چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۳
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۵۳۰۰
گزارشگر : ایده ایده
گزارش مسجدی

یک مسجد، ۴۰ سال انتخابات

سینما «مونت‌کارلو» در سال ۱۳۵۴ توسط آیت‌الله حیدرعلی جلالی‌خمینی از شاگردان امام خمینی(ره) به مبلغ سه میلیون تومان خریداری و با اقامه نماز توسط آیت‌الله العظمی سیداحمد خوانساری، فعالیت آن به عنوان مسجدالنبی(ص) آغاز شد.

(چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سینما از جمله مراکز فرهنگی جهان مدرن است که گاهی توسط برخی از حکومت ها به محل اشاعه برخی از مظاهر فساد و بی اخلاقی تبدیل می شود. موضوعی که در نظام پهلوی به کرات دیده می شد از همین رو گاهی برخی از گروه ها و افراد مذهبی دست به دست هم می دادند و با خرید ملک سینما آن را به مرکزی برای اشاعه آموزه های دینی به ویژه مسجد و حسینیه تبدیل می کردند.

 

بنا بر اسناد به جای مانده از سازمان امنیت و اطلاعات نظام طاغوت «ساواک» این کار در جای جای این اتفاق افتاده بود که از آن جمله می توان به سینماهای اسکار، پاسارگاد و آپادانا در تهران و سینما گلدن گیت در قم اشاره کرد.

 

یکی از گزارش های ساواک در این باره به این شرح است:

«به: ریاست اداره یکم عملیات و بررسی (312) شماره: 953/347

از: اداره چهام عملیات و بررسی 347 تاریخ: 18/7/34

درباره: تبدیل سینما اسکار به مسجد

بازگشت به شماره 4553/312ـ 14/7/36

تبدیل سینما اسکار به مسجد در سال 2534 صورت گرفته است که در این مورد و موارد مشابه دیگر کمیسیون های متعدد با شرکت نمایندگان اوقاف، شهربانی، ژاندارمری، شهرداری و سازمان اطلاعات و امنیت کشور تشکیل گردیده است. در این کمیسیونها در مورد دستورالعمل احداث اماکن مذهبی که از سال 2531 به مورد اجرا گذارده شده است تجدیدنظر شده لیکن بعضی از اعضای کمیسیون با مفاد جدید آن به توافق نرسیده‌اند و این امر موکول به تصمیمات بعدی در کمیسیونهای آتی گردیده است. ضمناً نظر سازمان اطلاعات و امنیت در مورد مخالفت با تبدیل سینماها به مساجد به شهربانی کشور شاهنشاهی اعلام گردیده است.

رئیس اداره چهارم عملیات و بررسی. ـ آریائی»

 

جالب است بدانیم که طبق گزارش های ساواک، آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی از مراجع تقلید شیعیان، سینما گلدن گیت را در قم خریداری کرد. در بخشی از گزارش ساواک آمده است: «با توجه به گزارش 20810/20 ه‍ 12 سینما گلدن گیت شهرستان قم نیز توسط آیت ‌الله مرعشی از محل وجوهی 20/2/35 که افراد مذهبی پرداخت کرده‌اند، خریداری گردیده.»

 

در این میان اما، تبدیل سینما «مونت کارلو» واقع در تهران، خیابان شهید دکتر آیت، میدان نوبت (هفت حوض سابق)، به مسجدالنبی (ص) معروف ترین مورد است. ماجرا از این قرار است که این سینما در سال 1354 توسط آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی از شاگردان امام خمینی (ره) به مبلغ سه میلیون تومان خریداری و با اقامه نماز توسط آیت الله العظمی سید احمد خوانساری، فعالیت آن به عنوان مسجدالنبی (ص) آغاز شد.

 

 

این اما آغاز کار بود زیرا سرنوشت این مسجد را به گونه ای نوشتند که همیشه پایگاه انقلابیون و متدینین مجاهد باشد. حجت الاسلام و المسلمین موسوی کاشانی که امام جماعت این مسجد شد این خانه خدا را تبدیل به یکی از مراکز مهم مبارزاتی در شرق تهران کرد. در واقع افتتاحیه آن با همراهی یک روحانی مجاهد همراه شد تا این خانه خدا به مرکزی فراگیر در شرق تهران تبدیل شود.

 

از این موضوع که بگذریم اهالی مسجدالنبی(ص) این خانه خدا را تبدیل به یکی از مراکز رونق جلسات قرآنی در محله نارمک تبدیل کردند و سال ها یکی از قاریان معروف کشورمان، جلسات ثابت هفتگی در این مسجد برگزار می کرد. مدتی هم «محمد بنیادی» از پیشکوستان قرآنی کشورمان مدیریت همین جلسه را به شیوه ای نو بر عهده داشت.

 

مهد قرآن مسجدالنبی(ص) نارمک نیز یکی از مراکز فعال در زمینه آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان است که فعالیت آن با استقبال خوبی از سوی خانواده ها روبرو شده است. همچنین قرآن محور فعالیت های آموزشی و تربیتی مهدکودک غنچه های ایمان این مسجد است.

 

در همین زمینه شورای فرهنگی مسجدالنبی (ص) کانون فرهنگی نوجوانان این مسجد را تاسیس کرده که توانسته ضمن انجام برنامه های قرآنی و دینی متنوع و آموزنده، با برگزاری کلاس های علمی با کیفیت بالا، در کسب رتبه های برتر علمی در کنکور سراسری و المپیادهای علمی مختلف سرآمد باشد.

 

هیات امنای مسجدالنبی (ص) در دهه 70 تصمیم گرفتند با هدف افزایش سرانه مطالعه در میان نمازگزاران این خانه خدا و سایر شهروندان محله نارمک کتابخانه ای تاسیس کنند که این مرکز در تیرماه 1384 تاسیس شد. این کتابخانه تاکنون برنامه های مختلفی از جمله مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه کتاب، ایستگاه مطالعه، کارگاه های قصه نویسی و نشست های قصه خوانی برای کودکان را برگزار کرده است.

 

اگر موضوع سیاست بازگردیم باید به این موضوع اشاره کرد که این مسجد همیشه یکی از شعب مهم اخذ رای در انتخابات ادوار مختلف بوده است و حضور پرشمار اصحاب رسانه و برخی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی در این مسجد در روز انتخابات، بر شهرت این مسجد در سطح کشور افزوده است.

 

 

از سوی دیگر، مسجدالنبی (ص) از پیشگامان اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و در این زمینه صرفا به ایجاد تعامل با برخی از مدارس اطراف بسنده نکرده بلکه مدرسه ای قرآن محور تاسیس کرده است: دبستان و پیش دستان نداءالنبی(ص). این مرکز در کنار اجرای تمام فعالیت های آموزشی رایج، تمرکزی ویژه بر برگزاری جلسات آموزش قرآن، معارف اهل بیت (ع) و احکام شرعی و اقامه نماز نماز جماعت ظهر و عصر دارد.

 

 

نهایتا آنکه مسجدالنبی(ص) توانسته شعار و آموزه عدم جدایی دین از سیاست را در عمل نشان دهد و در کنار برگزاری جلسات بصیریت افزایی و معرفتی در حوزه سیاسی، در انجام برنامه های فرهنگی، علمی و هنری با محوریت قرآن، الگو باشد. هیچ کس در هیچ رده سنی از این خانه خدا دست خالی بازنمی گردد و کوله بار روح و ذهنش از معنویت، علم و ادب پر می شود.

 

 

پایان پیام/
(چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۳
https://news.masjed.ir/u/h0y
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید