شنبه / ۱ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۰۳۶
گزارشگر : ایده ایده
گزارش مسجدی

مسجد خاتم الاوصیاء(عج)، ملجاء بی‌خانمان‌ها

اهل این مسجد دستشان در کار خیر است؛ مسجدی دارند با نمازگزاران پرشمار و کمک‌های مردمی زیاد که تشکیلات مفصلی دارد برای رفع گرفتاری‌های مردم. کار ویژه‌ای هم انجام می‌دهند و برای بی‌خانمان‌ها، خانه اجاره می‌کنند تا بی‌سرپناه نمانند.

(شنبه ۱ دی ۱۳۹۷) ۱۲:۳۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس؛ اگر خبردار شوند اثاث زندگی کسی وسط کوچه است، آرام نمی‌گیرند. به قول خودشان می‌روند بالای سرش تا ببینند ماجرا چیست و چه می‌توان کرد. بعد آستین بالا می‌زنند و هرکسی هر کاری از دستش بربیاید، انجام می‌دهد. معمولاً همان ساعت اول اثاث را به مسجد یا به خانه ‌یکی از اهل مسجد می‌برند. بعد می‌گردند دنبال خانه‌ای که بتوان اجاره کرد و هر جور شده منزلی مهیا می‌کنند تا خانواده‌ای گوشه خیابان نماند. کار آسانی نیست ولی اهل مسجد اهل کارند. حدود ۲۰ نفر در این مسجد پیگیر کارهای نیازمندان هستند و نمی‌گذارند کیان زندگی خانواده‌ای بپاشد و آبروی کسی برود.

 

اثاث‌هایی که می‌روند وسط کوچه!

مسجد خاتم الاوصیاء (عج) مسجدی قدیمی در شرق تهران است؛ در محدوده خیابان دماوند. ۶۰ سال است که این مسجد ملجأ و پناهگاه مردم است و هر دوره‌ای به کاری پرداخته؛ هر کاری که نیاز بوده. هنوز هم خدمات متنوعی انجام می‌دهد ولی این سال‌ها که مشکل اجاره خانه، نیازمندان را آزار داده اهل مسجد زده‌اند در این کار! همین‌الان هم درگیر رسیدگی به خانواده‌ای هستند که چند روز پیش اثاث زندگی‌شان رفته وسط کوچه.

«ابوالقاسم بهمن‌آبادی» عضو هیأت امناء و مسئول اجرایی مسجد ماجرا را چنین شرح می‌دهد: «یک خانواده ۴ نفری هستند که نتوانسته‌اند اجاره منزل را بپردازند و آخرسر صاحب‌خانه اثاثشان را از خانه بیرون ریخته است. چند خیابان بالاتر از مسجد سکونت داشتند و بعد از بی‌خانمان شدن همان‌جا گوشه خیابان کنار اثاثشان مانده بودند. پدر خانواده با وانت کار می‌کرد و شب‌ها همگی داخل وانت می‌خوابیدند. حالا اثاثشان را یکی از اعضای واحد امداد مسجد به خانه‌اش برده و در یکی از اتاق‌های منزلش نگهداری می‌کند. پیگیری هم می‌کنیم تا از طریق صندوق مسجد و کمک خیران بتوانیم برایشان اجاره کنیم.»

داستان‌های مشابه این زیاد است و می‌گوید: «قبلاً خانواده‌ای داشتیم که اثاثشان یک هفته در خیابان مانده بود. بعد اثاث را آوردیم و داخل مسجد گذاشتیم. خودشان هم مدتی رفتند خانه‌یکی از اقوامشان ماندند و حدود ۴ ماه بعد با کمک مسجد توانستند یک خانه در کرج اجاره کنند.»

خبر خوبی هم می‌دهد و می‌افزاید: «اعضای یکی از خانواده‌ها که توسط واحد امداد مسجد حمایت می‌شوند اردیبهشت امسال پول پیش منزلشان را به همراه مبلغی که جمع کرده بودند به همراه پولی که مسجد کمک کرد روی‌هم گذاشتند و توانستند یک خانه در اطراف تهران بخرند. بالاخره پس از سال‌ها از اجاره‌نشینی خلاص شدند.»

 

اجاره خانه یا کمک‌هزینه پول پیش

«بهمن‌آبادی» برادر شهید احمد بهمن‌آبادی و رزمنده و جانباز جبهه‌های دفاع مقدس است. خبر خوب بازهم دارد و می‌گوید: «در ۴ سال اخیر ۵ خانه در اطراف تهران برای خانواده‌های ایتام تحت پوشش مسجد خریداری‌ شده است.»

از حرف‌هایش معلوم می‌شود در این مسجد سالی حدود ۵ یا ۶ بار پیش می‌آید که برای بی‌خانمان شده‌ها خانه اجاره کنند یا به کسانی که در معرض بی‌خانمانی هستند کمک‌هزینه پول پیش مسکن بپردازند. اگرچه محدودیت‌های بودجه‌ای همیشه وجود دارد اما این کمک‌ها معمولاً تا وقتی افراد به خودکفایی برسند ادامه می‌یابد. برای خانواده‌ ایتام شرایط بهتری وجود دارد و این کمک‌هزینه پول پیش مسکن معمولاً به آنان بخشیده می‌شود.

 

نخستین خانه‌ای که اجاره شد

داستان اجاره خانه برای بی‌خانمان‌ها در مسجد خاتم الاوصیاء(عج) از کجا شروع شد؟ «زهرا حسنی» مسئول واحد امداد مسجد، نخستین حمایت اهل مسجد از بی‌خانمان شده‌ها را یادش است و می‌گوید: «حدود ۲۰ سال پیش خانم جوانی همراه شوهر بیمارش بی‌خانمان شده بود. خبردار شدیم و آن موقع با کمک خیران و صندوق مسجد برایش در ورامین یک خانه ۵۰مترمربعی از خانه‌هایی که کمیته امداد ساخته بود، خریداری شد. این خانم همیشه از حمایت مسجد برخوردار بوده است و حالا ۲ فرزند بزرگ دارد. چند ماه یک‌بار به همراه جمعی از مسجدی‌ها و اعضای واحد امداد مسجد به دیدنش می‌رویم. چون خودش درخواست کرده که به او سر بزنیم تا همسایه‌ها و اهل محل بدانند او هم آشنایانی دارد.»

 

۱۵ روز در کوچه زندگی کرده بودند

«حسنی» معلم بازنشسته است. مثل معلم‌ها خوش‌صحبت است و چنان که پیداست این سال‌ها همه ‌وقت و توانش وقف کار خیر شده است. برایمان تعریف می‌کند: «چند سال پیش خانم میان‌سال کم بینایی با ۳ فرزند بی‌خانمان شده بود. همسرش رهایشان کرده و مدت اجاره خانه هم تمام ‌شده بود. همین‌جا اطراف مسجد برایش خانه‌ای اجاره کردیم و طی این سال‌ها هم به روش‌های مختلف کمکش کرده‌ایم. حالا خدا را شکر با کمک مسجد یک خانه برای خودش خریده است.»

بعد دوباره از خانواده‌های بی‌خانمان دیگری یاد می‌کند که اغلبشان با مشکلات جورواجور مواجه‌اند و رسیدگی به آنان دشواری‌های زیاد دارد و پیگیری‌های زیاد می‌خواهد. ازجمله اینکه تعریف می‌کند: «پارسال یک خانواده ۴ نفری داشتیم که اثاثشان را ریخته بودند وسط کوچه. آن‌ها هم گوشه‌ای از کوچه برای خودشان حصاری کشیده بودند و همان‌جا زندگی می‌کردند. زن و شوهر بودند با دو بچه کوچک. بچه‌ها در همان وضعیت هرروز مدرسه می‌رفتند. وقتی ما خبردار شدیم حدود ۱۵ روز همین‌طوری زندگی کرده بودند. رفتیم پیششان و وسایلشان را جمع کردیم و بردیم مسجد. بعد هم خانه‌ای برایشان اجاره کردیم. امسال هم قراردادشان تمام شد و دوباره برایشان خانه اجاره کردیم. سال گذشته خانمی هم داشتیم که همسر معتادش او را از خانه بیرونش کرده بود. این خانم ۲ دختر داشت که نزد شوهرش مانده بودند. خانه‌ای برایش اجاره شد و وسایل حداقلی هم مهیا شد تا بتواند زندگی کند. امسال چون حوالی نارمک شغلی یافته بود همان‌جا برایش خانه‌ای جدید اجاره کردیم. حالا خدا را شکر دخترهایش هم رفته‌اند پیش او زندگی می‌کنند و امیدواریم بتواند کار کنند و خودکفا شوند.»

واحد امداد مسجد ۱۰۰ خانوار نیازمند را تحت پوشش دارد که در میان آن‌ها ۴۰ خانواده دارای بیماران سرطانی یا مبتلا به ام‌‌اس هستند. برای این خانواده‌ها خدمات متنوعی انجام می‌شود؛ از توزیع مرتب ارزاق و سبد کالا تا ارائه بن خرید و وسایل ضروری زندگی و همچنین ارائه خدمات روانشناسی و مددکاری و پزشکی.

 

گاوصندوق پر از برکات

هزینه‌های اجاره خانه و تأمین سرپناه برای بی‌خانمان‌ها از کجا می‌آید؟ به‌ویژه با گرانی خانه و اجاره خانه در سال‌های اخیر که تأمین هزینه‌های مسکن را به معضلی جدی برای مستأجرها تبدیل کرده است. رمز این موفقیت در همبستگی و مشارکت نمازگزاران و اهل مسجد است. این مسجد در هر وعده نماز در روزهای عادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نمازگزار دارد. برای جمع‌آوری صدقات از نمازگزاران هم در مسجد صندوق که نه، یک گاوصندوق بزرگ دارند که هر بار باز می‌شود تا نیمه از پول پر است و تماماً از برکات پر. دیگر اینکه اهل مسجد برای انفاق مالشان به نیازمندان دریغ ندارند. باهم متحدند و به دلیل اعتمادی که به هم دارند برای دستگیری از نیازمندان پیش‌قدم هستند. باقی کار را هم خدا درست می‌کند. بیش از یک هزار صندوق صدقات پلاستیکی نیز میان شهروندان در منازل و مغازه ها توزیع شده تا در کارهای خیر مسجد همیاری کنند.

 

وام و کمک‌های بلاعوض

صندوق قرض‌الحسنه مسجد خاتم الاوصیاء (عج) برای مددجویانی که از واحد امداد معرفی شوند تا ۲۰ میلیون تومان وام ضروری می‌دهد. برای باقی افراد مبلغی کمتر. کمک‌های بلاعوض هم به نیازمندان می‌دهند و هرروز ۵ تا ۱۰ نفر مشتری آن هستند. «سید طاهر صالح» مسئول دفتر مسجد دراین‌باره می‌گوید: «مسافران درراه مانده که پول خرید بلیت برگشت ندارند، کارگران بیکار شده و بیمارانی که پول خرید دارو یا انجام آزمایش یا دریافت خدمات درمانی‌شان را ندارند جزو افرادی هستند که برای کمک بلاعوض مراجعه می‌کنند. کسانی هم هستند که برای خرید نان محتاج‌اند و مراجعه می‌کند تا کمک بگیرند. کسانی هم هستند که برای تهیه داروی آسم، نوشت‌افزار، لوازم ضروری منزل و... مراجعه می‌کند. هرکسی مراجعه کند هر کاری از دستمان برآید برایش انجام می‌دهیم. با خیریه‌ها ارتباط داریم و بیماران را به مراکز درمانی معرفی می‌کنیم. هرماه حدود ۲۰ بیمار به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ازجمله بیمارستان کودکان بهرامی معرفی می‌شوند.»

 

تعمیرات منازل و مدارس

صحبت از کار خیر که می‌شود واحد بسیج مسجد هم در میانه میدان است؛ در کار خیر یار و یاور اهل مسجد است. یکی از فعالیت‌هایش نیز توزیع سبد کالا میان نیازمندانی است که اعضای بسیج شناسایی می‌کند؛ حداقل ۳ بار در سال و هر بار لااقل ۲۰۰ سبد کالا. کارهای دیگری هم می‌کند. «علیرضا ناصری» جانشین فرمانده پایگاه مقاومت شهید حدادی دراین‌باره می‌گوید: «واحد سازندگی پایگاه بسیج سالی حدود ۵ بار به تعمیرات ضروری در منازل افراد بی‌بضاعت می‌پردازد. معمولاً سالی دو بار هم تعمیرات در مدارس انجام می‌شود. آخرین اقدام بسیج در این حوزه تعمیرات اساسی طبقه دوم یک مدرسه دخترانه در احمدآباد مستوفی است.»

 

باید در کار خیر همکاری کرد

کار خیر در این مسجد حول تأکید و هدایت امام جماعت مسجد شکل‌گرفته و پیش می‌رود. آیت‌الله حاج «ابوالقاسم مقدس خیابانی» درس اخلاق دارد در این مسجد و حوزه علمیه مسجد با عمل و گفتارش. می‌گوید: «اگر جامعه ما، مردم ما و دولت ما به همین یک آیه قرآن توسل بجویند که در آن می‌فرماید: تعاونوا علی البّر و التّقوی، بخش بزرگی از مشکلات و گرفتاری‌ها رفع می‌شود. می‌فرماید برای پاکی و پرهیزکاری و تقوا و راهنمایی خیر و کمک‌رسانی مادی و فکری و اخلاقی باهم همکاری کنید؛ از هم کمک بگیرید و به هم کمک بدهید. و در ادامه می‌فرماید برای راه دشمنی و باطل باهم همکاری نکنید. از منظر آیات و روایات انسان‌های صالح باید یار هم باشند و به فکر هم باشند. همکاری در کار خیر برکات آن را زیاد می‌کند. انشاءالله مردم ما و دولت ما از این آیه و همه آیات قرآن کریم پیروی کنند.»

انتهای پیام/

(شنبه ۱ دی ۱۳۹۷) ۱۲:۳۰
https://news.masjed.ir/u/hig
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید