شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۵۸۶
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

منبرهایی برای جوانان

برپائی منبرهای اختصاصی برای جوانان در مسجد و طرح و بحث موضوعات و دغدغه‌های امروزین او می‌تواند یکی ازاقدامات شایسته و مناسب مساجد در رمضان است.

(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۵:۰۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مسجد ایده؛ جوانی ایامی است که بر گذران آن حسرت خورده و سفارش کرده‌اند تا قدر آن را بدانیم. شاید نقطه عطف زندگی هر شخصی همین ایام جوانی او باشد که آنچه را در وجود او کاشته‌اند می‌بیند و خود سرنوشت نهایی خویش را رقم می‌زند. از سویی جوانی را بهترین اوقات عمر دانسته‌اند که انسان می‌تواند در آن، به پروردگار خویش تقرب یافته و خودسازی نماید.

یکی از بهترین فرصت‌ها برای جوانان، ایام ماه مبارک رمضان است چرا که در ماه رمضان مساجد از اجتماعات عظیم مردمی سرشار می‌شود و فرصتی فراهم می‌گردد تا در میانه عبودیت اجتماعی، جوان خود را بسازد و هویت اجتماعی‌اش را شکل بدهد. برپائی منبرهای اختصاصی برای جوانان در مسجد و طرح و بحث موضوعات و دغدغه‌های امروزین او می‌تواند یکی ازاقدامات شایسته و مناسب مساجد در این زمینه باشد:

ایده؛ استفاده از منبرهایی با مخاطبان محدود؛ جوانان و نوجوانان در زمان‌هایی که منبرهای عمومی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد همانند شب‌های ماه رمضان در تابستان و...

مسئله

بعضی موضوعات و منبرها مخاطبان خاص خویش را می‌طلبد.

شرح ایده

با توجه به کوتاه بودن شب در تابستان و مصادف شدن با ماه رمضان در سال‌های اخیر قابلیت برگزاری مراسم‌های عمومی در مساجد محلی وجود ندارد به همین جهت برگزاری حلقات معرفتی ویژه جوانان و نوجوانان در کنار محافل انس و مناجات و فعالیت‌های تفریحی شاید از بهترین جایگزین‌ها برای مراسم‌های عمومی باشد.

بایدها

جلسات خاص در ساعات خلوت مسجد انجام شود.

فقط برای مخاطبان برنامه دعوت‌نامه ارسال شود.

موضوع جلسه مناسب حال مخاطب باشد.

نبایدها

از ورود مخاطبان دیگر در صورتی که علاقمند هستند ممانعت نشود.

دستاوردهای ایده

شاد شدن و پویایی فضای شب‌های ماه رمضان برای جوانان

استفاده حداکثری از فرصت ماه رمضان

جذب جوانان به مسجد و انس آنها با برنامه‌های مسجد

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(حفظه الله)

"ما در مساجد و منابر، در مجالس قرآن و در همه‌ی اجتماعات دینی که مردم دارند، باید مردم را انذار کنیم. بحمدالله حرکت آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی و دید وسیع سیاسی به مردم دادن، از پیش از انقلاب شروع شد؛ امروز هم هست و ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. در کنار این آگاهی بخشی، باید روح معنویت را در مردم بیدار کرد. برای این کار، ماه رمضان بهترین فرصت است".

سخنرانی در دیدار با جمعی از روحانیون، ائمه‌ی جماعات و وعاظ نقاط مختلف کشور، در آستانه ی ماه مبارک رمضان 22/12/1369

(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۵:۰۵
https://news.masjed.ir/u/k4j
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید