شنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۲۸۵
گزارشگر : ایده ایده
یک پژوهشگر دینی تبیین کرد:

ظرفیت‌های پیاده‌روی اربعین، چه خلاء‌هایی را پر می‌کند؟

یک پژوهشگر دینی با اشاره به تداوم نگاه هیجانی و احساسی به پیاده روی اربعین گفت: جایگاه، ظرفیت و آسیب‌های اربعین مسائل مهمی هستند که باید به موازات هم مورد پژوهش قرار گیرند.

(شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رئیس مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل (مؤسسه‌ای که با هدف معرفی شیعه از طریق شیعیان به جهان تأسیس شده است) در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح سه مسئله مهم اربعین که باید به صورت علمی مورد پژوهش قرار گیرد پرداخت و اظهار کرد: در خصوص اربعین از سه محور می‌توان مسائل را مورد مطالعه قرار داد. مبحث اول جایگاه این زیارت در احادیث، ثواب و ویژگی‌های این زیارت است. محور دوم بحث ظرفیت‌های این زیارت و این موضوع مهم که این زیارت می‌تواند چه خلاء‌هایی را در جامعه اسلامی پر کند و مسئله سوم نیز مسئله آسیب‌هایی است که این حرکت بزرگ را تهدید می‌کند و باید مراقبت کنیم که این آسیب‌ها رفع شوند، است.

وی با ابراز تأسف از اینکه علی رغم اهمیت و جایگاه این همایش عظیم مردمی مطالعات عمیق و علمی در این حوزه صورت نگرفته است، گفت: این مسئله دو دلیل دارد. اول اینکه مدت زیادی نیست که پیاده روی اربعین دوباره رونق گرفته و مسئله دوم نیز توجه بیشتر به بعد عاطفی و هیجانی این مراسم است.

این پژوهشگر دینی در خصوص تاریخ آغاز مراسم اربعین و روند تحولات آن در طول تاریخ، گفت: جابر انصاری اولین کسی بود که در اربعین سال ۶۱ هجری به صورت پیاده زیارت اربعین را انجام داد، پس از آن هم این زیارت انجام می‌شد تا اینکه در دوران مرحوم شیخ انصاری به آن توجه بیشتری صورت گرفت ولی پس از ایشان این مسئله افت کرد و در دوران محمد حسین نوری دوباره اوج گرفت تا اینکه در دوران صدام به شدت از این مراسم جلوگیری شد و پس از صدام دوباره مردم شروع کردند به برگزاری مراسم اربعین و اینک زائران اربعین به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

ادبیات اربعین تولید نشده است

وی تصریح کرد: علی رغم اقبال میلیونی مردم به پیاده روی اربعین و معطوف شدن نگاه‌ها به این زیارت، ادبیاتی که باید در این حوزه تولید شود، تولید نشده است و بیشتر جایگاه عاطفی و هیجانی این مسئله مورد توجه قرار گرفته تا جایگاه علمی و آسیب شناسی آن.

رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت در خصوص جایگاه زیارت امام حسین(ع) گفت: این زیات سه ویژگی مهم دارد: در تربت امام حسین(ع) شفا قرار داده شده، زیر قبه قبر مطهر دعا مستجاب است و مدتی که انسان می‌رود و باز می‌گردد جزو عمر انسان حساب نمی‌شود. بر اساس روایتی از امام حسن عسکری (ع) نیز خواندن زیارت اربعین جزو پنج ویژگی مومن است.

زیارت اربعین نباید به گردشگری سیاحتی تبدیل شود

وی با تأکید بر جایگاه و اهمیت نیت در سفر اربعین، گفت: زیارت اربعین یک زیارت معنوی است و نباید به گردشگری سیاحتی تبدیل شود و کسی که می‌خواهد به زیارت اربعین برود به عنوان کسی که فقط قصد زیارت دارد باید خود را با تمام وجود در این مسیر قرار دهد و اولین نیت باید خودسازی بوده و از نظر روحی هم خود را آماده کند، خودپسندی ها را کنار بگذارد و ویژگی دگر دوستی را کسب کند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: کسی که به سفر می‌رود و به استراحتگاهی می‌رسد می خواهد بهترین جا و بهترین غذا را برای خود داشته باشد اما در این سفر اگر چنین کردید یا برای مسائل ساده عصبانی شدید یعنی از نظر روحی زائر آماده‌ای نیستید. در مسیر پیاده روی اربعین باید به این فکر بود که به کجا می‌رویم و جایگاهی که به سوی آن می‌رویم چه عظمتی دارد. بر اساس روایت‌ها باید در مسیر اربعین گام‌ها را ارام و با طمانینه برداشت و ذکر گفت. بهتر است در حال پیاده روی وضو داشته باشیم و به ادعیه و قرآن گوش دهیم.

گردشگران اربعین خسر الدنیا و الآخره هستند

وی با تأکید بر اینکه نباید هدف از پیاده روی صرفاً سیاحت، گردش و یک سفر خارجی رفتن باشد و اگر بود فرد خسر الدنیا و الآخره خواهد بود، گفت: در این سفر دعوت میزبانان را نباید رد کرد اما اینکه ببینیم کدام غذا بهتر است و مدت ها در صف غذا بایستیم تا غذای خاصی را بخوریم  رفتاری در شأن زائر اربعین نیست. همانطور که میزبانان تمام هستیشان را برای پذیرایی می آورند میهمانان هم باید رفتار مناسبی داشته و از خود گذشتگی داشته باشند.

این پژوهشگر دینی در پاسخ به این سؤال که چه موضوعات پژوهشی در خصوص اربعین را به پژوهشگران و پژوهشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: سه مورد باید با هم و به موازات هم مورد پژوهش قرار گیرد، مورد اول جایگاه اربعین در سیره و روایات است تا بتوان از این طریق به شبهات مطرح در خصوص اربعین پاسخ داد.

وی افزود: محور دوم بحث تبیین ظرفیت‌های اربعین از ابعاد مختلف مثل مباحث ارتباطی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... است. اکنون با مشکلی به نام غربزدگی در کشور مواجه هستیم که یکی از مشخصات این تفکر اومانیسم یعنی اصالت انسان است اصالت دادن به انسان خودخواهی و کبر را به ارمغان می‌آورد در حالی که زیارت اربعین با ویژگی‌هایی که دارد تمام این کبر و خودخواهی و خودمحوری را از انسان دور می‌کند. ویژگی دیگر غربزدگی بحث عقل گرایی است که عقل تمام مسائل متافیزیک را در نگاه غربزدگان نفی می‌کند در حالی که اربعین با قلب مردم ارتباط و عقل و قلب را با هم همراه می‌کند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: در حوزه سیاست نیز این انسجام اجتماعی است که کشورها را قوام می‌بخشد و این مسئله در پیاده روی اربعین یک تمرین بسیار عالی است. در حوزه بین‌الملل هم مسئله مهم ارتباط بین شیعیان را داریم ما در جهان اسلام اقلیت هستیم و اربعین فرصتی برای گردهمایی است.

وی به جنبه فرا دینی و فرا مذهبی بودن امام حسین (ع) نیز اشاره و اظهار کرد: با عنایت به اینکه امام حسین(ع) یک شخصیت متعلق به شیعه نیست و همه آزادگان ایشان را دوست دارند و به ایشان ابراز علاقه می‌کنند به کمک اربعین می‌توان همه آزادگان را به سمت کربلا جذب کرد.

رئیس مؤسسه البیان للتواصل والتأصیل در پایان گفت: در خصوص آسیب‌ها هم باید تلاش کرد زیارت اربعین به سیاحت تبدیل نشود و جریانات انحرافی در آن نفوذ و دیدگاه‌های انحرافی را وارد نکنند. دشمنان اسلام پیاده روی اربعین را به عنوان یک قدرت شیعی می‌شناسند و می‌خواهند آن را در هم بشکنند و این وظیفه پژوهشکده‌ها است که وارد شده و دسیسه‌ها را بشناسند و برای آنها راه کار ارائه دهند که متأسفانه کار جدی در این خصوص تاکنون صورت نگرفته است.  

انتهای پیام/

(شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۴
https://news.masjed.ir/u/jti
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید