یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۲۲۴
گزارشگر : ایده ایده
کارشناس مباحث تربیتی بررسی کرد؛

عوارض اعتیاد آور فضای مجازی در کودکان

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون گفت: فرزندانی که زیاد از فضای مجازی استفاده می‌کنند، دچار پرخاشگری می‌شوند، صرف استفاده کردن از کامپیوتر، هرچند از برنامه‌های خوب آن استفاده شود، سبب پرخاشگری کودکان می‌شود.

(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۲
 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در سخنانی به بررسی « عوارض اعتیاد کودکان به فضای مجازی» پرداخته است که متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

9 ماهگی، سن ورود کودکان به فضای مجازی

فضاهای مجازی در حقیقت ورود یک بیگانه به خانه است، متأسفانه آغاز استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها به سن 9 ماهگی بچه‌ها رسیده است، این یعنی قبل از به کلام آمدن کودک در مقابل رسانه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه قرار داده شده‌اند.

برخی از کارشناسان می‌گویند، بچه‌هایی که از حدود 10 ماهگی با این فضا ارتباط برقرار می‌کنند، در هفت سال ابتدای زندگی خود، حداقل یک سوم از گروه همسالان خود، عقب‌تر هستند.

نهادینه شدن پرخاشگری و تضعیف برنامه‌ریزی در کودکان

بچه‌هایی که زیاد از فضای مجازی استفاده می‌کنند، دچار پرخاشگری می‌شوند، صرف استفاده کردن از کامپیوتر، هرچند از برنامه‌های خوب آن استفاده شود، سبب پرخاشگری کودکان می‌شود.

امواج صفحات نورانی همچون تلویزیون، تلفن همراه و مانیتور رایانه در بخش پیشین مغز کودک اثر می‌گذارد، کارکرد بخش پیشین مغز کنترل و برنامه‌ریزی است، حال بعد از اثر این امواج نورانی بر این بخش مغز، کنترل افراد و برنامه‌ریزی را در فرد ضعیف می‌کند.

خاک، تفرجگاه کودکان

در روایتی از پیامبر اسلام(ص) وارد شده است که «خاک تفرجگاه کودکان است»، گاهی اوقات که گل‌های سفال‌گری در اختیار کودکان قرار می‌گیرد، آثار زیبای هنری خلق می‌کنند.

اصولا ذهن بچه‌ها هنگام خاک بازی باز شده و خلاق‌تر می‌شوند، اما رسانه‌ها نه تنها نمی‌توانند این کاربرد را برای کودکان داشته باشند، که مانع رشد ذهنی کودکان می‌شوند.

ثمرات بازی با خاک برای کودک

 امروز دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خود خاک‌بازی در ابعاد مختلف رشد فرزندان، بسیار مؤثر است، یکی از این موارد افزایش سرعت یادگیری فرزندان تا دو برابر است، دیگر کاربرد خاک این است که ضد افسردگی است، یعنی کودکانی که مأنوس با خاک هستند از نشاط بیشتری برخوردار هستند.

همچنین بدن را مقاوم می‌کند، چراکه آنزیم‌های ضعیف شده‌ای از میکروب در خاک وجود دارد که در حقیقت با خاک‌بازی بدن کودکان در حال واکسینه شدن است.

بچه‌ها به صورت طبیعی به آب، خاک و مادر خود بسیار علاقه‌مند هستند، یعنی هنگام بازی آب، خاک و مادر برای کودک در یک رده قرار دارد و چه بسار آب و خاک بر مادر اولویت داشته باشد.

حال ما آنها را محروم کرده‌ایم و نتیجه آن می‌شود که مادر باید نقاشی کودک خود را در سال‌های ابتدایی مدرسه ترسیم کند، یکی از مهمترین دلایل آن، استفاده بیش از حد از رسانه است.

(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۵۲
https://news.masjed.ir/u/jtc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید