سه شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۳۳۱
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
در گفتگو با حجت الاسلام اسکندری مطرح شد

همه امور مسجد باید در خدمت تربیت توحیدی باشد

مسجد به‌ءعنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه‌ی اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا کرده است

(سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰) ۰۹:۵۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، در جهت سیر رسانه ای مسجد تمدن ساز با حجت الاسلام حسین اسکندری استاد حوزه ، محقق ، کارشناس امور دینی امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج ) گفتگویی شکل گرفته است که ایشان مساجد را خدمت رسان تربیت توحیدی دانسته اند و گفتند مسجد هم مدرسه و هم دانشگاه است؛ هم مرکز تفکر و هم مرکز تصفیه روح است. هم مرکز خلوص و هم مرکز اتصال بنده به خداوند است.

در این گفتگو نکات مهمی در جهت نقش مساجد در تربیت توحیدی مطرح شده است که میخوانید.

مسجد به‌ءعنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه‌ی اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا کرده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد به‌عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرد و امروز هم مسجد در کانون تحولات بیداری اسلامی در منطقه قرار دارد. اما مسجد مورد نظر اسلام و طراز انقلاب اسلامی چگونه باید باشد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین اسکندری استاد حوزه و امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان (عج) درباره ویژگی‌های لازم برای مسجد و نیز آفات متوجه آن گفت: بر اساس آیه 96 سوره مبارکه آل‌عمران "إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ" اول خانه‌ای که برای عبادت خلق بنا شد همان خانه (کعبه) است که در بکّه است که در آن برکت و هدایت خلایق است. محبوب‌ترین مکان‌ها نزد خداوند هستند و حفظ و حراست از مساجد، حفظ از کلمه توحید و اسلام عزیز است.

وی ادامه داد: به تعبیر امام راحل (ره)، حفظ مسجد از اموری است که اسلام به آن وابسته است. رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند: مسجد هم مدرسه و هم دانشگاه است؛ هم مرکز تفکر و هم مرکز تصفیه روح است. هم مرکز خلوص و هم مرکز اتصال بنده به خداوند است. با نگاه جامعی که در اسلام وجود دارد مبنی بر اینکه اسلام برای اداره تمامی امور انسان‌ها قرار داده است؛ جایگاه مسجد طراز اسلام و انقلاب اسلامی مشخص می‌شود، یعنی همان مسأله‌ای که سیاست ما عین دیانت ما است و ما به آن معتقدیم و باور داریم که دنیایمان در خدمت آخرت است؛ مسجد نیز به‌عنوان قرارگاه همین نقش را برای جامعه اسلامی و مسلمین ایفاء کند.

حجت‌الاسلام اسکندری درباره ویژگی‌های مسجد طراز انقلاب اسلامی گفت: اهالی مسجد و امام مسجد طراز انقلاب اسلامی یک جامعیتی دارد که هم امور فردی، اجتماعی، سیاسی، معیشتی و به طور کلی تمام امور انسان را تأمین می‌کند و تعلیم و تربیت الهی می‌دهد و انسان‌‌ها را در مسیر خداوند قرار می‌دهد.

این استاد حوزه درباره نقش محوری مساجد و چالش‌های پیش‌روی مساجد گفت: مبنای کارکرد مساجد باید حول محور کلمه توحید و باورهای معنوی و اتصال بنده به خداوند باشد و از این غافل نباید شویم. در اسلام سیاست در خدمت دیانت است و دیانت محوریت اصلی و اساسی دارد. بنابراین در قضایای مساجد باید همه امور در خدمت تربیت توحیدی قرار گیرد. طوری نباشد که رویکردهای دیگر جایگزی نقش محوری مساجد قرار گیرند و اصل رویکرد مسجد مورد غفلت قرار گیرد.

(سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰) ۰۹:۵۲
https://news.masjed.ir/u/hd2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید