یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۴۳
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۳۴۷۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام برنجکار:

مساجد ظرفیت بی نظیری در فرهنگ سازی پیاده روی اربعین دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش روحانیون و هیئت امنای مساجد در شکوفا کردن مساجد و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در آن و همچنین جذب جوانان گفت: مساجد ظرفیت بی نظیری برای اهتمام به فرهنگ سازی موضوع پیاده روی اربعین دارند.

(یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۴۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان؛ اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی اهل بیت پیامبر (ص) یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد.اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در شهادت حسین بن علی(ع) در عاشورا به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبسته بودند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت استفاده ای نمی بردند.

درست است که خدای متعال، شهدا را در همین دنیا هم زنده نگه می دارد و شهید در تاریخ و یاد مردم ماندگار است اما ابزار طبیعی که خدای متعال برای این کار مثل همه کارها قرار داده است، همین چیزی است که در اختیار و اراده ماست. ما هستیم که با تصمیم درست و بجا، می توانیم یاد شهدا و خاطره و فلسفه شهادت را احیا کنیم و زنده نگهداریم. در این میان، مساجد هم نقش مهمی در احیای فسلفه اربعین حسینی و قیام امام حسین(ع) دارند، به منظور بررسی اهتمام جایگاه نهضت سیدالشهدا(ع) و جایگاه اربعین حسینی با «حجت الاسلام رضا برنجکار»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

- بحث توجه به موضوع اربعین امام حسین (ع)‌ از کجا اهمیت پیدا می کند؟

موضوع زیارت سیدالشهدا(ع) بحثی است که در روایات اسلامی توصیه های بسیاری به آن شده است که ثواب آن بی حد و شمارش است، به طوری که یکی از نشانه های مومن زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین است.

در روایت های متعدد آمده است که هر کس از هر نقطه ای برای زیارت سیدالشهدا(ع) قدم بردارد و ترک وطن کند، برای هر قدم او ثواب و حسنه ای در نظر گرفته می شود و از آن سو همین مسئله باعث از بین رفتن گناهانش می شود. امام حسین (ع) در بیان حق یک شاخص است و آن حضرت با قیامشان راه را برای دیگر ائمه اطهار(ع) و مسیر حق و باطل را برای همگان ترسیم کردند.

اربعین، ظرفیتی است که تنها برای شیعیان نیست،بلکه برای همه ادیان و مسلمانان است که همه شخصیت های بزرگ در رابطه با جایگاه آن اعتراف کرده اند و حضرت سیدالشهدا(ع) شخصیتی است که الگو و رهبر برای همه آزادگان جهان است. همچنین می توان گفت که در موارد مختلف به بحث زیارت امام حسین (ع) تاکید شده است. تاکیدی که در مورد زیارت دیگر ائمه اطهار (ع) دیده نمی شود.

 

-مساجد در تبیین جایگاه اربعین و نیز بحث پیاده روی اربعین حسینی چگونه می توانند تاثیرگذار عمل کنند تا اهمیت این روز برای همگان آشکار شود؟

 قیام امام حسین (ع) به روز اربعین موضوعیت می دهد و یکی از جلوه های روشن شدن مسیر حق، بحث اربعین و توجه به آن است. مساجد باید در این ایام نسبت به قرائت زیارت اربعین در مساجد اهتمام ویژه داشته باشند و به شکل های مختلف این قیام و فرهنگ زنده نگه داشته شود.علاوه بر آن در ارتباط با این موضوع باید ابتکار به خرج دهند، به عنوان مثال بحث راهپیمایی اربعین موضوعی است که بر احیای آن تاکید شده است.

به نظر در سال های اخیر برنامه های مساجد در ایام اربعین گسترش یافته است و مساجد برنامه های مختلفی از جمله سخنرانی و مجالس عزاداری گسترده در این ایام برگزار می کنند که این اقدامات بسیار موثر است اما باید احیای اربعین و احیای قیام امام حسین (ع) بیش از این ها مورد توجه قرار گیرد.

 

-روحانیون، علما و ائمه جماعات مساجد در احیای جایگاه اربعین چه نقشی می توانند، داشته باشند؟

اهل منبر، خطبا، فضاهای مجازی و رسانه ای همچون مساجد می تواند از فرصت اربعین در راستای تبیین فلسفه عاشورا استفاده کنند، تا اهداف قیام امام حسین(ع) بر همگان روشن شود. اسلام های دروغین مانند داعش، گروه های تروریستی و اسلام انگلیسی و آمریکایی را باید مشخص کنیم و هدف اصلی این موضوع باشد که قیام سیدالشهدا(ع) را به عنوان الگو برای چهان معرفی و برای تقویت و احیای اسلام تلاش صورت گیرد که در این زمینه روحانیون و خطبا در آگاهی بخشی مردم نقش تاثیرگذاری دارند.

 

- ماه محرم و صفر فرصتی است برای حضور پرر نگ تر مردم در مساجد، حضور آنان را چگونه در مساجد تقویت کنیم؟

مساجد مرکز عبادت و بندگی است، سازماندهی نیروهای دینی از این پایگاه صورت می گیرد. در عزاداری ها  و مناسبت های مختلف هم مساجد باید محور باشند و به شیوه سنتی اداره مساجد صورت گیرد. الگوگیری از حماسه عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد، اما این استفاده نباید به جنبه فردی محدود شود، بلکه جامعیت و ابعاد واقعه عاشورا همانند اسلام برای مردم مطرح شود.

 امروز مساجد، محوری ترین نهاد اجتماعی اسلامی هستند. اصل ساخت مسجد برای برگزاری چنین مراسم های مذهبی و سخنرانی ها است، کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد، نشان از نقص در کار متولیان مسجد است و یا فعالیت مسجد با ذوق و سلیقه مردم برنامه ریزی نشده که موجب شده است تا مشارکت مردم در مساجد پرر نگ نشود.

 

مساجد به عنوان یک مرکز عبادی در حفظ اتحاد و انسجام مومنین چگونه می تواند،نقش خود را ایفا کند؟

مسجد پایگاه دینی، کانون وحدت اسلامی و محلی برای رشد و تکامل انسان ها است. در حال حاضر هم باید کانون حرکت ها، خیزش ها و جنبش ها باشند و بیداری اسلامی نیز از این مراکز سرچشمه بگیرد. نقش روحانیون و هیئت امنا در شکوفا کردن مساجد و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در آن و همچنین جذب جوانان به مسجد، بسیار با اهمیت است.

 باید پیاده روی ایام اربعین به عنوان یک همگرایی مذهبی تلقی و آن را باید جلوه ای از وحدت تلقی کنیم. اجتماع اربعین حسینی یک نوع همفکری و سبک زندگی را به مسلمانان می آموزد و جلوه هایی از ایثار،مجاهدت و از خودگذشتگی است و این ایثار و خودگذشتگی را می توان به وضوح در میان زوار حسینی مشاهده کرد.

اهل منبر، خطبا باید از فرصت اربعین در راستای تبیین فلسفه عاشورا استفاده کنند تا اسلام حقیقی که امام حسین (ع) راهش را مشخص کرد، را همه بشناسند. هدف اصلی این موضوع باشد که قیام امام حسین (ع) را الگو قرار دهیم و برای تقویت و احیای اسلام تلاش کنیم. در این زمینه روحانیون و خطبا در آگاهی بخشی مردم نقش تاثیرگذاری دارند.

(یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۴۳
https://news.masjed.ir/u/jt7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید