شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۲۵۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
.

احیای تئاتر مسجد در سوگواره خمسه

سوگواره هنرهای نمایشی خمسه هر ساله در ایام پایانی ماه صفر برگزار می‌شود، این سوگواره امسال رنگ و بوی مسجدی گرفته و برخی از نمایش‌های این سوگواره به تناسب محتوا در مساجد برگزار می‌شوند.

(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۵۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از همشهری، سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه از ۲۰ آبان‌ماه در مساجد، فرهنگسراها و تالارهای نمایشی پایتخت با اجرای ۳۴ نمایش در بخش صحنه‌ای، ۱۵ اثر در بخش تئاتر مسجد و ۱۶ نمایش خیابانی آغاز به‌کار کرده است.

در این دوره 7هنرمند برجسته حوزه نمایش‌های دینی ازجمله رضا صابری، ابراهیم آبادی، سامان خلیلیان، علی موسویان، رحمت امینی و... با تازه‌ترین آثار خود حضور دارند و قرار است سوگواره تا 14آذر ادامه داشته باشد.علی‌اصغر خسروی، دبیر سومین سوگواره خمسه درباره بخش‌های تازه این دوره به همشهری می‌گوید:

در 2 دوره گذشته موضوع شهدای حرم به سوگواره اضافه شده بود، چرا که ما وظیفه داشتیم این موضوع را در قالب آثار نمایشی به تماشاگران نشان بدهیم و پیوند مدافعان حرم با پیام عاشورا مد نظرمان بود. البته همواره تلاش کرده‌ایم از اجرای نمایش‌های شعاری و کلیشه‌ای خودداری کنیم و معتقدم تماشاگر باید با تماشای آثار، در جریان فلسفه وجودی مدافعان حرم قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزوده شدن بخش‌های نمایشنامه‌نویسی و تئاتر مسجد به سوگواره امسال می‌افزاید: از همان روز اول در بخش متون و نمایشنامه مشکل داشتیم و با توجه به اهداف سوگواره، دنبال آثاری شعاری نیستیم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم بخش نمایشنامه‌نویسی را اضافه کنیم که به این ترتیب، صاحبان قلم و تفکر متونی تازه خلق و مشکل را تا حدودی حل کردند. قرار است 5نمایشنامه برگزیده منتشر شود و با تعامل میان نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان، آثار تازه روی صحنه برود.

حمایت از تئاتر مسجد

خسروی استفاده از متون جدید را مزیت این بخش می‌خواند و درباره تئاتر مسجد یادآور می‌شود: بیشتر هنرمندان تأثیرگذار در تئاتر دینی و مذهبی کار خود را با تئاتر مسجد آغاز کرده‌اند. متولی تئاتر مسجد هم حوزه هنری بوده که با رایزنی این بخش را به سوگواره اضافه کردیم تا بتوانیم حلقه‌ها و گروه‌های تئاتر مسجد را شناسایی و از آنها حمایت کنیم. حتی برخی گروه‌های غیرفعال را بار دیگر به تئاتر مسجد دعوت می‌کنیم. به‌نظرم هم‌افزایی میان سوگواره و حوزه هنری باعث می‌شود با بودجه مشخص، گروه‌های نمایشی را به سمت تولید و اجرای آثار حرفه‌ای هدایت کنیم.

(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۰:۵۲
https://news.masjed.ir/u/qej
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید