چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۷۵۸
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام رحیمی صادق:

دشمن به دنبال تخریب بازوهای اجرایی ائمه جماعات است

مدیر حوزه علمیه استان تهران معتقد است: دشمن تمام تلاش خود را برای کم رنگ کردن جایگاه مسجد انجام می‌دهد و سعی دارد تا بسیج و افراد فعال در مسجد را که بازوهای اجرایی ائمه جماعات به حساب می‌آیند را از او دور کند.

(چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۳۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.
 آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.

پیرو این امر، پایگاه تخصصی مسجد پرونده ویژه ای با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند.
 
در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. در همین راستا، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران انجام داده ایم که در ادمه می‌آید.
 
خوشبختانه، در جمهوری اسلامی کارکردهای مسجد مورد توجه قرار گرفت
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پاسخ به این سوال که مسجد چه نقشی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارد؟، گفت: در طول تاریخ اسلام و انقلاب، چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی، مساجد همواره دارای جایگاه خاص، ویژه و تاثیرگذار بودند.
 
 
وی با استناد به جمله امام(ره) که فرمودند: مساجد سنگر است، گفت: این فرموده‌ی بنیانگذار انقلاب اسلامی، مبالغه و شعار نیست، بلکه واقعیتی است که در تعریف مسجد از نگاه اسلام، همواره وجود داشته و کارکرد و عملکرد آن را در طول تاریخ، نشان داده است.
 
 
حجت‌الاسلام رحیمی صادق در ادامه یادآور شد: در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، مساجد هم مرکز تصمیم‌گیری برای امور حکومت و امت بودند و هم مرکزی برای آموزش، قضاوت، تجهیز و اعزام نیروها به میدان نبرد. در حقیقت؛ مساجد مرکز رسیدگی به همه شئون و امور مسلمانان در کنار مسائل عبادی بودند. خوشبختانه، در انقلاب اسلامی کارکردهای مسجد مورد توجه قرار گرفت و مساجد همواره در شرایط مختلف تاثیر گذار بودند. 
 
 
چله دوم انقلاب، چله به ثمر رسیدن اهداف است
 مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه خاطر نشان کرد: چله دوم انقلاب اسلامی، چله نتیجه‌گیری و به ثمر رسیدن اهداف و دستاوردهای آن است. طبیعی است که در این دوران ارزشمند، رهبر معظم انقلاب، سیاستهای کلی و راهبردی آن را در قالب بیانیه گام دوم بیان کنند. بر همین اساس، باید مساجد نقش خود را به خوبی ایفا کنند.  ائمه جماعات خود را تجهیز و از تیم های موثر برای جذب و هدایت جوان‌ها، بهره ببرند.
 
 
وی افزود: محور و مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوان‌ها هستند. طبیعی است که چنین باشد! چون چهل سال آینده انقلاب را باید جوانان امروز پایه ریزی کنند تا به نتیجه برسد. بنابراین نقش مساجد از همه لحاظ به خصوص هدایت جوانها و تربیت نیروهای انقلابی، بسیار ویژه و تاثیر گذار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 

 

دشمن به دنبال تخریب بازوهای اجرایی ائمه جماعات است

حجت الاسلام رحیمی صادق در خصوص جایگاه ویژه مساجد و تلاش دشمن برای از بین بردن این پایگاه دینی و اجتماعی گفت: تلاش دشمنان همواره این بوده که، جایگاه اصلی مساجد را نزد مردم کمرنگ و تاثیر گذاری آن را در جامعه بگیرند. طبیعتاً در شرایط فعلی تلاش‌ دشمن، دو چندان خواهد بود.

 

 مدیر حوزه علمیه استان تهران خاطر نشان کرد: به نظر من آنها در چند جهت کار می‌کنند؛ اول محور مسجد، که امام جماعت و روحانیت هستند را مورد هدف قرار می‌دهند. دشمن همواره بازوهای امام جماعت، مثل پایگاه بسیج و بسیجیان فعال مسجدی را تخریب می‌کند. آنچه این روزها در رابطه با سپاه پاسداران اتفاق افتاده[تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا]، در واقع فرایندی از همین مرحله است.

 

 دشمن تلاش می‌کند تا مساجد را به پایگاهی غیر انقلابی تبدیل کند

وی افزود: در مرحله دوم دشمن برای کمرنگ کردن جایگاه مسجد، دست به تخریب ائمه جماعات و روحانیت می‌زند. آنچه که امروز در شبکه‌های مجازی، برگرفته از تفکرات ضد انقلاب، اتفاق می‌افتد، در راستای تخریب روحانیت و ائمه جماعات است. اکنون دشمن کارکرد مساجد امروز را کم رنگ می‌‌کند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که در موازات مسجد، جاهای دیگری را معرفی و برجسته کند. دشمن تلاش می‌کند تا مساجد را به پایگاهی غیر انقلابی تبدیل کند. به تعبیری؛ به یک مسجد غیر واقعی و ظاهری!

 

حجت الاسلام رحیمی صادق یادآور شد:‌ مسجد ظاهری، مسجدی است که صرفاً در آن نماز اقامه شود، عبادت صورت پذیرد و دعا خوانده شود. مسجدی که کاری به وضعیت مسلمان ها، نظام اسلامی، آینده اسلام و جهان نداشته باشد. متاسفانه شاهد این امر را در برخی از مساجد هستیم، که نشان دهنده‌ی تلاشی است که دشمن در پشت صحنه انجام می‌دهد. اینها فقط برخی از تلاش‌های دشمن است.

 

وی خاطر نشان کرد: برای مقابله و خنثی‌سازی نقشه شوم دشمن، باید دقیقاً بر روی همین نقاط دست گذاشت و آنها را تقویت کرد. لذا روحانیت باید در کنار مردم باشند. ائمه جماعات باید مسجد را برای خودشان اولین و مهمترین شغل به حساب بیاورند، در کنار مردم و غمخوار آنها باشند.

 

 تقویت مسجد، روحانیت، سپاه و بسیج اولین راه مقابله با تلاش دشمن است

رحیمی صادق در ادامه یادآور شد: شاهد بودیم که در مناطق سیل زده، روحانیت به خوبی وارد صحنه شدند و بسیاری از فضاهای تخریبی که علیه‌شان وجود داشت را نقش بر آب کرده و در کنار مردم صادقانه و  به دور از ریا ایستادند. تقویت مسجد و تبیین جایگاه آن، تقویت روحانیت، سپاه و بسیج اولین راه مقابله با تلاش دشمن است.

 

مدیر حوزه علمیه استان تهران خاطر نشان کردباید مساجد را به مرکز تغذیه فکری کسانی که اطراف مسجد هستند، جوان‌ها، بانوان تحصیل کرده و حتی کسانی که خیلی با مسجد مرتبط نیستند، تبدیل کنیم. باید در مساجد برای جوان‌ها،  بیشتر از پیش، نقش تعریف کنیم.

حجت الاسلام رحیمی صادق: بسیج، سپاه و روحانیت باید تقویت شوند

 

مسجد و مسجدی و امام جماعت باید «طبیب دوار به طبه» باشند 

حجت الاسلام رحیمی صادق در پاسخ به این سوال که اگر به سال های ابتدایی طلبه شدن برگردید و امامت مسجدی را برعهده بگیرید چه کاری انجام می‌دهید و دغدغه اصلی شما چیست؟، گفت:‌ در وهله اول تلاش می‌کردم که کسانی را که مربوط به آن مسجد هستند را جذب کنم. افرادی که همسایه آن مسجد و کنار مسجد هستند و به هر دلیل نتوانستند جذب مسجد شوند، شاید هم مسجد نتوانسته آنها را جذب کند، به مسجد بیاورم.

 

وی افزود: این که صرفاً در مسجد اذان گفته و نماز جماعت برگزار کنیم و توقع داشته باشیم در مسجد را باز کنیم تا افرادی که مایل هستند بیایند و آنهایی هم که نمی‌خواهند نیایند، عمل به تکلیف و وظیفه نیست. مسجد و مسجدی و در رأس آن امام جماعت باید «طبیب دوار به طبه» باشند، باید همسایگانشان را بشناسند، سراغشان بروند باید آنها را به مسجد دعوت کنند. دیدگاه سیاسی، فرهنگی و ظاهر افراد، نباید دلیلی برای طبقه بندی و کنار گذاشتن آنها شود.

 

امام جماعت باید به یک تیم فکری برای اقناع همه تفکرات مجهز شود

 مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه؛ اگر امامت یک مسجد را برعهده داشتم، بها دادن به جوان ها یکی دیگر از دغدغه‌هایم بود، گفت:  همواره در مساجد، شکایت از کمبود امکانات و اعتبارات وجود دارد. اگر برای جوان ها در مسجد نقش جدی تعریف شود، بسیاری از کارهای مسجد را بدون هزینه انجام می دهند. حتی به بهترین شیوه آن کار را انجام خواهند داد.

 

حجت الاسلام رحیمی صادق افزود: بالا بردن تاثیر گذاری مسجد نیز یکی از کارهایی بود که انجام می‌دادم. امام جماعت باید به یک تیم خوب که همیشه اطرافش باشند، مجهز شود. بودن یک سری افراد با رده‌های سنی و تحصیلات متفاوت در کنار امام جماعت، باعث می‌شود بتواند همه افراد را اقناع کند. باید بتوان در مسائل اعتقادی و معنوی، هر کسی بر اساس ذائقه ای که دارد را سیراب و قانع کرد.

 

گفت و گو: جلال حیران نیا

(چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۳۰
https://news.masjed.ir/u/jtb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید