دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۴۷۵۶
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

چرا باید برای دین‌ تبلیغ کنیم؟/ پاسخ پناهیان+صوت

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: چرا دین‌داری تا این میزان نیازمند تبلیغ و تفهیم است؟ و آیا دین‌داری تلخ است که بناست با تبلیغ آن را شیرین کنیم؟

(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۱۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجتالاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه طی سخنرانی شب گذشته خود در مسجد امام صادق(ع) با موضوع گناه چیست؟ توبه چیست؟ با طرح این سؤال که چرا دین‌داری تا این میزان نیازمند تبلیغ و تفهیم است؟ و آیا دین‌داری تلخ است که بناست با تبلیغ آن را شیرین کنیم؟ اظهارداشت: علت آن‌که دین نیازمند این میزان تبلیغ است، آن است که دین حرفی عمیق است، و آینده انسان را مشاهده می‌کند. انسان موجود بی‌نهایت طلب و جاودانه‌ای است که نیازهای پنهان خود را نمی‌بیند اما دین این نیازهای پنهان انسان را در نظر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به این دلیل که دستورات دینی بسیار ژرف هستند نیازمند تبلیغ و تفهیم است زیرا به‌ظاهر عقل‌های اندک آن را درک نمی‌کنند و حتی آن را موجب آسیب به انسان بدانند باید آن را تفهیم کرد.ممکن است افرادی اعلام کنند، همین‌که انسان ۱۲ ساعت آب ننوشد موجب آسیب به بدن انسان شود اما همین پزشکان خارجی امروز این شیوه روزه‌داری را مفید برای بدن انسان می‌دانند.

پناهیان با اشاره به اینکه به این دلیل که دستورات دین برای انسانی عمیق با نیازهای پیچیده و پنهان دارد به‌سادگی درک نمی‌شود، گفت: برخی تصور می‌کنند دین ساده است و می‌گویند چرا به آن عمل نمی‌کنید، درحالی‌که پذیرش دین کار می‌برد و باید اول انسان ابتدا متقاعد شود سپس آن را بفهمد و بپذیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دین عملی هوشمندانه است لذا تنها انسان‌های باهوش دین‌داری می‌کنند، تصریح کرد: روزی در جامعه بشری خواهد رسید که می‌گویند هر فردی که دین‌داری می‌کند، باهوش است و هر فردی که دین‌داری نیست، نفهم تلقی می‌شود و این موضوع امروز در جامعه ما رواج ندارد که در قرآن کریم نیز داریم : «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِنْ لَا یَعْلَمُونَ؛‌ و چون به ایشان گویند: ایمان آورید چنانکه دیگران ایمان آوردند؛ گویند: چگونه ایمان آوریم مانند بی‌خردان؟! آگاه باشید که ایشان خود بی‌خردند ولی نمی‌دانند.‌»

صوت کامل این سخنرانی را در زیر بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

(دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۱۸
https://news.masjed.ir/u/jt9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید