شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۵۲
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۳۹
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

ایده های روز جهانی مسجد/ سجاده‌های مرمرین

شاه‌جهان افزون بر بناهای مهمی چون تاج محل و قلعه سرخ دهلی، چندین مسجد مهم دیگری را در آگرا، اجمر و لاهور ساخته‌است. طرح طبقات مسجد جامع بسیار به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا شباهت دارد، اما مسجد جامع بزرگتر از آن بوده و دارای دو طبقه‌ است.

(شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۰:۵۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مسجد ایده؛ آراسته به سجاده‌های مرمرین سیاه و سفید در حالی که درهای خود را به روی بخش های مختلف شهر گشوده است، مهیا گشته تا از هر جای جهان مسلمانان را به عبادت در خود بپذیرد. مسجد جامع دهلی از مهمترین اماکن مهم تاریخی هند است که روبه روی قلعه سرخ هند، یکی از قدیمی‌ترین ابنیه هند واقع شده و امروز بزرگترین مرکز مسلمانان هند است:

شناسنامه مسجد

نام مسجد: مسجد جامع دهلی، جامع مسجد، مسجد جهان نما

متولی مسجد: شاه جهان پنجمین شاه گورکانی

سال ساخت: ۱۰۶۰ تا ۱۰۶۶ هجری قمری

محل ساخت: روبه روی قلعه سرخ در دهلی قدیم

شاه‌جهان افزون بر بناهای مهمی چون تاج محل و قلعه سرخ دهلی، چندین مسجد مهم دیگری را در آگرا، اجمر و لاهور ساخته‌است. طرح طبقات مسجد جامع بسیار به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا شباهت دارد، اما مسجد جامع بزرگتر از آن بوده و دارای دو طبقه‌ است.

ویژگی های مسجد

بزرگترین و زیباترین مساجد جهان اسلام

 ایده های مسجد

درهایی گشوده به بازار

مسجد جامع دهلی بزرگترین مسجد هند، دارای سه درب ورودی است که همگی آنها به سمت بازار گشوده می‌شود.، بازار مینا، بازار مسجد و بازار چندی چوک. بازار بزرگ چندی چوک به معنای میدان نقره در قسمت شمالی این مسجد قرار داشت که توسط جهان آرا بیگم دختر شاه جهان ساخته شده و تعامل دین با اقتصاد را یادآور می‌شود.

امروزه از پله‌های خارجی مسجد برای جایگیری دکه‌های غذایی و فروشگاه‌ها هنرمندان خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصر هنگام در شرقی مسجد به بازار فروش مرغ و ماکیان تبدیل می‌شود. حضور مسجد به عنوان بزرگترین مرکز مسلمانان هند، توانسته به پویایی این بازارها کمک نماید.

مسجدی بزرگ با قامت شاهانه

مسجد جامع دهلی، روبه روی قلعه سرخ دهلی ساخته شده که از مهترین ابنیه هند است. مسجد از شن و ماسه قرمز ساخته شده و همچون قلعه قرمز قامتی شاهانه دارد. این مسجد می‌تواند بیش از ۲۵ هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این محوطه از طرف شرق، شمال و جنوب به سه ردیف پلکان منتهی می‌شود که همگی با ماسه سنگ‌های قرمز ساخته شده‌اند. در شمالی مسجد ۳۹ پله، در جنوبی ۳۳ پله و در شرقی که محل ورود خانواده سلطنتی بوده ۳۵ پله دارد. این همخوانی و همچنین قرار گرفت در بافت قدیمی دهلی، مسجد دهلی را به محلی پرتررد و پررونق بدل نموده است.

سجاده هایی مرمرین

کف مسجد جامع دهلی همگی از سنگ‌هایی مرمر و سفید با نقش و نگاری زیبا پوشانده شده است که هر یک از آنها به اندازه یک سجاده در ابعاد ۴۴/۹۱ سانتی‌متر در ۵۰ سانتی‌متر ساخته شده است. در در مجموع ۸۹۹ سجاده سیاه و سفید مرمرین در کف مسجد جایگذاری شده‌ است.

قوانینی ویژه برای توریست‌ها

توریست‌ها از هر جای جهان هر وقت بخواهند وارد مسجد شوند، ابتدا بایست کفش‌های خود را از پا درآورده و اگر قصد عکاسی و فیلمبرداری دارند باید برای هر عکس هزینه‌ای معادل 150 روپیه پرداخت نمایند. هر روپیه هند معادل با 23 تومان است.

قانون دیگری که به آرامش و نظم مسجد کمک می‌نماید، ورود با پوشش کامل و لباس‌های تمیز است. هر توریست یا زائر بایست قبل از ورود به مسجد اگر لباس‌شان باز است، از متصدی مسجد لباس تهیه کنند. در ورودی مسجد، یک سبد بزرگ از لباس‌های دوخته شده از گل‌های سرخ و آبی و رنگ‌های سفری آماده شده که توریست را وادار می‌کند با پوشش و احترام کامل به مسجد وارد شود.

(شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۰:۵۲
https://news.masjed.ir/u/jia
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید