سه شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۱
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۷۷۴
گزارشگر : ایده ایده
بازنشر

آیت الله محسن حبیبی: مساجد زمینه‎ ساز تحقق گام دوم انقلاب هستند

تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد گفت: روشن است که هر پیشنهادی باید مقدماتی را طی کند و مقدمات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در مساجد فراهم می‌شود.

(سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸) ۰۷:۲۱
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را  "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.
 
پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه  پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد پرونده‌ی ویژه‌ خود را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند.
 
آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.
 
در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. در همین راستا، گفت و گویی با آیت الله محسن حبیبی تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی انجام داده ایم که در ادامه می‌آید.

 

گفت و گو با مرحوم آیت الله محسن حبیبی تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) در اردیبهشت ماه گذشته و برای پرونده ویژه دهه تکریم و تعظیم مساجد انجام شده است. آنچه در ادامه می آید بازنشر گفت و گوی  پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد با این عالم برجسته به مناسبت درگذشت ایشان است.

آیت الله حاج شیخ محسن حبیبی، تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره) تهران و داماد آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی(ره)، پس از یک دوره بیماری، روز 14 اسفند در سن ۸۱ سالگی به لقاء‌الله پیوست.

 

 امید است که گام دوم در مساجد شکوفا و مشاهده شود
آیت الله محسن حبیبی تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) در خصوص نقش مساجد در تحقق گام دوم انقلاب گفت: روشن است که هر پیشنهادی باید مقدماتی را طی کند و مقدمات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در مساجد فراهم می‌شود. چون کسانی که آینده این انقلاب را می‌سازند جوانان متعهد و انقلابی هستند و مسجد هم محلی برای تربیت این نیروی متعهد و انقلابی است. لذا امید است که گام دوم در مساجد شکوفا و مشاهده شود.
 
تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی در خصوص وظیفه ارکان مسجد در زمینه‌سازی برای تحقق گام دوم انقلاب افزود: در اغلب مسائل، مشکلات و موفقیت‌ها در ربط مسقیم با اعتقادات مردم است. اگر کسی معتقد به صحیح باشد، در کارش نیز صحت عمل دارد و نسبت به مردم و جامعه نیز خدمتگزار و خیر اندیش است. اما اگر اعتقاد آن شخص متزلزل باشد، در کارها و وظیفه‌اش نسبت به مردم، تزلزل خواهد داشت. بنا بر این، باید در مساجد کاری کرد که توحید مردم قوی شود و بر مبنای توحید برنامه ها و وظایفی که دارند را به اجرا در بیاورند.

 

توصیه به ائمه جماعات
آیت الله محسن حبیبی در پاسخ به این سوال که اگر به روزهای اول طلبگی برگردید و امامت مسجدی را عهده دار شوید، به کدام مسئله اهمیت بیشتری می‌دهید، گفت: جوان‌ها!
 
ایشان افزود: مشکل اصلی این است که اکثر جوان ها به دلایل مختلف با مسجد بیگانه‌اند. سعی می‌کردم شرایطی فراهم کنم تا این بیگانگی با مسجد برطرف شود.


تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) به طلابی که قصد دارند امام جماعت مسجد شوند، توصیه کردند: افرادی که می‌خواهند پیش نماز شوند، باید چند نکته را مدنظر قرار دهند، اول آن که؛ به لحاظ ظاهر، ظاهری دلپسند داشته باشند. ثانیاً؛ مودب باشند. ثالثا؛ به مسائل شرعی وقوف کامل داشته باشند.

 

 ایشان در پایان افزود: ائمه جماعات با خلق خوش، همه نماز گزاران را به یک دیده بنگرند. چه کسانی که حضور بیشتری در مسجد دارند و به مسجد خدمت می‌کنند و چه افرادی که فقط برای اقامه نماز می‌آیند! ادب را نسبت به همه لحاظ کنند تا موفقیت برایشان حاصل شود.

گفت و گو: جلال حیران نیا

(سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸) ۰۷:۲۱
https://news.masjed.ir/u/m3s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید