چهارشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۶۷۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد جامع اصفهانک:

تربیت نیروی متعهد انقلابی مهمترین کار ائمه جماعات است

حجت الاسلام سید مجتبی بدری معتقد است: دشمن برای اینکه جوان‌های ما را از مسجد دور کند نهایت تلاش خود را کرده است، لذا ائمه جماعات باید نیروی جوان متعهد برای قانع کردن نسل جوان فریب خورده، پرورش دهند.

(چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۵۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را  "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.

پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شده‌اند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند. آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مسجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز مسجد است.

در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. 

در همین راستا، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری امام جماعت مسجد جامع اصفهانک و مدیریت حوزه علمیه الامام القائم (عج) انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی بدری در سال 1336 در روستای جزین از توابع شهرستان بجستان متولد شد. دو سال در حوزه علمیه اسلامیه فردوس تحصیل کرد و بعد از آن از وارد حوزه علمیه الامام القائم (عج) شد و مدت کوتاهی هم در قم تحصیل کرد. قبل از انقلاب در راه‌پیمایی‌ها، تشویق و ترغیب طلاب در تظاهرات علیه شاه و تشکیل هسته مقاومت برای مبارزه با رژیم طاغوت و کمیته استقبال از امام (ره) نقش بسزایی داشت. وی امام جماعت مسجد جامع اصفهانک از سال 1358 تا کنون است، توسعه و نوسازی مسجد در دو فاز به همت او انجام شده است. حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی بدری، 15 سال امام جماعت وزارتخانه نیرو  بوده و حسینیه امام حسن مجتبی (ع) توسط او ساخته و تاسیس شده است. وی مدیریت حوزه علمیه الامام القائم(عج) را از سال 1350 تا کنون برعهده دارد و مدیریت حوزه علمیه امام سجاد(ع) را به مدت 6 سال با تولیت حضرت آیت الله عمید زنجانی در اختیار داشت. تدریس در دوایر دولتی، سازمانها، و نهادهای انقلابی و سخنرانی در مساجد و حسینیه ها، فعالیت در شورای حل اختلاف، روحانی سازمان حج و زیارت نیز، از دیگر فعالیت های این امام جماعت با سابقه است. او حدود 20 سال است که در درس خارج فقه حضرت آیت الله امام خامنه ای شرکت می‌کند. اساتید دیگر وی عبارتند از؛ حضرت آیت الله علم الهدی، استادپایانی، استاد اعتمادی، استاد لنگرودی ، استاد جوادی، و آیت الله عمید زنجانی.

 سرمنشاء تمام برنامه‌های فرهنگی در کشور ما، مسجد است

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در خصوص نقش مساجد در زمینه سازی برای تحقق گام دوم انقلاب گفت: مسجد از صدر اسلام، پایگاهی برای نشر فرهنگ اسلام و اهل بیت (ع) بوده و همچنان نیز مهمترین پایگاه و کانون فعالیت‌های اجتماعی است.

 

وی افزود:  اولین کار پیامبر اکرم (ص) در مدینه، بنای مسجد بود و عموم مردم شرکت کردند و مسجد را ساختند. امور فرهنگی، اجتماعی، قضایی و حکومتی در مسجد انجام می‌شد، علاوه بر اینها پیامبر (ص) در مسجد به تبلیغ دین و  احکام آن می‌پرداخت. لذا جایگاه مسجد از همان صدر اسلام مهم و بی بدیل بوده است.

 
امام جماعت مسجد جامع اصفهانک با بیان اینکه امام (ره) فرمودند: مساجد سنگر است، سنگرها را پر کنید، گفت: مسجد واقعاً یک سنگر است و در این ۴۰ سال به وضوح ثابت شده که مسجد، سنگری برای حفظ نظام اسلامی، ارزش های انقلابی و ارزش های دینی است. سرمنشاء تمام برنامه‌های فرهنگی در کشور ما، مسجد است. حضور جوان‌ها و نوجوان ها به عنوان بسیجی، مکبر و موذن، زمینه ساز بسیاری از کارهای فرهنگی  است که خود نتیجه یک تفکر مسجدی است.

 

 حجت الاسلام والمسلمین بدری در ادامه گفت: ما در این ۴۰ سال، حرکت های خودجوش بسیاری را در مساجد دیدیم، برای حرکت هایی مثل اعزام به جبهه ها و جمع آوری کمک برای بحران هایی که در کشور روی می دهد، بهترین و مطمئن ترین محل مساجد هستند. در همین اتفاقات اخیر، چه بسا کمک هایی که از جانب مساجد به سیل زده ها ارسال شد. بیشتر نیروهایی که برای کمک به آن مناطق رفتند و می روند، کمک های مالی، نقدی و غیرنقدی و غیره، از سوی مسجد است.

 
وی افزود: مقدس‌ترین جایگاه برای مسلمانان مسجد است. قداست مسجد نه تنها برای مسلمان ها بلکه برای هر دین و آئینی شناخته شده است. مسلمانان علاوه بر اینکه به مسجد به عنوان خانه خدا نظر خاص دارند، آن را مامن خود دانسته و بیشتر فعالیت های دینی و اجتماعی خود را در آن انجام می‌دهند. مسجد یک پایگاه معنوی و جایگاه ویژه است، مسلمانان روزی چند مرتبه در این جایگاه رفت و آمد داشته و معبود و خالق خود را عبادت می‎کنند. این پایگاه به خصوص در نظام جمهوری اسلامی بهتر و محسوس تر بوده است و پایگاه مهمی است. و بنا به تعبیر امام خمینی(ره)، مسجد سنگر است. 

 

برای تربیت نیروهای کارآمد برای آتیه انقلاب، ابتدا با بچه‌ها مانوس شویم

 مدیر حوزه علمیه الامام القائم در پاسخ به اینکه، با توجه به ظرفیت این پایگاه و جایگاه مقدس، و با تجربه‌ای که ما در این چهل سال از آن داریم چه نیروهایی را باید برای آتیه انقلاب تربیت کنیم؟ٰ گفت: معمولاً مساجد به طور خودجوش نیروهای انقلابی و ولایی تربیت می کنند. هنر آن است که ما بتوانیم تربیت نیروهای انقلابی را از جوان‌ها و نوجوان‌ها شروع کنیم. یا حتی یک گام فراتر رفته و این تربیت را از کودکان شروع کنیم. چقدر خوب است که در این مساجد با این عظمت و ظرفیت، پدر و مادر ها، بچه هایشان را به مسجد بیاورند. یک مهد کودک و یا جای بازی فراهم شود، که وقتی اسم مسجد می آید بچه برای رفتن به مسجد لحظه‌شماری کند. همیشه از پدر و مادرش بپرسد که؛ کی وقت نماز می‌شود؟ کی ظهر می‌شود؟ کی مغرب می‌شود؟ که همراه والدینش به مسجد بیاید و بچه‌های دیگر را ببیند و با این فضای معنوی مانوس شود. هم بازی کند و هم منبر روحانی و فضای مسجد را ببیند. لذا خوب است که برای تربیت نیروهای کارآمد برای آتیه انقلاب، ابتدا با این قشر از جامعه، یعنی بچه‌ها مانوس شویم.

 

 امام جماعت مسجد جامع اصفهانک ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مأمومین مساجد را میانسالان و مسن‌ها تشکیل می‎دهند. ما باید جوانان را به مساجد هدایت کنیم و بتوانیم در این سنگر پر برکت و پر نشاط، نیروهای خوبی را تربیت کنیم. اگر این امر صورت پذیرد، گام بزرگی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برداشته‌ایم.

 

 وی افزود: من خودم به عنوان مدیر حوزه علمیه، با نسل جوان و نوجوان سر و کار دارم. همچنین با تجربه چند ساله امامت جماعتم میتوانم بگویم؛ از بچه هایی که از سنین سیکل(دوره راهنمایی نظام قدیم) به مسجد آمدند، بهتر و بیشتر نتیجه گرفتیم تا بچه هایی که از سنین نزدیک به دیپلم آمدند. چون بچه ها در سنین پایین بهتر گوش می‌دهند، قلبشان پاکتر است و هنوز برای زندگی و آینده خود برنامه ریزی نکرده‌اند و ذهنشان درگیر نیست. لذا میتوانیم در قالب مبانی اسلامی برای آنها برنامه ریزی کنیم. ما باید از دوران کودکی بچه ها را با فضای مسجد، معنویت و برکاتش آشنا کنیم و به آنها بفهمانیم که می‌توانند دوست و رفیق خوب را در مسجد پیدا کنند. می توانند دین خود را در مسجد جامع و کامل کنند و در سنگرهای مهم علمی و اجتماعی دیگر وارد شوند.

 حجت الاسلام والمسلمین بدری

مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه الامام القائم(عج)

وی در خصوص تربیت نسل آینده و زمینه سازی برای گام دوم انقلاب گفت: یقیناً فرمایش مقام معظم رهبری در مقوله تربیت نیروهای انقلابی که نظام و آرمان‌های آن را حفظ کنند، خیلی گسترده و وسیع است. تربیت نیروهایی که در آینده بتوانند نظام را حفظ کنند و به مبانی و ارزشهای اسلامی معتقد باشند، بسیار مهم است و یقیناً راهبرد اصلی آن در فرمایشات مقام معظم رهبری است. زیرا که؛ نظام اسلامی حافظ ارزشهای دینی است و این نظام باید از ارزش‌های دین و انقلاب پاسداری کند.

 

انقلاب ما آنچه دارد، از پایگاه مسجد دارد

حجت الاسلام والمسلمین بدری در ادامه یادآور شد: در دنیا انقلاب های بسیاری روی داده که به سرانجام نرسیده، حتی سروسامان هم نگرفته اند. انقلاب ما تنها انقلابی است که چهل سال باقدرت جلو رفته است. با توجه به برکات سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی آن، کمتر انقلابی با این وسعت و طول زمان دیده شده است. نکته مهم این است که، انقلاب ما این برکات را از پایگاه مسجد دارد.

 

وی افزود: خوشبختانه چنین پایگاهی در دوره نظام جمهوری اسلامی نصیب ما ائمه جماعات شده است که باید قدر آن بدانیم و نهایت استفاده را بکنیم. من همیشه به طلبه‌های خود این را می‌گویم که؛ خداوند به ما توفیق عطا فرموده که طلبه شده‌ایم. اولا ما باید خدا را شاکر باشیم که از بین همه‌ی آفریده هایش، انسان هستیم و در میان همه انسانها، مسلمان و در میان مسلمان ها، شیعه و در میان شیعه ها، اثنی عشری. حالا که شیعه دوازده امامی هستیم، آمده‌ایم بهترین علم را یاد بگیریم که همان علم دین است.

 

مدیر حوزه علمیه الامام القائم(عج) افزود: همیشه به طلبه‌ها می‌گویم که؛ علم دین، عقاید، کلام و علم اسلامی را کجا خرج می کنید؟ بهتر است آن را در بهترین جا خرج کنید. بهترین جا همان مسجد است. چه جایگاهی بهتر از مسجد؟

 

وی ادامه داد: همیشه به طلبه ها می‌‌پرسم که؛ این علم را برای چه کسانی خرج می‌کنید؟ برای بهترین آدم ها خرج کنید! برای آنهایی که به مسجد می‌آیند و نماز جماعت می‌خوانند. که طبق روایات ما بهترین افراد جامعه هستند. همچنین این را بدانید که این علم را در بهترین زمان خرج می‌کنید، در اوقات نماز! چه زمانی مقدس تر از وقت نماز؟ پس بهترین و مقدس ترین جایگاه مسجد، بهترین زمان‌ها، اوقات نماز و بهترین افراد برای یادگیری این علم، مومنین نماز خوان هستند.

 

امام جماعت مسجد جامع اصفهانک افزود: امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد که بیانیه گام دوم حضرت آقا را درست درک کرده باشیم و در مساجدمان، این پایگاه های مقدس که خداوند به برکت نظام جمهوری اسلامی،امام عزیز(ره) و شهدا به ما داده، محقق کنیم. بتوانیم وظیفه‌ خود را نسبت به انقلاب و مقام معظم رهبری انجام دهیم.

 

دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، جوانان را از مساجد دور کرده است

مدیر حوزه علمیه الامام القائم(عج) در خصوص تلاش دشمن برای تحقق نیافتن آرمان‌های انقلاب و راه مبارزه با آن گفت: دشمن برای اينکه جوان‌های ما را از مسجد، فرهنگ انقلاب و فرهنگ شیعه دور کند نهایت تلاش خود را کرده و هزینه‌های بسیاری را در این راه خرج کرده است. آنها امکاناتی را فراهم کردند و این امکاناتشان جذابیت ایجاد کرده است.  یکی از آن ها، فضاهای مجازی است. دشمن از امکان فضای مجازی برای ضربه زدن به نسل جوان به خوبی استفاده کرده است. به این معنا که، در این فضا که به راحتی در دسترس است، برای تبلیغات منفی بهره بردند. هم از روحانیت بد گفتند و هم از انقلاب! شایعات دروغ به خورد جوان ها دادند. آنها را نسبت به عقایدشان سست کردند. کاری کردند که جوان مسلمان فکر می‌کند جایی مثل مسجد برایش ارزشی ندارد. جوان امروز فکر می‌کند که مسجد صرفا برای عبادت است و هرکه دلش خواست می‌تواند در مسجد عبادت کند. دشمن مهمترین پایگاه اسلام را در همین فضای مجازی نشانه رفته است.

 

وی افزود: دشمنان با ایجاد شبهات، تهمت‌ و دروغ بستن به نظام و مسئولین آن از بالا تا پایین، مردم را نسبت به نظام و مسجد گمراه کردند. ما ائمه جماعات نتوانستیم آن قدر که نیاز  است روی این موضوعات کار کنیم. باید بودجه، پول و امکانات بیشتری را به سمت تشویق جوان‌ها، ایجاد فضای فرهنگی و ورزشی هدایت کنیم. نکته دیگر این است که ما به عنوان مسئول و یا امام جماعت، با جوان‌ها رو در رو نیستیم. من بارها به برادران بسیج گفتم که؛ خوب است که ما نیروی های ده یا پانزده نفری جوان مسجد را به درون جوان‌ها بفرستیم. این جوان‌ها بروند، آنهایی را که به مسجد نمی آیند را توجیه کنند، بین آنها تبلیغ کنند. آنها را برای آمدن به مسجد تشویق کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین بدری

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در بین رزمندگان دفاع مقدس

وی افزود: اولا من به عنوان پیش نماز همه را نمی شناسم. ثانیا  فرصت کافی ندارم. ثالثاً ارتباط برقرارکردن من با جوانی که اصلا به مسجد نیامده و از مسجد بدش می‌آید مشکل است. بهتر آن است که کسی از سن و سال خودش با او گفت و گو کند. یک جوان بهتر می‌تواند هم سن و سال خود را برای آمدن به مسجد مجاب کند. دوست خود را توجیه کند. بگوید: مسجد چیست و برای چه به مسجد می‌رود؟! بهتر می‌تواند ذهن دوست خود را از شبهات پاک کند. لذا یکی از کارهای مهم ائمه جماعات، تربیت جوان‌هایی است که بتوانند همسالان خود را جذب مسجد کنند. اکنون ما احتیاج به نیرو داریم. نیروی جوان و نوجوان آموزش دیده که بتواند در بین دوستانش حرف ما را بازگو کند.

 

 امام جماعت مسجد جامع اصفهانک در پایان گفت: مهمترین مسأله اکنون، رویارویی و جذب مردم است. باید آنقدر بین مردم باشیم که آنها به یقین برسند که ما دغدغه‌ای جز خدمت نداریم. البته دنیا دوستی و سیاست زدگی همچون سایر اقشار، در بین برخی روحانیون نیز وجود دارد. لذا باید به خود بنگریم. عیب‌هایمان را رفع کنیم و بیشتر وقت خود را برای مردم بگذاریم. اگر بخواهیم گام دوم انقلاب محقق شود، باید در گام اول مساجد را رونق ببخشیم و آنها را به مساجد طراز تبدیل کنیم.

گفت و گو: جلال حیران نیا

 

(چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۵۷
https://news.masjed.ir/u/hnp
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید