دوشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۰۰۱
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

روایتی از مجاهدت شهید مفتح در مسجد جاوید و قبا

شهید مفتح امام جماعت مسجد جاوید تهران بود. وی این مسجد را در حالیکه به شدت از سوی ساواک تحت مراقبت و ممنوع‌المنبر بود، به یک پایگاه مبارزه علیه رژیم ستمشاهی تبدیل کرد.

(دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۵
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش های بی وقفه‌ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر ـ که سالروز شهادت دکتر مفتح نیز می باشد ـ روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

شهید مفتح امام جماعت مسجد جاوید تهران بود. وی این مسجد را در حالیکه به شدت از سوی ساواک تحت مراقبت و ممنوع‌المنبر بود، به یک پایگاه مبارزه علیه رژیم ستمشاهی تبدیل کرد. به همین مناسبت به بیان گوشه‌ای از مجاهدت این شهید بزرگوار در مسجد جاوید می‌پردازیم.

زمانی که سالیانی از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف اشرف می‏گذشت و اختناق حاکم بر کشور اجازه فعالیتی علیه رژیم پهلوی را به کسی نمی‏داد، آیت‏ الله دکتر محمد مفتح از روحانیان شاخص و مبارز پیرو امام، علاوه بر فعالیت‏های پراکنده در مجامع مذهبی و علمی، امامت مسجد جاوید تهران را برعهده گرفت.
 
وی این مکان را به صورت محلی برای تجمع و تشکل نیروهای مسلمان و مبارز تبدیل کرد و آن را به سنگری دیگر در راه دفاع از ارزش‏های اسلامی و انقلابی قرار داد.
 
در این زمان، شهید مفتح یک هسته مقاومت را متشکل کرد و مبارزان سرشناسی از قبیل آیت‏ الله شهید مرتضی مطهری و دکتر باهنر و… را برای سخنرانی به مسجد جاوید دعوت می‌‏کرد.

 

روایتی از مجاهدت شهید مفتح در مسجد جاوید و قبا  

  
در این مسجد، جوانان مذهبی و نسل تحصیلکرده دانشگاهی، علاوه بر استفاده از محضر سخنرانان، از کتابخانه مجهز و پر بار آن و نیز کلاس‏های گوناگون که در رشته‏‌های تفسیر قرآن، نهج البلاغه، اصول عقاید، اقتصاد اسلامی، تاریخ ادیان و جامعه‏ شناسی  بهره می‏بردند.
 
حضور شورانگیز و پرنشاط نسل جوان، سخنرانی‏ های روشنگرانه انقلابیون، فعالیت‏های وسیع ضد رژیم و انتشار اعلامیه ‏های گوناگون از این مکان، بر رژیم طاغوت گران آمد و باعث شد تا سرانجام در سوم آذر ۱۳۵۳ ، پس از سخنرانی آیت ‏الله خامنه‏ ای ، مسجد جاوید با هجوم مزدوران ساواک تعطیل شد و امام جماعت آن، آیت‏ الله شهید مفتح، دستگیر و زندانی شود.
 
آیت‌الله دکتر محمد مفتح در ۲۷ خرداد ۱۳۰۷ در یک خانواده مذهبی در همدان متولد شد. اولین معلم او شیخ محمود بود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در حوزه همدان راهی حوزه علمیه قم شد و در محضر بزرگان و فقهای شیعه به کسب علم پرداخت.
 
همزمان با احراز درجه اجتهاد موفق به اخذ درجه دکترای الهیات از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران شد. مبارزات سیاسی خود را با شروع نهضت امام خمینی آغاز کرد.
 
ضمناً به ساماندهی و هدایت طلاب همدانی مقیم حوزه علمیه قم و انقلابیون همدان اقدام کرد.
 
با قیام امام خمینی در سالهای ۱۳۴۱ـ۱۳۴۳ ؛ در منابر و مجالس عمومی به انتقاد و افشاگری علیه دولت و رژیم شاه پرداخت که بارها موجب دستگیری، تبعید و سرانجام ممنوع‌المنبر شد.
 
پس از ممنوعیت از منبر در فعالیتهای خود، شیوه‌ای نو اتخاذ کرد که تمرکز فعالیتهای فرهنگی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی و مسجد جاوید از آن جمله بود، چنانکه پس از سخنرانی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مسجد جاوید هر دو دستگیر شدند و مسجد نیز تعطیل شد.
 
در آستانه اوج‌گیری نهضت اسلامی یعنی سالهای ۵۵-۵۶، امامت جماعت مسجد قبا شد که در جریان انقلاب اسلامی یکی از مهمترین کانونهای هدایت و سازماندهی بود.
 
دکتر مفتح علاوه بر مبارزات سیاسی در مسائل علمی تخصصی خود هم صاحب نظر بود که تألیف مقالات متعدد گواه آن است. دکتر مفتح در کنار استاد مطهری، آیت‌الله بهشتی از اعضای مؤسس و اصلی و سخنگو و اولین دبیرکل جامعه‌ روحانیت مبارز تهران بود.
 
وی را همچون آیت‌الله مطهری و دکتر بهشتی و دکتر باهنر باید از طراحان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی دانست. مشخصه‌های مشترک این شاگردان برجسته امام خمینی، جوان‌گرایی و نواندیشی در فعالیت‌ها بود.
 
بین آیت‌الله مطهری و دکتر مفتح رابطه دوستانه و محبتی برقرار بود و در فعالیتهایی که داشتند، چه فرهنگی و چه سیاسی و مبارزاتی، از نظریات یکدیگر استفاده می‌کردند.
 
در مدت کوتاه تصدی در دانشکده الهیات، این دانشکده محل رفت و آمد شخصیت‌های برجسته علمی داخلی و خارج از کشور بود. وی از جمله شخصیت‌های فعال و مؤثر انقلاب اسلامی ایران بود و از همین رو آماج کینه و حمله استکبار جهانی و ایادی داخلی آن قرار داشت.
 
سرانجام در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ مقابل دانشکده الهیات به دست گروهک منحرف فرقان به همراه دو پاسدارش ،جواد بهمنی و اصغر همتی به شهادت رسیدند. دکتر مفتح قبل از ترور بارها به صورت تلفنی تهدید شده بود. کمال یاسینی ـ عامل اجرای ترور دکتر مفتح ـ محمود کشانی، محمد نوری و حسن نوری از گروه تروریستی فرقان در این عملیات شرکت داشتند.

 

پیام امام خمینی(قد سره) به مناسبت شهادت دکتر مفتح

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

آن گاه که منطق قرآن آن است که ما از خداییم و به سوی او می رویم و مسیر اسلام بر شهادت در راه هدف است و اولیا خدا علیهم السلام شهادت را یکی از دیگری به ارث می بردند و جوانان متعهد ما برای نیل به شهادت در راه خدا درخواست دعا می کرده و می کنند بدخواهان ما که از همه جا وامانده اند دست به ترور وحشیانه می زنند. ما را از چه می ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت که سربازان قرآنند می توانند وقفه ای در مسیر حق و عقب کردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند!

غافل از این که ترس از مرگ برای کسانی که دنیا را مقر خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی خبرند اینان از کوردلی صحنه های شورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتی پس از شهادتی که در پیش چشمان خیره آنان منعکس است نمی بینند «صم بکم عمی فهم لایعقلون» اینان می بینند که هزار و سیصد سال بیشتر از صحنه حماسه آفرین کربلا می گذرد و هنوز خون شهیدان ما در جوش و ملت عزیز ما در حماسه و خروش است.

جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام رحمت الله علیهم به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه راه یافتند و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر و جنبش قیام ملت را متحرک تر کردند ، خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و قلم او بهره ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود و امید است از شهادت امثال ایشان بهره ها برداریم من شهادت را بر این مردان برومند اسلام تبریک و به بازماندگان آنان و ملت اسلام تسلیت می دهم، سلام بر شهیدان حق.

روح الله الموسوی الخمینی

27/9/58

بیست و هشت محرم الحرام یک هزار و چهارصد

 
انتهای پیام/
(دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۵
https://news.masjed.ir/u/hj2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید