پنج شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۷۲۴
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام محمد مطهری مطرح کرد:

اهمیت تبلیغ در منظر شهید مطهری

حجت الاسلام محمد مطهری در بزرگداشت چهلمین سال شهادت علامه شهید مرتضی مطهری گفت: فکر نکنیم شهید مطهری صرف داشتن علم و تقوا برجسته شد، بلکه ایشان بسیاری از ظرائف را در مسئله تبلیغ و در مواجهه با اقشار مختلف مردم رعایت می‌کردند.‌

(پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۶:۰۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، اجتماع بزرگ روحانیت و ائمه جماعات استان تهران امروز پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت چهلمین سال شهادت علامه شهید مرتضی مطهری در حسینیه الزهرا(س)مجتمع امام خمینی (ره) (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مطهری فرزند آیت الله شهید مرتضی مطهری در چهلمین سالگرد شهادت پدر بزرگوارش گفت: یکی از مطالبی که شهید مطهری همواره مدنظر قرار می دادند، این بود که؛ ارزش تبلیغ در جامعه درست معنا نشده است. ارزش اسلام و مرجعیت تقلید روشن است اما ارزش تبلیغ هنوز مشخص نیست.

وی افزود در گذشته نیز افرادی، دریایی از علم بودند ولی به خطیب معروف و مشهور بودند. این امر نشان می دهد که خطیب و مبلغ از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

قائم مقام بنیاد شهید مطهری خاطر نشان کرد: اگر کسی بتواند اسلام را به عنوان یک مکتب تبلیغ کند، مقامش از یک مرجع تقلید پایینتر نیست. اکنون تبلیغ به صورت گذشته نیست که در یک جمع ده نفری بخواهیم موعظه انجام دهیم. بلکه با توجه به شرایط جامعه و فضای مجازی، یک مبلغ باید خود را در برابر یک میلیون نفر احساس کند. که مترصد هستند که یک حرف و یا مثال نامربوط گفته شود تا در همه جا بگردانند و اشاعه دهند.

وی ادامه داد: این اشتباه است که فکر کنیم شهید مطهری صرف داشتن علم و تقوا برجسته شد. بلکه ایشان بسیاری از ظرائف را در مسئله تبلیغ و در مواجهه با اقشار مختلف مردم رعایت می کردند.‌ 

حجت الاسلام مطهری با اشاره به اینکه شهید مطهری می گفتند؛ ممکن است یک مثالی در گذشته افرادی را هدایت می‌کرده ولی امروز دیگر کاربردی نداشته باشد، گفت: ایشان همیشه مثال چرخ نخریسی را می زدند، که در گذشته یک شکل داشته و اکنون متحول شده است. حال اگر مثال چرخ نخریسی را برای یک جوان دانشجوی امروزی بزنید، در ذهن خود تعداد زیادی از ماشین آلات نخریسی کنونی را تداعی می‌کند.  لذا برخی مثال ها «بقدر عقولهم» در گذشته بوده و پیامبر(ص) نیز درست و بجای خود می فرمودند ولی اکنون نمی توان از برخی مثال های آن زمان استفاده کرد. بنابراین امروزه این مسئله خیلی پیچیده شده، نه تنها به خاطر فضای مجازی بلکه سطح مخاطبان افزایش یافته است. همان نکته ای که شهید مطهری همیشه بر روی آن تاکید می کردند.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری همه نظرات و تفکرها را پذیرا بودند، گفت: ایشان یک خطبه داشتند که در اکثر سخنرانی ها می‌خواندند: «بارئ الخلائق اجمعین و الصلاة و السلام» که در بسیاری از جلسات روشنفکری که در انجمن پزشکان برگزار می‌شد، دیگر این خطبه را نمی خواندند. چون شهید مطهری معتقد بود که؛ در این جمع، از طریق مطالب، بهتر می‌توان ایشان را جذب کرد.

فرزند شهید مطهری یادآور شد: در خاطرم هست که در دورانی که شهید مطهری جلساتی را در منزل برگزار می کردند من پذیرایی را انجام می‌دادم. ایشان مواقعی که با روشنفکران در منزل جلسه داشتند، بر روی مسئله پذیرایی تاکید بسیار  می کردند.

وی افزود وقتی یک جوان لباس روحانیت را انتخاب می کند؛ تنها به این بسنده نکنیم که در یک روز مبارک عمامه بر سر او بگذاریم. بلکه باید در جلسات و مواقع مختلف به او بگوییم که اکنون که در لباس روحانیت هستید، در مواقع مختلف چه مواضعی را اختیار کنید. باید برای این مسائل آموزش‌هایی اختصاص داده شود.

معاون پژوهشی بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری افزود: بهتر است روحانیت در مواقعی خود را نقد کنند. همانطور که شهید مطهری خود را مورد انتقاد قرار می‌داد و در برابر مخاطبانش خود را نقد می‌کرد. بهتر است روحانیت با منتقدان خود جلسه بگذارد و با آنها صحبت کند. در قرآن هم مصادیق و نمونه ها زیاد است که برخی مردم به پیامبران انتقاد می کردند یا آنها را استهزا می کردند. 

قائم مقام بنیاد شهید مطهری با اشاره به دقت در ارتباط بین روحانیون و مردم ادامه داد: شاید در جامعه کسانی باشند که کلا یک یا دو مرتبه با یک روحانی ارتباط برقرار کنند، اگر برداشت از آن ارتباط مثبت باشد، دیدگاهشان ممکن است حتی تا پایان عمر مثبت باشد. اگر  برداشت از آن ارتباط منفی شد، دیدگاهشان ممکن است همیشه منفی شود. 

مطهری با اشاره به آثار و تبعات فضای مجازی بر جامعه یادآور شد: برخی می گویند برای دفاع در مقابل تبلیغات علیه روحانیت، بچه ها حزب الهی وارد شوند و صفحاتی را برای دفاع از روحانیت باز کنند و کار تمام است. اما مقدم بر این کار، ارتباط قلبی میان روحانیت و آن دسته از مردم است که از روحانیت فاصله دارند که البته بسیاری از آنها انسانهای خوبی هستند. لذا از طریق تواضع، عدم تبعیض میان روحانی و غیر روحانی و حق گویی، این ارتباط حاصل می‌شود. 

مطهری ادامه داد: اگر یک روحانی حق را بگوید مطمئن باشد فردا جمعیت مسجدش از دیروز بیشتر خواهد شد. مثلا وقتی یک برنامه تلویزیونی جوان پسند بدون ارائه دلیل قطع می شود، روحانیت اعتراض کند و خواست جوانان را بیان کند. راه محبوب کردن نظام و روحانیت دفاع از حقوق مردم است. 

وی در پایان از اینکه  دفتر رهبر مقام معظم رهبری به منظور شنیدن انتقادات در صفحه اینستاگرام این دفتر، انتقادها را حذف نمی‌کند تشکر کرد.

یاد آور می‌شود در این مراسم، آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد. آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب موقت جمعه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی عضو جامعه روحانیت مبارز، آیت الله مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام . حجت الاسلام و المسلمین محمد مطهری  معاون پژوهشی بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری، مصطفی پورمحمدی  رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی حضور داشتند.

(پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۶:۰۶
https://news.masjed.ir/u/nx1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید