سه شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۰۰۲
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
حجت الله عبدالملکی خطاب به ائمه جماعات:

مساجد باید کانون کارآفرینی شود

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه متاسفانه نظام دانشگاهی و آموزشی ما کارآفرین تولید نمی‌کند، گفت: از مساجد خواستاریم شاخه کارآفرینی را در مسجد آغاز کنند، در این رابطه ما نیز به عنوان کمیته امداد به مساجد کمک خواهیم کرد، مساجد باید کانون کارآفرینی شود، این باعث می‌شود که یک مسجدی علاوه بر موضوع عبادی از بابت مسائل اقتصادی نیز خیالش راحت و بداند که اگر مسجد می‌رود هم اشتغال آن فراهم و هم مسائل اخروی‌اش تامین می‌شود.

(سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۱:۲۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در پنجمین وبینار ائمه جماعات استان تهران با موضوع «اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه سوال همیشگی مردم از مسئولین این است که چرا پس از 42 سال انقلاب وضعیت اقتصادی کشور به این شکل است، گفت: خیلی از مردم امروز برایشان این سوال پیش آمده چرا حداقل وضعیت معیشتی برای خانواده‌های ایرانی وجود ندارد و خیلی از اعضای خانواده‌ها بیکار هستند، در این میان مردم ناراحت هستند که حتی نمی‌توانند یک ماشین استاندارد و منزل مناسبی داشته باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با کمبود 8 میلیون واحد مسکونی روبرو هستیم و اگر یک کارمند بخواهد یک خانه بخرد باید 500ماه حقوق خود را درصورت عدم افزایش تورم کنار بگذارد تا بتواند خانه بخرد، تمام این مشکلات زمانی مورد پذیرش است که یک کشور نیروی متخصص، ظرفیت اقتصادی و منابع نداشته باشد که در این شرایط توقّعی هم وجود ندارد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تاکید کرد: این در حالی است که ایران 7 تا 11 درصد منابع طبیعی دنیا را دارد، 20میلیون تحصیل کرده دانشگاهی و بیشترین ذخایر نفت و گاز در اختیار داشته و همچنین قدمت تمدنی بالا و دسترسی به آب‌های آزاد از دیگر ویژگی‌های ایران در منطقه است.
عبدالملکی یادآور شد: در جواب به این سوالات که برای مردم پیش می‌آید باید گفت ما در این 42 سال انقلاب اقتصادی نکرده ایم، البته از 200سال قبل ایران چراگاه انگلیسی‌ها، آلمان‌ها، فرانسوی‌ها و در آخر هم آمریکایی‌ها بوده است.
وی افزود: دلیل اینکه ما در برخی از موارد نتوانستیم در عرصه اقتصادی پیشرفت داشته باشیم این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی که یک انقلاب سیاسی بود، انقلاب اقتصادی را انجام ندادیم، از کوتای 28مرداد سال32 تا انقلاب اسلامی ایران یعنی سال57 که 25 سال می‌باشد آمریکایی‌ها بر ایران و محمدرضا پهلوی تسلط داشتند و در واقع شاه گماشته‌ی آمریکا بود.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه با طرح این موضوع که آمریکایی‌ها در ایران سه مأموریت را مدنظر داشتند، خاطرنشان کرد: اولین مأموریت آنها در حوزه‌ی سیاسی، مأموریت دوم آنها در حوزه فرهنگ و سپس مأموریت اقتصادی داشتند. مأموریت سیاسی آنها این بود که ایران ژاندارم منطقه باشد زیرا که می‌دانستند که ایران یک منطقه‌ی راهبردی است، در مأموریت دوم که حوزه‌ی فرهنگ بود اسلام‌زدایی از کل منطقه را مدنظر داشتند زیرا اسلام را مهم‌ترین تهدید برای غرب می‌دانستند و تحول در صدا و سیما بعنوان مهم‌ترین امپراطوری برای از بین بردن اسلام مدّنظرشان بود.
عبدالملکی ادامه داد: مأموریت سوم که در حوزه اقتصادی بود بر این مبنا بود که ایران یک کشور وابسته شود و به نوعی همچون یک گاو شیرده برای آمریکا باشد، آنها می‌خواستند نه تنها ایران بلکه کشورهای اطراف نیز به عنوان یک گاو شیرده عمل کنند، برهمین اساس در بعد اقتصادی محمدرضا شاه را محدود کرده و از مستشاران اقتصادی در ایران بهره بردند و برای این کار 25 سال فرصت داشتند.
وی بیان کرد: آنها نظامات اقتصادی را به نفع آمریکا تعریف کردند و در مرحله اول ساختارهای اقتصادی شامل سازمان‌ها، نظام بانکی، بورس و غیره به نفع آمریکا پیش بردند و در مرحله‌ی دوم قوانین و ضوابط بالادستی را براساس منافع خو تنظیم کردند؛ در مرحله‌ی سوم نیز فرهنگ اقتصادی مدیران را از بالا تا پایین و حتی توده‌ی مردم را تغییر دادند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تصریح کرد: این تغییر نظامات اقتصادی باعث شد که برنامه‌ها به نفع آمریکا تأمین شود، آنها نمی‌خواستند ایران به مرحله تولید برسد زیرا در این صورت دیگر از آن گاو شیرده بودن خارج می‌شد و نظام مالیاتی به سمت صنعت و تولید پیش می‌رفت، آنها می‌خواستند رویه‌ی ایران برهمان خام‌فروشی یعنی همان فروش نفت و گاز باقی بماند.
عبدالملکی گفت: اگر به اطراف خود نگاه کنیم تمام مشتقات با گاز و نفت تهیه شده است، یعنی اقتصاد آمریکا به صورت غیرمستقیم به نفت وابسته است و بیشترین ذخایر نفت در ایران است و از این رو ایران باید خام‌فروشی داشته باشد تا آنها بتوانند تولید کنند و مهم هم نیست این نفت خام به آمریکا فروخته شود بلکه هم‌پیمانان آمریکا هم این نفت‌خام را تهیه کنند برای آمریکا کافی است. آنها پس از اینکه نفت خام را خریدند آن را به محصولاتی تبدیل می‌کنند که نیاز جهان است و آن محصولات را باید به چه کشوری بفروشند به کشوری که پول دارد. برهمین اساس تمام امکانات ما اعم از هواپیما، ماشین، لباس و... از کشورهای دیگر تهیه می‎کنیم.
وی با بیان اینکه این خام فروشی ضدتولید است و خلق فقر می‌‌کند، گفت: آمریکا از سال‌های قبل از انقلاب تلاش کرده تا نظام اقتصادی ایران را به گونه‌ای طراحی کند که بخش مهمی از توده‌ی مردم همیشه فقیر باشد، در نظام اقتصادی طراحی شده از سوی آمریکا همیشه یک تعداد حداقلی میلیارد می‌شوند. این تعداد پولدار با هزاران میلیارد پول از آمریکا تغذیه می‌شوند، برای این نظام اقتصادی آمریکا 25سال پیش از انقلاب اسلامی فرصت داشت تا نظام اقتصادی ایران را همچون گاو شیرده کند که این کار را انجام داد.
در ادامه وی ابراز کرد: آمریکا پیش از انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد تا نظام اقتصادی ما را به یک نظام خام‌فروشی و ضدتولید تبدیل کند، در این میان سال 57 نظام سیاسی ایران از هم فروپاشید و به جای سلطنت‌طلبی نظام ولایت‌فقیه که نظام مدنظر اسلام مستقر شد، پس از تغییر رژیم پادشاهی مستشاران نظامی، اقتصادی و فرهنگی آمریکایی از ایران خارج شدند و حتی با انقلاب اسلامی ایران سفارت آمریکا هم بسته شد.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: در این میان یک سؤال پیش می‌آید که انقلاب سیاسی چه کار می‌کند، در همه انقلاب‌ها انقلاب سیاسی زمینه‌ساز انقلاب اقتصادی و فرهنگی است، امام راحل 15سال در این زمینه تلاش کردند و یاران امام راحل نیز در کنار مردم تلاش بسیاری برای این انقلاب داشتند. اما مشکل این است که پس از انقلاب سیاسی ما، انقلاب اقتصادی رخ نداده و همچنان در همان ریلی که آمریکا برای اقتصاد پیش از انقلاب ما طراحی کرده حرکت می‌کنیم، این در حالی است که آمریکا در ایران قرار ندارد اما قطار آنها در اقتصاد ما حرکت می‌کند.
وی ادامه داد: انقلاب اقتصادی یعنی آنکه نظام‌های اقتصادی که آمریکا ایجاد کرده که فقر مطلق را تولید می‌کند از بین ببریم. مؤثرترین بخش نظام اقتصادی بانک است که به اصلاح نظام اقتصادی کشور و تولید و رفع فقر کمک می‌کند، نظام بانکی ما پیش از انقلاب به سمت تولید فقر حرکت می‌کرد، اما ما در چهل سال انقلاب چه کرده‌ایم، قانون بانکداری بدون ربا را تصویب کردیم اما عکس آن عمل می‌کنیم، امروز 95 درصد عقود بانکی ما خارج از ربا نیست، خلق پول نیز در نظام بانکی اقتصاد کشور را نابود می‌کند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد یادآور شد: خلق پول از شئون حاکمیتی است که باید در اندازه مشخص باشد و باید توزیع آن نیز قاعده داشته باشد، اما امروز بخشی از کار بانکی ما که بیشتر آن مربوط به بخش خصوصی است در حال خلق پول است، این همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد زیرا این خلق پول به سمت تولید نمی‌رود، اگر تنها یک پنجم از این خلق پول به سمت تولید برود هیچ بیکاری در ایران نبود.
عبدالملکی اضافه کرد: نقدینگی ما در طول 6سال شش برابر شده و این در حالی است که این پول به دست پولدارها می‌رود و این می‌شود که پول به جای تولید به سمت خرید دلار، مسکن، بورس، طلا و ماشین رفته و با انحصار دست عده‌ای تورم سنگین در همه موارد ایجاد می‌شود. بنابراین در انقلاب 42ساله ما انقلاب بانکی هم نداشته‌ایم.
وی اظهار کرد: در نظام مالیاتی نیز ما نتوانستیم انقلابی ایجاد کنیم. نظام مالیاتی به جای اعتماد به مردم در این شرایط سخت با مالیات غیرمتعارف راه را برای تولیدکننده مسدود کرده و باعث بسته شدن درب کارگاه و کارخانه تولیدی می‌شود.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به نظام مالیاتی آمریکا گفت: در آمریکا نظام مالیاتی به این شکل است که مثلا اگر یک نفر تولیدکننده خودکار است به شکلی از آن مالیات می‌گیرند که صرف اقتصادی برای آن تولیدی داشته باشد تا کارگاه تعطیل نشود، در این میان اگر احساس کنند که صرفه‌ی اقتصادی برای تولیدکننده ندارد و ممکن است او از تولید دست بکشد از تولیدکننده مالیات نمی‌گیرند تا زنجیرهی اقتصادی از تولید کننده تا مرحله‌ی توزیع از بین نرود، در این میان مالیات خود را از کارگران، کارکنان و مهندسین که از تولید تا توزیع در این کار مشارکت دارند دریافت می‌کنند، البته هرکسی به اندازه‌ی درآمدی که دارد مالیات بر درآمد از آنها گرفته می‌شود. با این شکل چرخه‌ی تولید متوقف نمی‌شود.
عبدالملکی ادامه داد: همین آمریکا برای ما به گونه‌ای سیستم مالیاتی را طراحی کرده است که ایران نتواند تولید را ادامه بدهد. یعنی شرایط اخذ مالیات به شکلی است که تولیدکننده از ادامه کار خودداری کند زیرا مالیات بردرآمدی که برای او ثبت می‌کنند بیش از درآمد واقعی‌اش است و به دلیل عدم صرفه‌ی اقتصادی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند.
وی بیان کرد: آمریکا با صنعت خودرو ما چه کرده است تا نتوانیم بهترین تولیدکننده در دنیا شویم؟ همیشه برای مردم این سؤال وجود دارد که چرا ما قدرت ششم دنیا در صنعت موشکی هستیم اما در تولید ماشین فقط مونتاژ می کنیم؟! در واقع آمریکا کاری کرده است که وقتی شرایطی برای مونتاژ وجود دارد ما خود را موظف به تولید چیز دیگری کنیم و همین باعث می‌شود که اصل تولید را رها و به سمت حاشیه برویم، همین باعث شده است که ما همیشه به جای تولید به سراغ موضوعات دیگر می‌رویم.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در پایان گفت: ما باید انقلاب اقتصادی با تفکّر اسلامی داشته باشیم؛ این اقتصاد مقاومتی است که یک انفجار تولید را برای ما به وجود می‌آورد و ما را از خام‌فروشی دور می‌کند.

 

(سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۱:۲۶
https://news.masjed.ir/u/j5m
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید