پایگاه تخصصی مسجد، حجتالاسلام تقوی امام جماعت مسجد ثارالله(ع) در گفتوگو با پایگاه تخصصی مسجد، درباره اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه و فعالیتهای مسجد ثارالله(ع) در این زمینه گفت: ما یک محیطی را آماده کردیم که زمان نماز ظهر و عصر دانشآموزان بتوانند با مربیانشان در نماز جماعت مسجد شرکت کنند و بعد از نماز هم معمولاً مقداری که وقت اقتضاء میکند یکی دو دقیقه برای بچهها صحبت میکنیم و یک پذیرایی مختصری هم معمولاً از بچه ها انجام میشود.
وی با بیان اینکه همیشه خود را ملزم میکنیم که در مناسبتهای مذهبی که در مدارس برگزار میشود، حضور یابیم، عنوان کرد: از دیگر کارهایی که انجام دادیم و تقریباً هم موفق بوده این است که کلاسهایی را برای دانشآموزان دختر و پسر برگزار کردیم که در ساعات فراغتشان بتوانند بیایند و از محیط مسجد به عنوان مکانی برای برنامههای تفریحی یا ورزشی استفاده کنند که اینگونه با محیط مسجد بیشتر اُنس بگیرند و آشنا شوند.
امام جماعت مسجد ثارالله(ع) در پاسخ به این سؤال که تاثیر این پیوند در جذب و حفظ دانش آموزان به مسجد چه اندازه بوده است، اظهار داشت: آنچه که مدنظر ما است، شاید 20 درصد آن انجام شده باشد و آن رابطه مؤثر میان حضور نوجوانان و مسجد خیلی ایجاد نشده که ممکن است یکی از دلایل آن، خود خانوادهها باشند که با نوجوان و جوانشان برای حضور و فعالیت در مسجد همراهی نمیکنند.
وی تصریح کرد: وقتی بچهای مسجدی میشود که ما او را در سایر اوقات شبانهروز در نماز جماعت ببینم اما اینکه دانشآموزان را به بهانه کلاسها یا به همراه مربیانشان به مسجد آوردیم و پای آنها را به مسجد باز کردیم اما اینکه در ایام دیگر خودشان در نمازهای جماعت شرکت کنند متأسفانه در این زمینه موفق نبودهایم یعنی نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.
حجتالاسلام تقوی با اشاره به خلاءهایی که برای جذب دانشآموزان به مسجد وجود دارد، ابراز داشت: متأسفانه همراهی از سوی والدین وجود ندارد چه آنهایی که بعضاً مذهبی هستند و چه آنهایی که مذهبی نیستند، خیلی اصراری ندارند که بچهها در نماز جماعت و مراسم شرکت کنند یعنی دغدغهای در این زمینه ندارند، معلمهای خوب ما هم عمدتاً در مدارس صرفا به دنبال درس و تعلیم هستند اغلب معلمهای ما وقت کم دارند و بیشتر وقت خود را صرف آموزش کتابهای درسی نموده، خیلی دغدغهای به عنوان حضور در نماز جماعت و حتی اهمیتی به نماز خواندن دانشآموزان نمیدهند.
وی درباره اینکه آیا حضور دانشآموزان رونقی در فعالیتهای مسجد داشته است، خاطرنشان کرد: قطعاً الان بیشتر کارهای مسجد را جوانان و نوجوانان انجام میدهند، اغلب امورات مسجد در مراسمهای مذهبی و آیینی با مشارکت جوانان و نوجوانان برگزار میشود؛ البته بچههایی هم هستند که خانوادههایشان مسجدی هستند و دغدغههایی برای حضور فرزندانشان به مسجد دارند ولی چنین مسئلهای در مدارس اطراف مسجد ما وجود ندارد.
امام جماعت مسجد ثارالله به بیان انتظاراتش از آموزش و پرورش، گفت: نخست اینکه آموزش و پرورش نماز، عبادت، اخلاق اسلامی را جزء آموزشهای اصلی خودش بداند نه به صورت کتابی بلکه به صورت فراکتابی این را قرار بدهد، اگر یک نمازخانه داریم وقت نماز است، معلم میگوید درس عقب است، چون درس عقب است بچهها نماز نروند، بنابراین تلقی دانشآموزان این خواهد بود که درس مهمتر از نماز است.
وی ادامه داد: وقتی مدیر مدرسه کلاس و جلسه میگذارد بچهها را جمع میکند و برای آنها سخنرانی دارد و وقتی هنگام نماز میشود جلسهاش را ترک نمیکند که نماز برپا شود، وقتی در نمازخانه مدرسه نظافت خوب رعایت نمیشود و سرما و گرمای مناسبی وجود ندارد، این مسئله نشان میدهد که نماز در درجه دوم و سوم قرار دارد و این باعث میشود نماز برای دانشآموزان، خیلی موضوع مهمی نباشد چراکه چون نماز سنگینیِ خاص خودش را دارد.
حجتالاسلام تقوی در پاسخ به این سؤال که آیا شما به عنوان امام جماعت توانستید اهدافی که در این طرح مدنظر است را انجام دهید، اظهار داشت: تا این لحظه من جلسهای با مسئولان طرح نداشتم که دغدغه آنها را بشنوم من فقط کارهایی که سال گذشته انجام می دادیم، خودمان این ارتباط را داشتیم و قرار است جلسهای تشکیل شود و ما مسئولان آموزش و پرورش را ببینیم. اگر ارتباط بین والدین، مسجد و مسئولان آموزش و پرورش اعم از معلم و مدیر برقرار شود و با هم هماندیشی کنند و کار را به صورت واحد دنبال کنند ما میتوانیم یک نتیجه 70- 80 درصدی خوبی از پیوند مسجد و مدرسه بگیریم.
انتهای پیام/