سه شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۷۸۷
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد المهدی(عج):

برنامه‌های مسجد مناسب با روحیات دانش‌آموزان باشد

حجت‌الاسلام ناسخیان گفت: در مسجد تنها به گفتن احکام و قرآن اکتفا نکنیم، شرایط مسجد را طوری فراهم کنیم که دانش آموزان رقبت حضور در مسجد را پیدا کنند.

(سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۱۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام ناسخیان امام جماعت مسجد المهدی(عج) در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص فعالیتهای این مسجد در راستای تحقق پیوند مسجد و مدرسه گفت: فعالیت اینجانب در مرحله نخست، ارتباط‌گیری با مدارس اطراف مسجد از جمله هنرستان آل‌یاسین، مدرسه حجاب، مدرسه رفاه، مدرسه رجا بوده است که با آنها ارتباط گرفتیم.

وی اظهار داشت: بنده در این مدارس حضور یافتم و علاوه بر اقامه نماز جماعت، برای عموم دانش‌آموزان صحبت‌هایی داشتم احکام دین را مطرح کردم و مدتی بعد، مسئولان هنرستان آل‌یاسین از گفته‌های من یک مسابقه‌ای برگزار کردند و به برگزیدگان این مسابقه در داخل مسجد هدایایی اهدا شد.

امام جماعت مسجد المهدی (عج) عنوان کرد: از جمله فعالیت‌های جدی‌ای که داشتیم این بود بنده همراه با تعدادی از طلبه‌ها به مدارس سر می‌زنیم و طرحی را با نام «حوزه دانش‌آموزی» ابداع کردیم که در این طرح، یکسری از دروس حوزوی که بیشتر جنبه عمومی دارند مانند احکام، قرآن، عقاید و... را  تعریف کردیم و با حوزه علمیه مشکات هم در این خصوص صحبت کردیم.

وی ادامه داد: براساس توافقی که با حوزه علمیه مشکات انجام شد، در صورتی که دانش‌آموزان این درس‌ها را  بگذارند و امتحان دهند، برای آنها یک معاد‌ل‌سازی انجام می‌شود و اگر دانش‌آموزی خواست در آینده به حوزه برود، دیگر نیازی نیست دانش‌آموزان بخواهند این درس‌ها را در حوزه مشکات بگذرانند. این کلاس‌ها در تابستان هفته‌ای سه روز است و در طول هفته هم چهارشنبه و پنجشنبه که بچشنبه‌ها کلاس‌هایشان به یک برنامه هیأت ختم می‌شود. یک ارتباط‌گیری اینچنینی ما با دانش‌آموزان داریم.

حجت‌الاسلام ناسخیان ابراز داشت: اخیراً هم با توجه به برگزاری  مسابقات قرآن در سطح منطقه 12که پیش از این هم  در منطقه 14 و 15 برگزار خواهد شد، ولی این که عرض می‌کنم فقط در سطح منطقه12، منطقه خودمان است که هفته بعد پنجشنبه، جمعه در مدرسه نواب صفوی، مسابقات قرآن برگزار شود قرار است غرفه‌ای در آنجا ترتیب داده شود و باز هم تبلیغ همین حوزه دانش‌آموزی و ارتباط‌گیری با بچه‌هایی باشد که ترجیحاً محلی هستند و منزلشان نزدیک مسجد است، انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پیوند مسجد و مدرسه تا چه اندازه موجب جذب و حفظ دانش‌آموزان به مسجد شده است، خاطرنشان کرد: به طور کلی، پیوند مسجد و مدرسه، طرح خوبی است و بستگی به این دارد که ما چقدر فعالیت داشته باشیم لذا ما جلسه‌ای هم با بعضی از مسئولان آموزش و پرورش خودمان به صورت مجزا در این زمینه داشته‌ایم. بنابراین در همین جلسه بود که تصمیم گرفتیم در مسابقات قرآن غرفه‌ای ایجاد کنیم و تبلیغِ کارهای مسجد را داشته باشیم.

امام جماعت مسجد المهدی (عج) ابراز داشت: از طرف دیگر ما هم سعی کردیم فقط به قرآن و احکام و عقاید اکتفا نکنیم، از آنجایی که باشگاه ورزشی  در مسجد داریم از چند استاد ورزشی متدین، دعوت کردیم و به این وسیله، ورزش‌های رزمی را برای خانم‌ها و آقایان برگزار کردیم.

وی بیان داشت: همچنین در مرکز آموزش خانواده یک کلاس‌هایی برگزار کردیم مثلاً کلاس آقای تراشیون و کلاس تربیت مربی کودک که حدود یکصد نفر از بانوان در این کلاس‌ها ثبت‌نام کردند و در حال حاضر یکی دو ماه است که این جلسات به طور مرتب هر هفته برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ناسخیان عنوان کرد: بچه‌هایی که مدارس‌شان اطراف مسجد بود مانند مدرسه پیام غدیر، یک توافقی با مدیرعامل مؤسسه غدیر داشتیم که اگر شما به این اولیاء نامه بدهید تا به مسجد بیاند و در کلاسهای آقای تراشیون شرکت بکنند ما یک درصد قابل توجهی برای گذراندن این دوره تخفیف میدهیم.

وی گفت: برای هرچه بهتر اجرایی شدن طرح پیوند مسجد و مدرسه لازم است، تعدادی از افراد پای کار و پی‌گیر روند اجرای این طرح باشند. از طرفی آموزش و پرورش با اعتقاد و دلسوزی به ائمه جماعات کمک کند تا آنها به مدارس راه پیدا کنند. نه اینکه آنها را از سر خودش باز کند و فقط آمار و عکس به امام جماعت بدهد، چون متاسفانه از این قبیل کارهای ظاهری بسیار دیده شده است.

امام جماعت مسجد المهدی(عج) تصریح کرد: فکر می‌کنم چاره کار این است که اولاً افراد معتقد و دلسوز احساس نیاز کنند، در همان جلسه‌ای که مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با آموزش و پرورش داشت بیان شد اگر یک زمانی دانش‌آموزی از نظر اخلاقی یا تربیتی یا معنوی گرفتار شده باشد مسئولان و دست‌اندرکاران طرح پیوند مسجد و مدرسه با تمام وجود، ضرورت این طرح را حس کند و چاره کار این است که نوجوان و جوان با محیط معنوی مسجد، ارتباط برقرار کند و  محیطی جذاب باشد که برای جوان شیرین است.

وی به بیان دیگر راهکارها در خصوص جذب جوانان و نوجوانان به مسجد در قالب پیوند مسجد و مدرسه پرداخت و اظهار داشت: باید امکاناتی در مسجد مهیا شود و ابتدای ورود دانش‌آموزان به وسیله یک کلاس ورزشی یا بردن به یک اردو و هر آنچه که برای نوجوانان و جوانان جذابیت داشته باشد وارد مسجد شوند و بعد از ثبت یک خاطره خوب است که می‌بینیم کسانی که وارد مسجد می‌شوند دیگر از مسجد جدا نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام ناسخیان عنوان کرد: متأسفانه مرکز رسیدگی به امور مساجد و آموزش و پرورش می‌گویند ما چنین بودجه‌ای نداریم اما به اعتقاد بنده کافی است با یک هماهنگی‌ای با شهرداری می‌شود استخر یا سالن فوتبالی را برای استفاده جوانان و نوجوانان اختصاص دهند و با محوریت مساجد،  مسابقاتی را هم برگزار کنند مثلاً مسابقات فوتبال، شنا، تیراندازی و غیره، اینها در جذب اولیه افراد بسیار موثر است و شدنی هم است.

وی افزود: شهرداری این همه خرجِ بیخود و بی‌مصرف دارد که شاید ضروری‌تر از همه رسیدگی به جوان‌های محلی است که حولِ محورِ مسجد جمع شده‌اند، این دو فکر میکنم مهمترین عامل است؛ یعنی یکی اعتقاد آموزش و پرورش و نه بخشنامه و عکس گرفتن و گزارش دادن و دوم کمک شهرداری به مساجد و اینکه امکانات ورزشی و تفریحی برای این بچه‌ها فراهم کنند. البته عامل سوم هم در دست ما است و آن هم دعوت از مربی هنرمندِ باسوادِ جذابی است که بتواند  پای کار باشد و حضور جوانان و نوجوانان را مدیریت کند.

امام جماعت مسجد المهدی(عج) درباره انتظاراتش از آموزش و پرورش در خصوص پیوند مسجد و مدرسه گفت: در اجرای این طرح باید آموزش و پرورش با دلسوزی و اعتقاد خالصانه و به صورت یک برنامه وسیع ورود پیدا کند و هر یک از معاونین و مدیران آموزش و پرورش تصور کنند اگر فرزند خودشان دچار یک بحرانِ اعتقادی و معنوی شود چگونه با تمام وجود ضرورت طرح پیوند مسجد و مدرسه را حس می‌کند لذا بایستی با اعتقادِ اینچنینی و دلسوزانه ورود پیدا کنند نه فقط صِرف گزارش رد کردن.

انتهای پیام/

(سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۱۶
https://news.masjed.ir/u/jdn
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید