جمعه / ۱۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۰۹۷
گزارشگر : ایده ایده
با همکاری امور مساجد و بنیاد ملی خانواده

نشست توجیهی ائمه جماعات طرح «با هم تا بهشت» برگزار شد

نشست توجیهی ائمه جماعات طرح «با هم تا بهشت» با همکاری امور مساجد و بنیاد ملی خانواده و حضور ائمه جماعات 36 مسجد فعال در حوزه مسجد و خانواده برگزار شد.

(جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷) ۱۲:۵۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست توجیهی ائمه جماعات منتخب مسجد و خانواده در دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری برگزار شد.

این طرح با که با بهره گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری «با هم تا بهشت» نامگذاری شده است، با همکاری ۳۶ مسجد شهر تهران کار خود را از ابتدای سال ۹۸ آغاز خواهد کرد.

در فاز اولیه این طرح که در راستای طرح مسجد و خانواده مرکز رسیدگی به امور مساجد است، پنج مسجد به صورت آزمایشی شرکت داشتند که از تجربیات به دست آمده از این پنج مسجد یک طرح و برنامه جدید استخراج و برای ارائه به ۳۶ مسجد منتخب آماده شده است.

بنا به گفته حجت الاسلام تقی زاده مجری طرح «با هم تا بهشت»، ۸۰ مسجد از سوی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد معرفی شده بودند، که در نهایت ۳۶ مسجد با شاخص های این مرکز تطابق داشته و برای اجرای این طرح انتخاب شدند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت در همکاری ها و همراهی هایی که بنیاد ملی خانواده در راستای طرح مسجد و خانواده، با معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز داشت به یک طرح جامع رسیدیم، که طبق آن قرار شد، 36 مسجد در این طرح در آن فعالیت کنند.

وی افزود: اکنون در حوزه خانواده در کشور و به خصوص در تهران دچار مشکلات عدیده ای هستیم. متاسفانه آسیب های بسیاری به این ناحیه وارد شده است. دشمن طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته نقطه هدفش را کانون خانواده قرار داده است.

حجت الاسلام صداقت در ادامه گفت: لازمه مقابله با این آسیب این است که مساجد به عنوان نهادهای محوری و تأثیرگذارترین نهاد مردمی در محلات و مناطق وارد شوند و برای جلوگیری از آسیب های بیشتر خانواده تاثیر گذاری کنند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه یادآور شد: چنین برنامه هایی کمک می‌کند تا یک جریانی ایجاد شود و مساجد بیشتری به مسئله خانواده بپردازند.

وی مساجد منتخب در طرح «با هم تا بهشت» را طلایه داران حرکت مسجد و خانواده قلمداد کرد و گفت: امیدواریم در این حوزه فعالیت های متمرکزی انجام شود و شاهد اتفاقات خوبی در تهران باشیم.

وی افزود: اگر بتوانیم در سطح مساجد، قدمی در راستای تحکیم این کانون اصلی اجتماع برداریم به طور قطع در سطح کشور نیز شاهد اتفاقات خوشایندی خواهیم بود و نهادهای بسیاری در حیطه تحکیم خانواده ورود پیدا می کنند.

صداقت در ادامه با بیان اینکه فعالیت های بسیاری از سوی نهادهای مختلف در این رابطه انجام شده، گفت: چون این فعالیت ها مسجد محور نبودند، عمدتاً موفقیت چندانی به دست نیاوردند. اما بنیاد ملی خانواده از ابتدا تمایل داشت تا این طرح را با محوریت مسجد انجام دهد و اگر مساجد در این امر حضور پیدا کنند بسیاری از مسائل حوزه خانواده حل خواهد شد.

بنابر گزارش پایگاه تخصصی مسجد در ادامه «نشست توجیهی ائمه جماعات منتخب مسجد و خانواده» حجت الاسلام رویت رئیس بنیاد ملی خانواده گفت: متاسفانه اکنون فضای خانواده‌های کشور وضعیت مناسبی ندارد آمار و ارقام در تشکیل و تحکیم خانواده حاکی است؛ هیچگاه شاهد مشکلات امروزی برای خانواده‌ها نبودیم.

رئیس بنیاد ملی خانواده با اشاره به بالا رفتن آمار طلاق از زمان اولین آمارگیری در سال 35 و شدت کم سابقه آن در دهه های 50 ، 70 و 80 گفت: یکسری اتفاقات خوب نیز در حال رقم خوردن است. در بررسی هایی که بنیاد ملی خانواده انجام داده متوجه شدیم که این اتفاقات خوب تنها به یک دلیل رخ داده است و آن هم اینکه در محیطی کاملا مردمی انجام پذیرفته است. اگر هم تلاش‌هایی در این مدت به نتیجه نرسیده علتش مردمی نبودن آن تلاش ها است. نکته بسیار مهم در این رابطه این است که؛ در بین این حرکت ها و فعالیت ها، آنهایی موثرتر و مستمر بودند که عناصر مردمی آن عناصری متدین بوده اند.

وی افزود: در بین نهادهایی که در حوزه تشکیل و تحکیم خانواده فعالیت انجام می دادند، آنهایی که به جریان مومن انقلابی وصل بودند از نتایج متقن و محکم تری برخوردار بودند.

حجت الاسلام رویت با اشاره به اینکه تحقیقات بنیاد ملی خانواده پا را فراتر از ایران گذاشته، افزود: غربی‌ها هم از آنچه بر خانواده های آنها می‌گذرد به ستوه آمده اند. در این بین اما خانواده در بلوک شرق که از تدین بیشتری برخوردار است، دارای ثبات بیشتری است. ناگفته نماند که غرب در حوزه تحکیم خانواده یک سری فعالیت ها در حوزه جمعیت و خانواده انجام داده است. این فعالیت ها از ساخت فیلم تا وضع قوانین جدید را در بر می‌گیرد ولی چون زیر بنای تفکر غرب ایرادهای اساسی دارد، موفق نبودند. لذا بر خلاف برخی از حوزه‌های علمی نمی توان از تجربه آنها استفاده کرد. لذا به این نتیجه رسیدیم که باید به مبانی دینی خودمان برای تحکیم وحدت خانواده برگردیم.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاً این مدل ها و شاخصه هایی که در مکتب ما به آن اشاره شده است راه اصلی درمان در حوزه خانواده هستند. چنانچه در زمینه تشکیل و تحکیم خانواده به اصول و مبانی خودمان توجه کنیم (که البته در گذشته نیز این کار را انجام داده ایم) با موفقیت بیشتری روبرو خواهیم شد.

رئیس بنیاد ملی خانواده یادآور شد: با توجه به اینکه نهادهای مردمی در این امر موفقیت بیشتری داشته اند، قطعاً در این نهادها، بهترین و مهمترین فضا برای رسیدن به هدف و تحکیم بنیان خانواده، مسجد است.

وی افزود: خانواده در هیچ کجا مثل مسجد درمان نمی‌شود. زیرساخت های بی نظیری در مسجد وجود دارد از امام جماعت به عنوان رهبر گرفته تا امنای دلسوز و فعالین متعهد،‌ مخلص و بی توقع . لذا آن انگیزه الهی که در مسجد وجود دارد و آن نوری که بر فضای مسجد حاکم است به راحتی مسائل و مشکلات را حل می‌کند. بنا بر این در عمل چاره‌ای جز مراجعه به مسجد نداریم. در کنار اینها یک ظرفیت بی‌نظیری وجود دارد و آن هم «اعتماد مردم» به این پایگاه اجتماعی است.

رویت در خصوص اجرای آزمایشی این طرح در شهر تهران گفت:  چون زیرساخت‌های مساجد در تهران بهتر از سایر نقاط کشور است، این طرح ابتداً در تهران انجام می شود.

وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز به عنوان اتاق فرمان و سیاستگذار مساجد در تهران خود برنامه های متنوعی داشت و پای کار بود که الحمدالله ارتباطی بین این مرکز و بنیاد ملی خانواده برقرار شد و طرح «مسجد و خانواده» از یک مسجد شروع و به 5 مسجد در سال گذشته و ۳۶ مسجد در سال جاری رسید.

رئیس بنیاد ملی خانواده گفت: امید است که با کمک ائمه جماعات و اهالی مسجد و ابداعاتی که انجام می‌دهند به یک مدل مسجد طراز اسلامی فعال، در حوزه خانواده برسیم. همچنین به یک مدل مشاوره اسلامی در این راستا دست یابیم که پاسخگوی جمعیت بسیاری، که هیچ ارتباطی با مسجد ندارند، دست پیدا کنیم تا الگوی مناسبی برای ارائه به سایر مساجد داشته باشیم.

وی در پایان گفت: به عنوان مثال؛ اگر امسال هزار زوج جوان در طرح «با هم تا بهشت» شرکت کنند و سال آینده  در چنین روزی با یکدیگر آمار تحکیم خانواده را از این تعداد بررسی کنیم، چنانچه میزان طلاق بین ۱۰ الی ۱۵ زوج باشد (که البته امیدواریم این عدد صفر باشد) کار بزرگی انجام داده ایم و با این کار می‌توانیم نگاه مسئولین و جوامع علمی کشور را به سمت مساجد برگردانیم.

نشست توجیهی ائمه جماعات طرح «با هم تا بهشت» برگزار شد

(جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷) ۱۲:۵۰
https://news.masjed.ir/u/l7g
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید