سه شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۳
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۰۰۵
گزارشگر : محسن عزیزی

زیباترین مساجد جهان از نگاه یک رسانه روسی + عکس

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، ۱۳ مسجد را به عنوان زیباترین مساجد جهان معرفی کرده است که نام ۲ مسجد ایرانی در آن به چشم می‌خورد.

(سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در سرتاسر جهان مساجد زیادی وجود دارد که هریک با شیوه معماری و طراحی مختص خود توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند.
 
در واقع این ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبایی‌های خارق‌العاده است که یک بنا را از آثار دیگر متمایز می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه،  ۱۳ مسجد را به عنوان زیباترین مساجد جهان معرفی می‌کند که در ادامه از نظر می‌گذرد:

مسجد نصیرالملک شیراز
شهر شیراز میزبان یکی از مساجد قدیمی ایران است که با نام نصیرالملک شناخته می‌شود و از شاهکارهای معماری به شمار می رود. مسجدی که با گذشت سالیان دراز هنوز هم پابرجا ایستاده و با زیبایی‌اش دل هر بیننده ای را می رباید. این بنا به دستور «میرزا حسن علی خان» ملقب به نصیرالملک، یکی از بزرگان سلسله قاجار ساخته شد. معماری آن کار «محمد حسن معمار» بوده‌ است. ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده‌ است.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد سلطان احمد استانبول
این مسجد یکی از شاهکارهای دوره عثمانی است که در سالیان ۱۶۰۹-۱۶۱۶ میلادی به دستور «سلطان احمد اول» بنا شده است. مسجد سلطان احمد، به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی آن در میان مردم اروپا به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. پس از آن که مسجد «ایاصوفیه» در سال ۱۹۳۴ میلادی به موزه تبدیل شد، مسجد سلطان احمد جایگاه بسیار مهمی را برای اقامه نماز و انجام اعمال عبادی در ترکیه یافت.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد لاله مصطفی پاشا
مسجدی در شهر «فاماگوستا»ی قبرس است که که در بین سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۴۰۰ میلادی ساخته شد. در اوایل ساخت بنا که به عنوان کلیسای جامع کاتولیک «سنت نیکولاس» در سال ۱۳۲۸ میلادی وقف شده بود، شناخته می‌شد. اما در سال ۱۵۷۱ میلادی با تحت حاکمیت قرارگرفتن فاماگوستا توسط امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شد.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه یک رسانه روسی + عکس
مسجد ویلایا پرسکوتان مالزی
این مسجد که از لحاظ ترکیب رنگ و معماری آن جزء یکی از زیباترین مساجد جهان به شمار می‌رود در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی قرار دارد. تصویری هوایی از این مسجد توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد جامع سنت پترزبورگ
در سال ۱۹۰۶ میلادی یک قطعه زمین در شهر سن پترزبورگ توسط «امیر عبدل احد» خان بخارا، از نیکولاس دوم خریداری شد، سپس امیر عبدل احد در تاریخ ۳ فوریه سال ۱۹۱۰ شروع به ساخت مسجد کرد. اولین نماز این مسجد در تاریخ ۲۲ فوریه ۱۹۱۳ اقامه شد، اما ساخت بنا در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۲۰ به طور کامل به پایان رسید.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد قل‌شریف تاتارستان
مسجد قل‌شریف، به عنوان یکی بزرگترین مساجد روسیه، در شهر «قازان» جمهوری تاتارستان قرار دارد. این مسجد، یکی از مساجد اصلی و بزرگ قرون وسطی در قازان بوده که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شد. مسجد قل‌شریف، با کتابخانه غنی خود باعث ظرافت، زیبایی و تزئین پایتخت خان‌های قازان و مرکز آموزش مذهبی، گسترش علوم در قسمت مرکزی روسیه در قرن ۱۶ میلادی بود.

مسجد ۲ طبقه‌ای قل شریف، یک طبقه را به نیایش و یک طبقه را به موزه اسلامی خود اختصاص داده‌است. گنبد مرکزی این مسجد ۳۹ متر و ۴ مناره اصلی آن ۵۷ متر ارتفاع دارند. بخش عمده‌ای از هزینه ساخت مسجد توسط مسلمانان تاتار اهدا شده‌ است.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد شاهچراغ
مسجد شا‌هچراغ یک بنای زیارتی و تاریخی است که در شهر شیراز قرار دارد این مسجد در میان انگلیسی زبانان به پادشاه نور معروف است. به تصور خیلی از آنان که شاهچراغ را از بیرون می بینند این مکان مسجدی قدیمی است اما اگر وارد آن شوید با کمک نوشته‌های راهنما متوجه می شوید این مکان علاوه بر مسجد یک مکان زیارتی و تاریخی است.
 
فضای داخلی این ساختمان فوق العاده است و درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌‌ها است. به گفته یکی از مورخان قدمت آن به ۹۰۰ سال بعد از میلاد برمی گردد.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد جامع مسکو
بنای اصلی و اولیه مسجد جامع در سال ۱۹۰۴ میلادی توسط معمار معروف نیکولای ژوکوف (Nikolay Zhukov)   طراحی و ساخته شد و از آن زمان تحت بازسازی‌های متعددی قرار گرفت. از این مکان به عنوان مسجد تاتارها نیز یاد می‌شود، زیرا عمدتاً مورد استفاده قوم تاتار قرار می‌گیرد.

مسجد قدیمی در تاریخ یازدهم سپتامبر سال ۲۰۱۱ تخریب شد. اما به دلایلی این تخریب کمی بحث برانگیز بود، زیرا در ژوئن سال ۲۰۰۸ این مکان به عنوان یک میراث فرهنگی شناخته شد. اما در اواخر سال ۲۰۰۸ نامش از لیست بناهای تاریخی و فرهنگی حذف گردید، یعنی در زمان تخریبش تحت حفاظت نبود.

براساس اعلام برخی منابع، از دلایل اصلی اصرار بر نوسازی و ساخت مجدد مسجد جامع می‌توان به انحراف آن از جهت کعبه و قبله مسلمین اشاره کرد. برنامه بازسازی مجددش شامل انهدام آن، جمع آوری تمام سنگ‌هایش و بازسازی مجدد آن با جهتی اصلاح شده بود.

پس از تخریب کلی یک مسجد جدید با ظرفیت ۱۰ هزار نمازگرار در محل قبلی ساخته شد و در تاریخ بیست و سوم سپتامبر ۲۰۱۵ با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افتتاح گردید.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجدالحرام
مسجدالحرام یا مسجد اعظم، بزرگ‌ترین مسجد جهان اسلام و قبله‌گاه مسلمانان است. مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد. بنابر آموزه‌های اسلام هر انسان و موجود زنده‌ای که وارد آن شود ایمن است و نباید به او آسیب رسانده شود.

این مسجد، مکانی مقدس است که قبله گاه مسلمانان نیز محسوب می شود. به کعبه، خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق و بیت الحرم نیز می‌گویند. دلیل نامگذاری کعبه به بیت الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده‌ است. بیت الله الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده‌است.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد سلطان قابوس عمان
این مسجد از جاذبه‌های زیبای شهر مسقط و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مساجد مدرن جهان است. در این مسجد می‌توان ترکیبی از سبک‌های معماری اسلامی، خاورمیانه و عمان را مشاهده کرد.
این مسجد که بعد از ۶ سال کار در سال ۲۰۰۱ میلادی به اتمام رسید، ظرفیت ۲۰ هزار نمازگزار را دارد و بزرگ‌ترین مسجد کشور عمان به شمار می‌رود.
 
مساحت مسجد حدود ۴۱۶,۰۰۰ متر مربع بوده و ورودی اصلی آن سه قوس بلند دارد که در راستای خطوط تیره سنگ مرمر کف قرار گرفته و به مناره اصلی مسجد منتهی می‌شود. کل مسجد به شکل مستطیل بنا شده که در هرگوشه آن چهار مناره دیگر با ارتفاع ۴۵ متر قرار دارد و ۳۰۰ هزار تن ماسه سنگ در ساخت بنای مسجد به کار رفته است. سالن اصلی نماز، سالن مخصوص بانوان، کتابخانه و سالن سخنرانی، چهار بخش اصلی این مسجد را تشکیل می‌دهند.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد صورتی فیلیپین
در استان ماگوئیندانائو (Maguindanao) کشور فیلیپین مسجدی را به رنگ صورتی ساخته اند. همه چیز از دیوار‌ها گرفته تا گنبد و حتی سنگ فرش‌ها به این رنگ هستند، اما حتما دلیلی داشته که عبادت‌گاهی را با این خصوصیت بارز بسازند.

ماجرا از این قرار است که شهردار شهر داتو در استان ماگوئیندانائو تصمیم گرفت در ملک خانوادگی خود مسجدی برای عبادت بسازد تا بازدیدکنندگان در آن به راز و نیاز با خداوند بپردازند. اما مسئله اینجا بود که مذاهب مختلفی از جمله مسیحیت و مسلمان در شهر داتو در کنار هم زندگی می‌کنند و شهردار قصد داشت بین آن ها دوستی و صلح برقرار باشد. به همین دلیل مسجدی ساخت به رنگ صورتی و این رنگ را نماد عشق، دوستی و صلح خواند. حتی از مسیحیان هم در ساخت بنا استفاده کرد تا اتحاد و دوستی بین پیروان مسیحیت و مسلمانان همیشه بر قرار باشد.

کار ساخت این مرکز صلح و آرامش در ماه رمضانِ سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان رسید و آن را عبادتگاه دیماکوم (The Masjid Dimaukom) نام گذاری کردند و امروزه با لقب مسجد صورتی فیلیپین در مرکز توجه گردشگران این دیار قرار گرفته است. برای آشنایی با زیبایی‌های بیشتر این مسجد باید به داخل آن رفت و همه چیز را از نزدیک دید، آرام آرام وارد مسجدی با عطر عشق و دوستی می‌شویم.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد «پوترا»ی مالزی
اولین کلنگ مسجد جامع پوترا جایا که به مسجد پوترا شهرت دارد در سال ۱۹۹۷ میلادی زده شد و بعد از دو سال به بهره برداری رسید. مسجد پوترا با گنبدی صورتی از گرانیت های قرمز رنگ ساخته شده است و می تواند ۱۵,۰۰۰ نمازگزار را به طور یکجا در خود جای دهد. دیوار زیرزمین این مسجد به دیوار مسجد حسن شاه در کازابلانکا، مراکش، شباهت دارد.

این مسجد از سه محوطه اصلی تشکیل شده است - سالن نماز، صحن، و مراکز و اتاق های آموزشی. سالن نماز ساده و با شکوه است و ۱۲ ستون آن را نگه داشته اند. بالاترین نقطه در پایین گنبد ۲۵۰ متر بالای سطح زمین است.

صحن با چندین آب نما تزئین و با ستون هایی حاشیه گذاری شده است؛ در نتیجه فضای بزرگ اما صمیمی و زیبایی را برای عبادت بوجود آورده است.
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل
مسجد «شیخ زاید» امارات
همان طور که از نامش پیدا است، به دستور حاکم ابوظبی و بنیان گذار امارات متحده عربی بنا شد و از نمونه های معماری جدید اسلامی است. «شیخ زاید» در سال ۲۰۰۴ درگذشت و در بخش شمالی این مسجد دفن شد. فاکتورهای سنتی و مدرن در طراحی و معماری این مسجد درهم آمیخته اند.
مصالح ساخت این بنا از مکان های مختلف از جمله کشورهای غیراسلامی تهیه شده است. هزینه ساخت این بنا، دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون درهم امارتی بوده است. مسجد «شیخ زاید» روی تپه ای به ارتفاع ۹ متر از سطح زمین ساخته شده است. طبق بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، قبه اصلی این مسجد، بزرگ ترین قبه در جهان است که ارتفاعی ۸۳ متری دارد و قطر داخلی آن ۳۲٫۸ متر است
 
زیباترین مساجد جهان از نگاه خبرگزاری روسیه / در حال تکمیل

 

(سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳
https://news.masjed.ir/u/lrt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید