یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۷۵۳
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از مسجد جامع جعفریه منطقه تهران نو؛

مسجدی که آبروی دین داران در شرق تهران شد

حجت الاسلام عارف، امام جماعت مسجد جامع جعفریه تهران نو، مهندسی است که پایه گذار بزرگ ترین مجتمع فرهنگی در منطقه 13 شهر تهران شد.

(یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۲۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف، امام جماعت مسجد جامع جعفریه تهران نو، مهندسی است که پایه گذار بزرگ ترین مجتمع فرهنگی در منطقه 13 شهر تهران شد و به این صورت پایگاهی برای نشر معارف دین و دستاوردهای انقلاب اسلامی، بنیان گذاشت.

 حجت الاسلام والمسلمین «محمد مهدوی عارف» امام جماعت مسجد جامع جعفریه، پس از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی عمران در دانشگاه شهید رجایی، مشغول فراگیری علوم دینی و حوزوی شد، البته وی در دوران دانشجویی نیز فعالیت های تبلیغی و فرهنگی گسترده ای در دانشگاه شهید رجایی و حوزه علمیه قائم(عج) چیذر تهران، انجام می داد.

مسجد جامع جعفریه منطقه تهران نو

این استاد حوزه علمیه، در حوزه علمیه امام باقر (ع) مشهد از محضر آیات سیدان و قفیه سبزواری، ربانی؛ و حجج اسلام والمسلمین طبرسی، بهشت و دکتر سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، استفاده کرد. وی پس از بازگشت به تهران به توصیه پدرشان، در حوزه علمیه مروی به ادامه تحصیل پرداخت و از محضر آیات، مقتدایی و مجتبی تهرانی، استفاده کرد. همچنین از درس خارج فقه آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی و آیت الله محمدی گیلانی و آیت الله امین، بهره مند شد.

 

مهدی عارف تحقیقات گسترده ای در حوزه نماز دارد و در این زمینه، جزو برترین فعالان در حوزه ترویج اقامه نماز در کشور هستند که با ستاد اقامه نماز، ناجا، ستاد کل نیروهای مسلح و بسیاری از دستگاه های فرهنگی و نظامی کشور، همکاری داشتند.

 وی در حدود سال 1375 کار توسعه مسجد جعفریه را آغاز کرد و خودش به عنوان مهندس، ناظر ساخت مسجد جامع جعفریه در منطقه تهران نو (خیابان شورا) شد. به اعتقاد وی، این پروژه، بزرگترین طرح در منطقه 13 تهران است که با اشکال تراشی های عده ای زمین خوار همراه شد.

مسجد جامع جعفریه در طول شبانه روز شاهد اقامه سه وعده نماز جماعت به امامت حاج آقا مهدوی است، ضمنا جلسات تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط این پژوهشگر حوزوی در این مسجد برگزار می شود.

 

مهدوی عارف در طی مدتی که کار توسعه مسجد جعفریه را دنبال می کرد فعالیت های دینی و فرهنگی و علمی را در حسینیه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) منطقه شورا (داود قدیمی) دنبال می کرد و هیچ اجازه تعطیلی فعالیت های دینی را در این منطقه از تهران نو نداد.

 مسجد جامع جعفریه به همت حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف، دارای کتابخانه ای مجهز، مجموعه ورزشی، آشپزخانه صنعتی، و برخی از بخش های دیگر بود که بنابر اظهار مهدوی، به دلیل اشکل تراشی های عده ای، فعالیت آنها تعطیل شد.

 

پایگاه بهداشت مهربار در سال 1394 در مسجد جامع جعفریه تاسیس شد و همه روزه خدمات مختلف با کم ترین تعرفه، به شهروندان منطقه 13 شهر تهران ارائه می کند.

 

این امام جماعت جوان کوشیده است مسجد جامع جعفریه را به مرکزی صرفا عبادی تبدیل نکند، بلکه مجتمعی دینی، فرهنگی، پزشکی، ورزشی، علمی و اجتماعی باشد که برای گروه های مختلف مردم، برنامه و طرح داشته باشد، از اینرو همایش های قرآنی، مذهبی و علمی در مناسبت های دینی و انقلابی در این مسجد برگزار می شود.

 

یکی از برنامه های جالب در مسجد جامع جعفریه، برگزاری جشنواره های مختلف در طول سال به ویژه در فصل تابستان به هدف غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان به ویژه دانش جویان و دانش آموزان است.

 

تاسیس و حمایت از پایگاه بسیج خواهران، یکی از مهم ترین اقدامات این امام جماعت است که زمینه حضور و فعالیت صدها تن از بانوان منطقه 13 شهر تهران را در مسجد جامع جعفریه فراهم کرده بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف همچنین در حوزه نویسندگی و پژوهشگری نیز بسیار موفق است و تاکنون چندین جلد کتاب تالیف کرده است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: مبانی،کارکردها و ویژگیهای مساجد (با مشارکت دکتر سید جواد هاشمی فشارکی)، مبانی معماری مساجد، آیات موضوعی نماز و اخلاص در نماز.

مسجد جامع جعفریه منطقه تهران نو

یک از اقدامات جالب حاج آقای مهدوی این است که زمینه حضور اقشار فرهیخته و تحصیل کرده را در هیات امنای مسجد جامع جعفریه فراهم کرده است به طوری که تاکنون ده ها جلد از سوی هیات امنای این مسجد، در حوزه های مختلف چاپ شده است.

 

وی از مراکز مختلف متولی و پشتیبان حوزه مساجد و فرهنگ در کشور تقاضا کرد با حضور در مسجد جامع جعفریه، شاهد رونق دین و استقبال گسترده نسل جوان از برنامه های این خانه خدا باشند.

  

 

(یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۹:۲۸
https://news.masjed.ir/u/h6s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید