چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۷۹۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد جامع جعفریه بررسی کرد

عوامل کاهش بازدارندگی نماز در ایران/فساد مسئولان به مساجد ضربه می زند

دبیر پیشین ستاد اقامه نماز عقیدتی سیاسی ناجا اظهار کرد: مردم مساجد را زیرمجموعه ای از نظام جمهوری اسلامی می دانند، بنابراین بروز هرگونه فسادی در بدنه حاکمیت موجب ضربه زدن به مساجد می شود.

(چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۴۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین «محمد مهدوی عارف» تولیت و امام جماعت مسجد جامع جعفریه در منطقه تهران نو (خیابان شورا) و دبیر پیشین ستاد اقامه نماز عقیدتی سیاسی ناجا و نماینده ناجا (در حوزه نماز) در ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد اقامه نماز در گفت و گویی با بیان اینکه جذب حداکثری افراد اولویت برخی از مساجد شده است و همین اشتباه در اولویت بندی موجب توجه بیش از اندازه به کمیت نسبت به کیفیت شده است، گفت: در واقع برخی از مساجد برای فرار از موضوعی که شما در سوالتان مطرح کردید، به جذب افراد به هر شکل ممکن روی آورده اند که تبعات چندان خوشایندی ندارد.
 
این نویسنده و فعال در حوزه نماز افزود: جذب بیشتر افراد به مساجد به خودی خود اثرات سازنده ای دارد اما همین موضوع باعث شده است که برخی افراد فعال در نهادهای مسجدی به دنبال بهره وری ها و کسب منافع خود باشند و به این صورت کیفیت اهالی مسجد پایین آمده است و عده ای نیز از این وضعیت نگران شوند.
 
تولیت و امام جماعت مسجد جامع جعفریه اضافه کرد: چندگانگی در مدیریت یکی از معضلات مساجد است که بروز چند دستگی و اختلاف را در پی داشته است. مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر دستگاه های متولی و پشتیبان مسجدی، تاکنون گام مثبتی در ایجاد وحدت رویه و مقابله با چندگانگی و چند دستگی در مساجد برنداشته اند، هرچند در برخی مساجد به دلیل عملکرد مثبت ائمه جماعات آنها شاهد همدلی میان کارگزاران مسجدی هستیم.
 
 
وابستگی مالی مساجد از برکات آن می کاهد
 
دبیر پیشین ستاد اقامه نماز عقیدتی سیاسی ناجا گفت: وابستگی مالی مساجد به مردم و دستگاه های دولتی سبب می شود آنچه را که باید در اجرای احکام دین انجام دهند به درستی عملیاتی نکنند و به تبع آن مردم از این خانه های خدا فاصله بگیرند؛ بنابراین مساجد باید به طور کامل از نظر مالی مستقل و خودکفا باشند. امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و همه مراجع معظم تقلید از گذشته تاکنون بر استقلال مساجد و حوزه های علمیه از حاکمیت تاکید کرده اند.
 
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف خاطرنشان کرد: مردم مساجد را زیرمجموعه ای از نظام جمهوری اسلامی می دانند، بنابراین بروز هرگونه فسادی در بدنه حاکمیت موجب ضربه زدن به مساجد می شود. وقتی بسیاری از بچه های مسجدی صاحب پست های مدیریتی در کشور شده اند آیا می توان بر اثرات نامطلوب فسادهای برخی مسئولان چشم بست. برخی فعالان نهادهایی که در مساجد صاحب قدرت هستند متاسفانه چندان اطلاع دقیقی از دستورات دین و احکام شرع ندارند و همین موضوع موجب دلخوری برخی نمازگزاران از کم توجهی به معارف دینی در این خانه های خدا شده است. البته اکثریت بچه های مسجدی، اهل تقوی، اخلاص و پاکدستی هستند که در هر سمتی که حاضر شده اند، منشا خیر بوده اند.
 
این کارشناس و نویسنده در حوزه نماز خاطرنشان کرد: با این مقدمه روشن می شود که چرا نماز که دارای اسرار، برکات و آثار بسیاری است، همچون گذشته اثر بازدارندگی در جامعه ندارد. در واقع تبلیغ های نادرست و حضور برخی افراد نالایق در برخی نهادها موجب دلزدگی برخی از گروه های مردم شده است و همه اینها موجب افزایش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی در کشور شده است.
 
نماز جماعت

 

دبیر پیشین ستاد اقامه نماز عقیدتی سیاسی ناجا ادامه داد: شاید طرح این موضوع باعث تعجب عده ای شود اما این یک واقعیت است که مردم با مشاهده عملکرد مسئولان، میزان دین داری کاهش یا افزایش می یابد و اگر مشاهده می شود نماز مانند گذشته اثرات بازدارندگی خود را در جامعه از دست داده است یکی از عوامل آن همین موضوع عملکرد نادرست برخی مسئولان است.
 
 
مشکلاتی که زمین خواران برای مسجد جامعه جعفریه ایجاد کرده اند

 

تولیت و امام جماعت مسجد جامع جعفریه گفت: با وجود تمام مشکلاتی که برخی از زمین خواران برای توسعه، تجهیز و رونق فعالیت های مسجد جامع جعفریه ایجاد کرده اند، تلاش کردیم جوانان میدان دار طراحی و اجرای برنامه ها در این خانه خدا باشند. الحمدالله توانستیم واحدهای علمی، مطالعاتی، درمانی و فرهنگی بسیاری به این مسجد اضافه کنیم. به اذعان اهالی منطقه تهران نو گسترش فعالیت های مسجد جامع جعفریه موجب رونق سبک زندگی اسلامی – ایرانی در اهالی این منطقه و کاهش آسیب های اجتماعی در تهران نو شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف

 
یادآور می شود، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف همچنین صاحب 500 اثر علمی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه نماز در قالب های یادداشت، مقاله، رساله، کتابچه و کتاب است که برخی از محورهای این آثار عبارتند از: آسیب شناسی در حوزه نماز، اثربخشی نماز در جامعه، امنیت و آرامش در گروی نماز، بازدارندگی نماز، بهداشت روانی و جسمانی در سایه نماز و نیایش، نقش فسادزدایی نماز، نقش کبرزدایی و استکبارزدایی نماز و آسیب شناسی اقامه نماز در کشور.
 
 
 
(چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۴۸
https://news.masjed.ir/u/j8f
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید