه جماعات شهر ری معتقد است: در عملیات محله محور، اگر مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان مجری عملیات پا به میدان بگذارد، این عملیات موفق نخواهد شد!

(شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۹:۰۰
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر«آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب،مرکز رسیدگی به امور مساجدقرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و«عملیات محله محور مسجد پایه»را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.
این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند.
پایگاه تخصصی مسجد در گفت و گوهای موضوعی خود با ائمه جماعات مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه، به تجربیات، فعالیت ها و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله می‌پردازد. همچنین در این گفت‌وگوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.
مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام) شهر ری با امامت «حجت الاسلام حامد احمدپور» در کنار همه فعالیت های دینی‌اش، در حوزه فعالیت های اجتماعی نیز فعال است. او یک مدرسه غیرانتفاعی را مدیریت می کند. مدرسه ای که با محوریت مسجد فعالیت می کند و بیشتر دانش آموزانش از اهالی مسجد محله هستند. هدف این امام جماعت جوان از تاسیس چنین مدرسه‌ای به گفته خودش؛ تربیت نوجوانان و استعدادهای مسجدی به منظور تربیت نیروهای مومن و مسجدی است.
 حجت الاسلام احمدپور از اعضاء شبکه عملیات محله محور مسجد پایه است که البته خودش قبلا در شبکه ائمه جماعات شهر ری فعالیت داشته و با تجربه قبلی در این عملیات حضور دارد. شبکه ائمه جماعات شهر ری در به اشتراک گذاشتن توانمندیهایشان موفق عمل کرده‌اند. اکنون در این گفت‌و‌گو چگونگی رویکرد آنها و همچنین چشم انداز عملیات محله محور مسجد پایه را از او جویا می شویم.
 آنچه در ادامه می آید گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت الاسلام حامد احمدپور امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام) شهر ری است.
 مسجد حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در ایام پیش از و پس از کرونا فعالیت‌های اجتماعی بسیاری انجام داده و فعالیت خود را به صورت جهادی و با همکاری سایر مساجد شهر ری انجام می‌دهد. از سال گذشته ارتباط خوبی با مساجد شهر ری ایجاد شده است. ولی در همکاری و تعامل با مساجد محله‌ای که مسجد در آن واقع شده، به دلیل اینکه آن‌ها هم در عملیات محله محور مسجد پایهعملیاتی که هم اکنون با حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد در حال اجرا است[ حضور دارند، هنوز جای کار باقی است و تلاش می‌کنیم همچنان که در سطح شهرستان به صورت شبکه‌ای کار می‌کنیم در محله نیز  هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم.
 شروط لازم برای موفقیت
 شبکه محله محور مسجد پایه از ظرفیت و چشم انداز بالایی برخوردار است. اما به شرط اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مسئله تنها نقش حامی را داشته باشد نه متولی و سعی نکند عملیات را مدیریت کند.
در عملیات محله محور مسجد پایه، اگر مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان مجری عملیات پا به میدان بگذارد، از هم اکنون می‌توان گفت که؛ این عملیات موفق نخواهد شد!

مرکز می‌تواند چنانچه در منطقه‌ای همکاری یا هماهنگی لازم وجود نداشت، پا جلو گذاشته و شبکه را تقویت کند و یا به واسطه ائمه جماعات آن محله، آن را راه اندازی  و از آن حمایت کند.

موفقیت به شرط پای کار بودن
مساجد شهرری قبل از این عملیات به صورت شبکه‌ای همکاری داشتند و تا حدودی موفق بودند. علت موفقیت این بود که ائمه جماعاتی که با هم به این شکل همکاری می کردند، همه با هم متولی شبکه خود بودند و هیچ کسی سرپرست و رئیس آنها نبود.
اگر قرار باشد که موفقیتی برای عملیات محله محور مسجد پایه که اکنون برگزار می شود وجود داشته باشد، باید عملیات به صورت فرمایشی در نیامده و کار به صورت کاملا خودجوش پیش برود.
پارسال عید غدیر اولین جلسه ائمه جماعات برخی از مساجد شهر ری در مسجد ما ]حضرت ابوالفضل (علیه السلام)[ برگزار شد. در آن زمان، این جلسه با این دیدگاه برگزار شد که امام جماعت های جهادی در آن حضور داشته باشند نه اینکه مسجد آنها محوری باشد و یا مسجد خوبی داشته باشند. بلکه موفقیت خود امام جماعت و جهادی بودنش محور شبکه ما بود. در واقع فراخوان ما برای ائمه جماعاتی بود که پای کار باشند.
 با توجه به این موضوع در همان روز جلسه که عید غدیر خم بود هم عملیات انجام دادیم! از اطعام غدیر تا اکرام در روستاها.
رویکرد این بود که رئیس شبکه خود شبکه است. شبکه ما بالا و پایین ندارد. اگر امام جماعتی ظرفیت و پتانسیلی دارد، آن را با همه به اشتراک می‌گذارد. فکرمان این نبود که بخشنامه بدهیم! تنها به این می‌اندیشیدم که مثل یک گروه جهادی پا به میدان بگذاریم و به صورت‌ هماهنگ، پای کار بمانیم.
شکست! نتیجه نگاه گذرا به شبکه سازی
 متاسفانه شبکه سازی در کشور ما یک نگاه رایج است. تفکر بر این است که کارها به صورت شبکه انجام شود. حال چرا می‌گویم متاسفانه؟! چون قبلاً گفته می شد که هر جایی باید به قرارگاه تبدیل شود ولی الان در خواست این است که کارها در شبکه ها پیش بروند.
همه نهادها همزمان با یکدیگر روی یک مسئله تمرکز می‌کنند و همه با هم می‌خواهند به مقام های بالادستی خود گزارش بدهند. لذا از کسانی که در میدان فعالیت می‌کنند، گزارش‌کار می‌خواهند. این تفکر بیشتر مانع انجام کار می شود تا پیشرفت آن!
رمز موفقیت شبکه فراتر از ارائه گزارش‌کار است. وقتی تعدادی امام جماعت جهادی می‌خواهند در یک منطقه با یکدیگر همکاری کنند و کاری را برای رضای خدا و مردم انجام دهند به خودی خود یک پیشرفت است. من از «مرکز خانواده و ازدواج» مسجد خودم این تجربه را کسب کردم.
مسجد ما یک مرکز خانواده و ازدواج داشت. همزمان چند مسجد چنین مرکزی داشتند و در آن حوزه فعالیت می‌کردیم. تا اینکه درخواست شد که آن فعالیت به صورت شبکه و در همه مساجد انجام شود. ولی ما مخالفت کردیم! با وجود مخالفت ما این کار انجام شد. ولی متاسفانه آن طرح به کلی شکست خورد.
ایراد چنین شبکه‌سازی‌ای این است که نهادها همزمان با هم ورود می کنند و هم زمان با هم، آن را رها می سازند.
بهترین راهکار برای موفقیت شبکه تنها و تنها حمایت از آن است نه تولی‌گری از سوی نهادهای بالادستی و یا مرتبط! یک حامی می‌تواند در ابعاد مختلف حمایت خود را از شبکه انجام دهد از آموزش گرفته تا کمک های مالی.
امتیاز شبکه
 یکی از امتیازات بارز کار شبکه‌‌ای این است که، کارکرد افراد را به توان افراد شبکه می‌رساند. لذا یک شبکه نه تنها ایرادی ندارد و باعث محدود شدن نمی‌شود، بلکه کارایی افراد را ارتقاء می‌دهد. وقتی یک سری افراد با توانمندی متفاوت به صورت شبکه‌ای کاری را انجام می‌دهند، می‌توان گفت که شبکه چیزی جز حسن نیست! ولی باید موارد مذکور درباره آن رعایت شود.

 

(شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۹:۰۰
https://news.masjed.ir/u/ja6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید