دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۸۸۶
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از یک مسجد فعال

از کمک به سیل‌زدگان تا اشتغال‌زایی

مسجد حضرت ولیعصر (عج) شهرک شهید محلاتی تهران در راستای ارائه خدمات و کمک رسانی به سیل‌زدگان ذیل طرح «جهاد همبستگی ملی» بازسازی کامل روستای مورانی در پلدختر را متقبل شده است.

(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس؛ 12 فروردین‌ماه سال جاری، سیل در استان لرستان جاری شد و آثاری از تخریب و نابودی و خسارت را بر منازل، ابنیه، زیرساخت‌ها، مزارع و کشاورزی مردم وارد کرد. این سیل ویرانگر با خود غم و غصه، اضطراب، وحشت، بغض به همراه داشت اما از همان لحظات اولیه موجی شیرین و لذت‌بخش از وحدت و همدلی مردمان مختلف کشور باهم میهنان خود در استان‌های مختلف به‌ویژه لرستان را در پی داشت. سیل رفت و ویران کرد اما سیل مهربانی در مناطق سیل‌زده جاری شد تا هیچ فردی احساس نکند فراموش‌شده و یا با مشکلات بناست تنها مقابله کند.

پس از سیل ویرانگر موج پرخروش نیروهای مردمی و جهادی و نهادهای امدادی راهی مناطق مختلف شدند و در گام اول به لایروبی مناطق مختلف پرداختند و برای سیل‌زدگان نیز چادر و اقلام خوراکی تهیه کردند تا هر فردی به‌نوعی به مقابله با سیل ویرانگر بر خواسته باشد.

حال امروز با پایان یافتن لایروبی‌ها مردم این مناطق چشم‌به‌راه کمک‌ها برای بازسازی و تعمیر منازل و همچنین تهیه اسباب اولیه زندگی هستند که در این راستا سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین خبر از اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» با دو شعار «هر مسجد یک‌خانه» و «هر کاسب یک کالا» داد تا در قالب آن ابتدا منازل با کمک مساجد و خیرین بازسازی و تعمیر شود و سپس هر کاسب نیز یکی از اقلام موردنیاز زندگی مردم را تأمین کند.

 
آغاز اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» در مناطق سیل‌زده


اجرای این طرح تکاپو و تلاش‌های بسیاری را در سطح مساجد کشور ایجاد کرد و هر مسجد براساس توان و ظرفیت خود خانه یا بخشی از هزینه‌های تعمیر یک‌خانه را متقبل شد که براساس اعلام حجت‌الاسلام رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات «ساخت ۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان توسط مساجد» تقبل شد و در این راستا نیز (سامانه «عمران اجتماعی» برای طرح «هر مسجد یک‌خانه») راه‌اندازی شد.

البته هستند مساجدی که در قالب این طرح بازسازی و احداث بیش از یک‌خانه را متقبل شدند که نمونه آن مسجد اکباتان تهران است که بازسازی ۱۱۰ خانه را برعهده گرفته است.
 
ساخت ۱۱۰ خانه و ۱۴ مدرسه توسط نمازگزاران مسجد اکباتان

مسجد ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی نیز در راستای این طرح بازسازی کامل یک روستا را برعهده گرفته است و حتی علاوه بر بازسازی منازل، نوسازی لوازم منازل را نیز متقبل شده است که در این گزارش تلاش کرده‌ایم بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه و تلاش‌های این مسجد را در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علیزاده امام جماعت این مسجد منعکس کنیم که در ادامه می‌خوانید:

مسجد حضرت ولیعصر(عج) دارای چه موقعیت و جایگاهی در منطقه است؟

این مسجد در شهرک شهید محلاتی، انتهای بزرگراه امام علی(ع) و در حاشیه بلوار ارتش قرار دارد. این مسجد در میان مساجد منطقه نسبتاً فعال‌تر است و مردم این منطقه نیز عنایت ویژه‌ای به این مسجد دارند. ساکنان شهرک شهید محلاتی، عموماً ارتباطی با نهادهای نظامی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج دارند، از ظرفیت این مسجد برای فعالیت‌های خیریه‌ای بهترین استفاده را دارند.


فعالیت‌های خیرخواهانه این مسجد در چه عرصه‌ها و زمینه‌هایی است؟

فعالیت‌های خیرخواهانه در دو عرصه صورت می‌گیرد، در گام اول احیای ظرفیت‌های خود این مسجد است زیرا معتقدیم با نگاه مسجد محوری و محله محوری در جامعه اسلامی و الهی، یکی از کانون‌های تولید فکر و اندیشه و بستر تمرکزی استعدادهای مختلف جامعه، مساجد هستند که اگر این مکان از پویایی و جذابیت لازم برخوردار باشد، افراد را از اقشار مختلف می‌تواند جذب خود کند و از ظرفیت‌های آنان استفاده لازم را به‌ویژه در حوزه جوانان و نوجوانان ببرد.

کمک‌رسانی‌های مسجد به روستایی از توابع استان کرمان

در راستای احیای ظرفیت مسجد گام‌هایی برداشته شده است که این فعالیت‌ها شامل خیریه خواهران و شورای امداد و خیریه برادران است که عرصه خدمت‌رسانی و فعالیت‌های آن،‌ نه‌تنها در سطح محل بلکه تا نقاط دوردست کشور مانند روستای جازموریان با مرکزیت بخش زهکلوت استان کرمان که از محروم‌ترین نقاط کشور است، رسیده است. شورای امداد مسجد در این منطقه قریب به ۶۰ هزار سکنه را تحت پوشش قرار داده است که شامل هم‌وطنان شیعه و سنی است. این مسجد با الهام از منویات مقام معظم رهبری پیرامون فرمان آتش به اختیار در حال تلاش و خدمت‌رسانی به مردم این منطقه است و با فعالیت‌های جهادی خود بیش از ۲۰ ساختمان مذهبی، آموزشی، خدماتی، بهداشتی و درمانی در آن منطقه ایجاد کرده است. همچنین اردوهای جهادی پزشکی را در این منطقه عملیاتی کرده‌ایم به‌طور مثال در روزهای اخیر حدود ۳۰ پزشک با حمایت‌های مسجد، نهادها و خیرین مرتبط با مسجد در منطقه حضور پیدا کردند و خدمات خوبی ارائه دادند.
 

ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای محرومان روستای زهکلوت کرمان


ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای محرومان روستای زهکلوت کرمان

در مناطق محروم شاید علاوه بر کمک‌رسانی‌های خدماتی و بهداشتی، نیازمند کارآفرینی و فراهم‌سازی زمینه اشتغال و درآمد برای آنان باشیم، در این زمینه نیز برنامه‌ریزی و اقدام دارید؟


کارآفرینی در این مناطق بسیار مهم است و در این راستا توانمندسازی مردم در دستور کار است. به‌طور مثال خیاط‌خانه‌ای در آن روستا ایجاد شد و چرخ‌های خیاطی به‌روز و مدرن توسط مسجد تهیه شد و به منطقه ارسال کردیم و خانم‌های منطقه را نیز آموزش دادیم تا بتوانند با بهره‌گیری از این چرخ‌ها، زمینه اشتغال و کسب درآمد را برای خود داشته باشند. برای گسترش کار این افراد حتی چرخ‌خیاطی به‌صورت اقساطی نیز در اختیار آنان قراردادیم و حتی در مواردی به‌صورت امانی چرخ‌ها در اختیار افراد قرار گرفت تا در منازل خود بتوانند به تولید و کسب درآمد بپردازند.

در حوزه قالیبافی، تعدادی از خواهران این منطقه در تهران حاضر شدند و دوره‌های فشرده قالیبافی را گذراندند و درنهایت دارهای قالی برای آنان تهیه شد تا در منطقه در این زمینه به کار بپردازند. در حوزه دامداری و کشاورزی نیز در حد بضاعت، زمینه‌های اشتغال و کسب درآمد را برای مردم این منطقه فراهم کرده‌ایم.

تقبل کامل بازسازی و تعمیر منازل روستایی از توابع پلدختر

مسجد حضرت ولیعصر(عج) در جریان سیل اخیر در زمینه کمک به مردم سیل‌زده چگونه اقدام و برنامه‌ریزی کرد؟


خدمت‌رسانی‌های این مسجد در روستاهای استان کرمان به‌صورت معین شدن مسجد برای حمایت و خدمت‌رسانی مردم به منطقه صورت گرفت تا نمازگزاران در قالب این طرح، پشتیبان مردم شوند که از این تجربه برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده کشور استفاده شد.

سازمان بسیج و مرکز رسیدگی به امور مساجد طرح «هرمسجد یک خانه» را اعلام کردند اما با بررسی‌های صورت گرفته و شناخت ظرفیت این مسجد، اعلام کردیم که مسجد حضرت ولیعصر(عج) معین یک روستا می‌شود و تمام خدمت‌رسانی‌های لازم در آن روستا را متقبل می‌شود. این مسجد با حمایت دیگر بخش‌ها و ظرفیت‌سازی‌های لازم با بهره‌گیری از تجربه خدمت‌رسانی در استان کرمان، بازسازی و تعمیر منازل روستای مورانی از توابع شهرستان پل‌دختر را برعهده گرفت که علاوه بر بازسازی منازل، تهیه تمامی لوازم موردنیاز زندگی آنان را نیز برعهده گرفته‌ایم. در این روستا حدود ۵۰ باب خانه باید به‌صورت کامل احداث شود و حدود ۲۳ خانه نیز نیازمند تعمیر و بازسازی است. برنامه‌ریزی‌ها براین بود با پایان ماه رمضان کار ساخت منازل با بهره‌گیری از اردوهای جهادی اهالی محل و نهادهای کمک‌رسان آغاز کنیم تا ان شاء الله، روستا آباد شود و چرخ حیات و زندگی آن‌گونه که در شأن مردم این مناطق است، مجدداً برای آنان فراهم شود.
 

تولید بسته‌های خواب و آشپزخانه توسط خیریه خواهران مسجد برای محرومان

مجموعه خیریه خواهران این مسجد در جریان خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده چه نقش‌آفرینی‌هایی دارند؟

این مجموعه در قالب یک خیاطی که در محیط مسجد ایجاد شده است، دوخت لوازم زندگی مردم را در دستور کار دارد و آن‌ها بسته‌هایی را به‌صورت ذوقی تحت عنوان بسته‌های خواب و استراحت، آشپزخانه و سیسمونی طراحی و تولید کرده‌اند که بسیار زیباست و می‌توانند زندگی آبرومندانه‌ای را برای مردم منطقه فراهم کنند که تاکنون بسته‌های متعددی در این زمینه تولید شده است. بنا داریم همین الگو را به دیگر نهادها و مساجد ارائه کنیم تا بسته‌های موردنیاز به‌طور مثال لوازم آشپزخانه، لوازم بهداشتی و شوینده و ... برای زندگی مردم این مناطق به‌صورت نو تهیه کنیم. پیشنهاد ما به دیگر نهادهای خدمت رسان و جهادی آن است که از همین الگو برای تهیه لوازم موردنیاز زندگی این مردم استفاده کنند تا لوازم نو و مرتب برای آنان فراهم شود.

از کمک به مناطق سیل زده تا راهکار جذب جوانان به مسجد

برآورد هزینه‌ای بازسازی و تعمیر منازل این روستا صورت گرفته است؟

برآورد صورت گرفته نشان می‌دهد برای ساخت هر منزل در این روستا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و برای تعمیر و بازسازی منازل نیز میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان برای هر منزل نیاز است که این مبالغ را باید از طریق کمک‌های مردمی و خیران تأمین کنیم. تاکنون بخشی از هزینه‌های موردنیاز از وجوهات نمازگزاران و اهالی محل و کمک خیران جمع آوری شده است البته با ورود در عرصه ساخت‌وساز و عمران روستا به طبع از دیگر مجموعه‌ها و خیران، کمک‌هایی را دریافت خواهیم کرد.

مساجد باید سنگر و خط مقدم انقلاب باشند

تمامی مساجد، ظرفیت و بستر لازم برای انجام این‌گونه امور خیر را دارند؟ چرا امروز این ظرفیت‌های مسجد مغفول مانده است؟

مساجد کشور ظرفیت فوق‌العاده بسیاری دارند و شخصاً بسیار غصه می‌خورم پس از ۴۰ سال گذشت از عمر انقلاب اسلامی که جرقه‌های اولیه آن در مساجد رقم خورد و حاکمیت سیاسی مبتنی بر دین و جمهوری اسلامی، کانون‌های ثروت و قدرت و مسئولان سیاسی با مسجد فاصله گرفته‌اند و مسجد را با این ظرفیت و پتانسیل عظیم در حاشیه قرار داده‌اند. چرا برخی از مساجد کشور، امروز باید خلوت باشد و از حضور نوجوانان و جوانان محروم باشد و یا به تعبیری مساجد خنثی باشند؟

براساس تعبیر امام خمینی(ره) مسجد باید سنگر انقلاب باشد و این تعبیر برای روزهای نخست نیست بلکه این سنگر و خط مقدم انقلاب باید حفظ شود و با احیای ظرفیت‌هایی از قبیل فعالیت‌های خیریه، کمک‌رسانی به مناطق محروم و سیل‌زده باید حیات مجدد خود را پیدا کند و در حوزه‌های دیگر نیز وارد شود.

خدمات اجتماعی مختلف مسجد حضرت ولیعصر(عج) برای جوانان

خدمات اجتماعی مختلف مسجد حضرت ولیعصر(عج) برای جوانان

مسجد حضرت ولیعصر(عج) علاوه بر عرصه‌های اشاره‌شده،‌ چه ظرفیت‌ها و استعدادهایی در زمینه ارائه خدمات اجتماعی دارد؟

مسجد ما امروزه این تجربه را دارد که در حوزه تربیت‌بدنی، فضایی را در اختیار این امر قرار داده است که انصافاً کم‌نظیر است، تحت سایه مسجد بهترین امکانات ورزشی فراهم شود که موجب جذب جوانان و مدال‌آوری‌های متعددی شده است. آموزشکده زبان انگلیسی تحت اشراف مسجد ایجاد شده است زیرا بررسی کردیم آموزشکده‌های زبان متأسفانه با سبک‌های غربی و وارداتی و محتواهای نامناسب در حال فعالیت هستند لذا فضایی را در اختیار این امر قراردادیم تا افراد تحت سایه مسجد آموزش مناسب ببینند. همچنین فرصت مشاوره ازدواج، تربیت فرزند، جوانان و حقوقی در فضای مسجد ارائه شده است.

تلاش کردیم در فضای مسجد، حلقه وصلی میان افراد جویای کار و نهادهای نیازمند نیرو فراهم کنیم و به‌نوعی خدمات کاریابی ارائه کنیم زیرا اگر مردم مشاهده کنند که مسجد با زندگی آنان گره‌خورده است و گره ای از کار آنان باز می‌کنند، قطعاً بیشتر جذب مسجد می‌شوند.

ظرفیت آمفی تئاتر ۳۰۰ نفره مسجد برای فعالیت‌های هنری


در این مسجد در حد توان، تسهیلات به‌منظور تحصیل و ازدواج جوانان ارائه می‌شود، همچنین در حوزه فرهنگی و هنری یک سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر به‌صورت کاملاً به‌روز در جنب مسجد آماده‌ شده است، به‌طوری‌که برای اکران فیلم‌های جشنواره عمار از این ظرفیت استفاده می‌شود و تلاش ما این بوده است که نوجوانان و جوانان مستعد در عرصه‌های هنری بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. قرائت‌خانه‌ای نیز برای استفاده خواهران جهت مطالعه ایجاد شده است.


راه‌کارهایی برای جذب جوانان در مساجد


حضور جوانان و نوجوانان به‌عنوان سرمایه‌های این کشور به نظر شما در مساجد چقدر مهم و اثرگذار است؟

معتقدم اگر در فضای مسجد به جوانان و نوجوانان میدان داده شود و فعالیت‌ها و مأموریت‌هایی برای این قشر تعریف شود، برای پویایی و سرزندگی مسجد بسیار تأثیرگذار است و هم موجب می‌شود از ظرفیت استعداد آن‌ها به‌خوبی استفاده شود و زمینه رشد و شکوفایی استعداد آن‌ها فراهم شود.

جوانان اگر مشاهده کنند که مسجد و اهالی آن، این قشر را درک می‌کنند و پذیرای استعداد و توان آن‌ها هستند، قطعاً جذب می‌شوند که با این اقدامات، الحمدالله مسجد حضرت ولیعصر(عج) با خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان مواجه شده،‌ به‌طوری‌که هردو پایگاه بسیج برادران و خواهران این مسجد با حضور جوانان فعال و پویاست. اکثر برنامه‌های این مسجد اعم از برنامه هیأت مذهبی، اعتکاف و ... با مدیریت جوانان برگزار می‌شود و حتی هیأت مدیره مسجد نیز متشکل از جوانان است و معتقدیم که اگر مدیریت بخش‌های مختلف مسجد در اختیار آنان قرار گیرد، موجب رونق برنامه‌ها و وقوع ذوق‌های متنوعی در اجرای برنامه‌ها می‌شود.

 

(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۳۱
https://news.masjed.ir/u/h4f
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید