دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۹۲۳
گزارشگر : Sampa Support
از کمک‌های مؤمنانه به کارگران و دست‌فروشان تا اهدای جهیزیه

مسجدی های شهرقدس پای کار مقابله با کرونا

مساجد شهرقدس با کمک اهل مسجد، هیأت امنا و خیران با محوریت امام جماعت در روزهای کرونایی سنگ تمام گذاشتند و دست به دست هم دادند و از اهدای جهیزیه و کمک به ایتام گرفته تا دستگیری از نیازمندان و کمک به همسایگان و ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی و به هر نوعی کمک‌های مؤمنانه‌ای انجام دادند.

(دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹) ۱۴:۴۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، شهرستان قدس دارای ۵۶ مسجد در نقاط مختلف سطح شهر و روستاها است که در این مساجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و ارائه و نشر فرائض و آموزه‌های دینی و اسلامی، فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز انجام می‌شود.

طی چند ماهی که بنا به نظر ستاد مقابله با کرونا، هرگونه تجمع منع شده بود و نماز جماعت اقامه نمی‌شد با این حال جوانان، نمازگزاران، هیأت امنا و حتی نوجوانان مسجدی پای کار آمدند و با همراهی و محوریت امام جماعت و با همت و عزم بلند دست به دست هم دادند و فعالیت‌ها و کمک‌های نیکوکارانه و خیرانه‌ای را رقم زدند.

کرونا اگرچه در این مدت بسیاری از اماکن را تعطیل کرد ولی نتوانست حریف مساجد شود و در این روزهای کرونایی دستگیری و یاری به هم‌نوعان در سنگر مساجد تعطیل نشد.

حجت الاسلام محمدتقی موحد مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به آسیب دیدگان ناشی از کرونا، رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در مساجد و پایگاه‌های بسیج با اتحاد، یکپارچگی و همدلی مانند روزهای دوران دفاع مقدس با محوریت ائمه مساجد برقرار شد و ۳ مسجد شهر نیز در روزهای کرونایی به عنوان پایگاه سلامت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های مؤمنانه موجب احیای مجدد روحیه ایثار، ایستادگی، مقاومت، جهاد و شهادت شده و مردم از هر قشر و طبقه‌ای در این حرکت حضور پیدا کرده‌اند، گفت: در این روزهای کرونایی که مردم از این ویروس آسیب زده شده‌اند با این حال همگی دست به دست هم داده و در این حرکت خداپسندانه شرکت کردند که این امر یک تحول و انقلابی در عرصه‌های بین المللی است که موجب تحیر همه سازمان‌ها، نهادها و مراکز در جهان شده و اقتدار و عزت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی را به جهان ثابت کرده است.

از ایجاد کارگاه‌های اشتغالزایی تا اهدای جهیزیه

مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در محله اسلامی سرخه حصار، از ابتدای سال تاکنون طی ۹ مرحله بسته‌های معیشتی و بهداشتی توزیع کرده و راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغالزایی در زمینه تولید ماسک و گان برای بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معرفی سرپرست خانواده‌هایی که به دلیل کرونا بیکار شده‌اند به شرکت‌ها گوشه‌ای دیگر از فعالیت‌های این مسجد بوده است.

جوانان گروه‌های جهادی این مسجد در ضدعفونی معابر و کمک به توزیع بسته‌های معیشتی پای کار آمدند و کمک به اجرای طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و فعالیت کادر بهداشت و درمان و ارائه مشاوره پزشکی اقداماتی است که در این سنگر انقلابی انجام شد.

حجت الاسلام رضا ملکی امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) با اشاره به توزیع ۹ هزار بسته معیشتی و ۱۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده، بیان کرد: به همت جوانان مسجدی و خیران تاکنون بیش از ۶ هزار پرس غذای گرم در مناسبت‌های مذهبی توزیع شد و تهیه ۵۰۰ بسته لوازم التحریر ویژه دانش‌آموزان و اهداء و آماده سازی ۶ سری جهیزیه بخشی از کمک‌های مؤمنانه در این مسجد بوده است.

اهدای بسته‌های معیشتی به دستفروشان و کارگران ساختمانی

تداوم همدلی و مواسات در مسجد صاحب الزمان(عج) در محله کاووسیه هر ماه برقرار است و فعالیت‌های گروهی و خیرخواهانه از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا به کمک نوجوانان و جوانان مسجدی و بسیجی از ضدعفونی اماکن و معابر محله تا توزیع مواد ضدعفونی کننده و ماسک میان مردم، آغاز شد.

در این محله اسلامی مسجدی‌ها و خیران مانند سایر مردم نیکوکار و مؤمن شهر گوش به فرمان ولی فقیه دادند و با شرکت در رزمایش مواسات با کمک‌های مؤمنانه و صادقانه به اقشار آسیب دیده از کرونا کمک کردند. همچنین راه‌اندازی ایستگاه سلامت و همکاری نیروهای درمانی و انجام آزمایش رایگان کرونا بخشی دیگر از فعالیت‌های مؤمنانه در این مسجد است.

حجت الاسلام ابراهیم امیری امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با بیان اینکه هر ماه ۵۰ خانواده نیازمند تحت حمایت کمک‌های مؤمنانه قرار می‌گیرند و تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی تهیه و توزیع شده، گفت: این بسته‌ها علاوه بر خانواده‌های شناسایی شده به افرادی مانند کارگرهای ساختمانی و دستفروشان نیز تقدیم می‌شود و فعالیت‌های خداپسندانه و خیرخواهانه در این مسجد همچنان ادامه دارد.

کمک به ایتام اقدام جدانشدنی از مسجد

اهالی مسجد امام حسن مجتبی(ع) درکمک‌های مؤمنانه به هر شکل که توانستند پای کار آمدند و علاوه بر تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی، سال‌ها است که هر ماه با ذبح قربانی با کمک خیران به خانواده‌های ایتام تحت پوشش کمک می‌کنند.

همچنین اطعام در مناسبت‌های مختلف مذهبی بخش دیگری از فعالیت‌های مسجد بود و جوانان مسجدی نیز در امور حفظ سلامت مردم از هیچ کمکی دریغ نکردند.

فضای مجازی بستری برای انعکاس بیشتر فعالیت‌های مسجد

با کمک اهالی مسجد حضرت ولیعصر(عج) و خیرین، تعدادی از خانواده های کم بضاعت اطراف مسجد که در روزهای کرونایی کسب و کار آنها آسیب دیده بود شناسایی شدند و طی ۶ مرحله بیش از ۲ هزار بسته معیشتی با حفظ کرامت انسانی توزیع شد.

جوانان مسجدی در این روزها در ضدعفونی معابر اطراف مسجد تلاش داشتند و با کمک نیروهاي جهادی و با استفاده از چرخ خیاطی‌های خانگی تاکنون حدود ۸ هزار ماسک تولید کرده‌اند و با استقرار پزشک در این مسجد ویزیت رایگان نیز انجام خواهد شد.

مسجد حضرت ولیعصر(عج) در اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، بیش از ۶۰۰ بسته فرهنگی تهیه و توزیع کرد و این روزهای کرونایی استفاده از فضای مجازی بستری برای اجرا و انتشار هرچه بیشتر برنامه‌های فرهنگی مسجد را فراهم ساخت.

عیادت بیماران و دستگیری از نیازمندان توسط اهالی مسجد

مسجد امام حسین(ع) یکی از مساجدی قدیمی این شهر است که فعالیت‌های منحصر به فردی در رسیدگی به مشکلات مردم، امور مستمندان و فقرا به خصوص در ایام کرونا انجام می‌دهد و باتوجه به محل قرار گرفتن مسجد افراد مختلفی مانند کسبه، مسافران، کارگران و کارمندان مراجعه می‌کنند.

همبستگی و اتحاد میان نمازگزاران، هیأت امناء و امام جماعت باعث شده که همگی دست به دست هم داده و هرکس به نوبه خود دستگیر همسایه و هم محله‌ای نیازمند شود و از حال همسایه خود با خبر باشد.

حجت الاسلام محمد صالح عباس زاده امام جماعت مسجد امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مختلف و در طول سال کمک‌های متفاوت و شایانی در حد توان انجام شده گفت: از جمله کارهایی که توسط نمازگزاران این مسجد انجام می‌گیرد علاوه بر امور فرهنگی گوناگون می‌توان به دستگیری از نیازمندان و عیادت بیماران اشاره کرد.

وی کمک‌های مؤمنانه را برکتی دانست که موجب ایجاد تحول در جامعه شده و در ادامه عنوان کرد: به برکت این فعالیت‌ها، مردم باور بیشتری دارند که مسجد محور کمک به یکدیگر، حل مشکلات و درمان دردها است و این کمک‌ها باعث شده خود مردم بیشتر به سمت مسجد گرایش پیدا کنند و حتی دانش‌آموزان نیز استقبال خوبی از برنامه‌های مسجد داشته و مشارکت کرده‌اند.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بیان کرد: اخلاق، احکام، مسائل روزانه زندگی، شهدا و همه چیز خود را از مساجد داریم و حاج قاسم نیز عظمت خود را از مسجد، حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) گرفته بود و مسجد سنگری بوده که در برابر ناملایمات جامعه ایستاده است.

(دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹) ۱۴:۴۵
https://news.masjed.ir/u/gYv
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید