سه شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۵۰۵۳
گزارشگر : ایده ایده
سفیر ایران در عراق مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت‌ مساجد در پیاده‌روی‌ اربعین

مسجدی با اشاره به اینکه از ظرفیت اکثر مساجد، تکایا، حسینه ها، موکب ها و حتی منازل مردم در روستاها و بخشی در شهرها در ایام اربعین استفاده می شود، گفت: در ایام اربعین خدمتگذار مردم هستند یعنی کمتر جایی وجود دارد که آماده پذیرایی برای زائران نباشند.

(سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق است. وی متولد خوزستان دارای تحصیلات در رشته کارشناسی تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی ایران سابق) و همچنین کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است که در کارنامه خود از تدریس تا خدمات اجرایی فعالیت های زیادی را داشته است. وی دارای بیش از ۳۵ سال سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و آشنایی عمیقی با فضای سیاسی، امنیتی و قومیتی عراق دارد و در فضای سیاسی و اجتماعی عراق از مقبولیت قابل توجهی برخوردار است.


قبل از انتخاب مسجدی در پست سفیر ایران در بغداد وی مشاور عالی سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس بود. مسجدی از فرماندهان پیشکوست در هشت سال دفاع مقدس است که در جنگ ایران و عراق رئیس ستاد قرارگاه رمضان، نخستین قرارگاه برون مرزی سپاه را در کارنامه خود دارد. همچنین  وی سالیان متمادی در پست های سیاسی،امنیتی و مشاوره ای مربوط به حوزه های سیاسی، دفاعی، فرهنگی و اقتصادی عراق فعالیت داشته و با دولتمردان و مسئولین عراقی در مناطق مختلف این کشور ارتباط نزدیکی دارد. کارشناس مسائل راهبردی، مشاور عالی مقامات کشور در موضوعات دفاعی و امنیت ملی، مشاور عالی ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق از دیگر مسئولیت های اجرایی مسجدی در کارنامه تجارب خدمتی وی است. مسجدی از فروردین 96 فعالیت خود را در خاک عراق آغاز کرده است. گروه سیاسی شبستان به مناسبت ایام اربعین در گفتگویی با وی به بررسی اقدامات انجام شده برای برگزایر هر چه باشکوهتر این مراسم پرداخته است که مشروح آن را در زیر می خوانید:


از ظرفیت مساجد در ایام اربعین چه استفاده ای می کنید؟

از ظرفیت اکثر مساجد، تکایا، حسینه ها، موکب ها و حتی منازل مردم در روستاها و بخشی در شهرها استفاده می شود در ایام اربعین خدمتگذار مردم هستند یعنی کمتر جایی وجود دارد که آماده پذیرایی برای خدمات دهی برای زائران نباشد.


چه توصیه هایی برای افرادی که برای بار اول در اربعین سفر می کنند دارید؟

به زائرانی که برای اولین بار عازم زیارت عتبات هستند توصیه میکنیم امکانات لازم را به همراه داشته باشد، بار سبک داشته و از کوله پشتی استفاده کنند، پول عراقی دلار یا دینار استفاده کنند و مراقب مدارک خود باشند تا در مسیر حرکت گم نشود همچنین در برخورد با مسئولان در  از مسیر  گذرگاههای مرزی با صبوری و احترام برخورد کنند تا مشکلی برای سفرشان ایجاد نشود.


دستگاهها و نهادها برای ارایه خدمات به زائران اربعین چه اقداماتی باید انجام دهند؟

پیشنهاد من این است که بین ما که ستاد اربعین عراق هستیم و طرف ایرانی هماهنگی لازم برقرار کنند و هیچ دستگاهی بدون هماهنگی  با عراقی ها وارد خاک عراق نشود تا دچار مشکلات نشوند آمادگی کامل داریم در تمام بخش ها زمینه های همکاری و هماهنگی لازم را ایجاد کنیم.


از چه زمانی خدمات خود را برای زائران باید اعلام کنند؟

توصیه می کنم زمان را از دست ندهند و از هم اکنون هر اقدام و هر هماهنگی که لازم است را دنبال کنند تا مشکلی برای ایام  اربعین ایجاد نشود.


رایگان شدن ویزا چه تاثیری در رفت و امد زائران دارد؟

رایگان شدن ویزا کمکی بود به زوار هر دو کشور تا به راحتی وارد ایران و عراق شوند. در حال حاضر در کمتر از یک ساعت ویزا در نمایندگی های ایران صادر می شود و با توجه به الکترونیکی شدن ویزا نیازی به مراجعه افراد نیز وجود ندارد.


بعد از پشت سر گذاشتن اربعین زوار عراقی برای زیارت امام رضا (ع) وارد ایران می شوند چه توصیه ای به هموطنان در ارایه خدمات به آنها دارید؟

اکثر زوار عراقی زبان ایرانی نمی دانند از تمامی افرادی که به زوار خدمات ارایه می دهند از هتلها، مسافرخانه ها و اشخاص درخواست داریم تا به زوار عراقی کمک کنند تا در پایان سفر شاهد رضایتمندی این زائران از سفر به مشهد و زیارت امام هشتم باشیم.

(سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۰
https://news.masjed.ir/u/h35
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید