شنبه / ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۸۱۰
گزارشگر : محسن عزیزی

زیباترین مساجدی که در مراکش خواهید دید

از میان جاذبه های متعدد کشور مراکش، می‌توان به مساجد زیبایی نظیر مسجد حسن دوم، کوتوبیا، تین مال، مسجد جامع تازا و... اشاره کرد که با معماری خارق‌العاده خود، تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد.

(شنبه ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۶:۵۰

پایکاه تخصصی مسجد،

مراکش یک کشور اسلامی است و جای تعجب ندارد که هزاران مسجد در آن وجود داشته باشد. محلی برای عبادت، آموزش‌ها و راهنمایی‌های دینی که برای گروه‌های محلی حائز اهمیت است. بسیاری از این مساجد با طراحی و معماری معرکه خود، تحیر هر بیننده‌ای را به همراه دارند. با اینکه بازدیدکنندگان غیرمسلمان اجازه ورود به بسیاری از مساجد مراکش را ندارند، اما تماشای آن‌ها از بیرون هم خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا با تعدادی از این مساجد زیبا آشنا شوید.

مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم در کازابلانکا واقع شده و یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی شهر است. معماری خارق‌العاده‌ای دارد که آن را به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده است. یکی از بزرگ‌ترین و بلندترین مساجد جهان است که هنرمندان زیادی، جزییات باشکوهی از چوب‌های منحنی گرفته تا گچبری‌های ظریف را به آن اضافه کرده‌اند. اینجا از معدود مساجد مراکش است که بازدید برای عموم آزاد است.

مسجد کوتوبیا

مسجد کوتوبیا (Koutoubia) از معروف‌ترین مساجد مراکش است که در گذشته کتابفروشی‌هایی در اطراف آن قرار داشت؛ به همین دلیل نام آن را مسجد «کتابفروشی» می‌نامند. این سازه در دوران الموهاد ساخته شد و طراحی‌های آن نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که به قرن ۱۲ و ۱۳ برمی‌گردد. از سنگ‌های صورتی-قرمز ساخته شده و مناره‌اش مزین به کاشی‌های سبز رنگ است. بقایای یک غسالخانه قدیمی نیز در مجاورت مسجد وجود دارد.

مسجد تین مال

قدمت مسجد بزرگ تین مال (Tin Mal) به سال ۱۱۰۰ می‌رسد. در روستای کوهستانی کوچکی با همین نام قرار دارد و مناظر زیبای کوه‌های اطلس به زیبایی آن افزوده است. بازدید برای افراد غیرمسلمان امکان‌پذیر است.

مسجد جامع تازا

شهر تازا بین کوه‌های ریف و میدل اطلس قرار دارد. مسجد جامع تازا (Great Mosque of Taza) در سال ۱۱۰۰ ساخته شد و قدیمی‌ترین سازه‌ی دوران الموهاد به حساب می‌آید. این ساختمان تاریخی و زیبا از سنگ‌های قرمز-صورتی ساخته شده و یک لوستر بزرگ دارد که با کتیبه‌های تزیینی، زیبایی این مسجد را دو چندان کرده‌اند. کف آن با کاشی‌های رنگارنگ شطرنجی پوشیده شده و فواره‌های چشم‌نوازی نیز در آن به چشم می‌خورد.

مسجد جامع لاراچ

شهر ساحلی لاراچ (Larache) یکی از جواهرهای مراکش است که کمتر مورد توجه گردشگران بوده است. مسجد جامع لاراچ در این محله مثلی شکل قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۱۸ برمی‌گردد. یک برج سفید و آبی زیبا دارد که از دیوارهای سفید کنار آن برافراشته شده است. فضای داخلی جذاب آن با کاشی‌های زیبا، فواره‌های ستاره‌ای شکل، فرش‌های مجلل و دکوراسیون فوق‌العاده به خود می‌بالد.

مسجد سیدی بو ابیب

مسجد سیدی بو ابیب (Sidi Bou Abib) با نمای سفید ساده خود شاید خیلی خاص به نظر نرسد، اما منار مسجد باعث شکوه و زیبایی آن شده است. صورتی پررنگ، رنگ غالب این سازه است؛ هر چند تزیینات معرکه و چشم‌نوازی دارد که شامل کاشی‌های رنگارنگ و گچبری‌های زیبا می‌شود. طرح الماس نزدیک به بالای مناره واقعا خاص و دیدنی است. ورودی اصلی مسجد به رنگ بژ ساده است و طرح‌های سنتی و ساعت بزرگ آن نیز به جذابیت‌های مسجد افزوده است. این مسجد در قرن ۲۰ ساخته شد.

مسجد سوریه تانگیر


مسجد سوریه تانگیر (Syrian Mosque of Tangier) در اصل به منظور جماعت انبوهی از سوری‌ها در شهر شمال مراکش، تانگیر ساخته شد. این مسجد در مقایسه با سایر مساجد مراکش واقعا خیره‌کننده است. مساجد مراکش دارای مناره‌های زاویه‌دار هستند و عرض یکسانی از بالا تا پایین دارند، اما مناره مسجد سوریه به صورت مخروطی بالا رفته است. این برج مربعی باریک به یک پلت فرم پله‌ای تغییر کرده، به‌طوری که در بالای آن، یک بخش چند وجهی باریک قرار دارد و مانند یک گلدان منحنی سفید به نظر می‌رسد. در بالای این مناره یک بیضی تیره‌تر و مناری مارپیچی با ۳ توپ قرار دارد.

مسجد جامع تانگیر

دیوارهای کنگره‌دار سفید مسجد جامع تانگیر مکانی برای پرستش است که ظاهری شبیه به یک قلعه دارد. تلفیق عناصر معماری اروپایی با ویژگی‌های مراکشی باعث شده است سازه اصلی این مسجد شبیه به ساختمان‌های جنوب پرتغال،اسپانیا یا فرانسه باشد. مناره بلند این مسجد به رنگ قهوه‌ای بوده و به طراحی‌های سنتی اسلامی مزین شده است.

مسجد اسپانیا

مسجد اسپانیا که دیگر به‌عنوان محل عبادت به کار نمی‌رود، همانطور که از نامش پیدا است توسط استعمارگران اسپانیایی ساخته شد، ولی هیچگاه مورد علاقه مردم محلی نبود. در نهایت هم به مخروبه‌ای تبدیل شد که بازسازی شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند به داخل مسجد کوچک بازسازی شده آن نگاهی بندازند و از تماشای نمای بیرون آن لذت ببرند.

مسجد کایرائوئین

مسجد کایرائوئین (Kairaouine) در شهر قدیمی امپراطوری فِز قرار دارد و یکی از مساجد مقدس کشور مراکش محسوب می‌شود. این مسجد در سال ۸۵۹ ساخته شد و در طول سالیان سال شاهد تغییرات متعدد و الحاقات زیادی بوده است. ترکیبی از سبک‌های معماری از دوران مختلف تاریخ مراکش را می‌توان در این محل دید. طراحی‌های زیبای در داخل و خارج از مسجد، آثار هنری جذاب، فواره‌ها، آثار چوبی، کاشی‌های رنگی و... از ویژگی‌های این مسجد است. یک کتابخانه تاریخی و دانشگاه نیز در این مجموعه وجود دارد که اعتقاد بر این است که در نوع خود جزو قدیمی‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌روند.

مسجد سنتیسی

مسجد سنتیسی (Sentissi) در شهر کوچکی قرار دارد و مناره‌ی زیبایی دارد که به‌صورت مخروطی است و تنها مناره گِرد در کشور محسوب می‌شود. این مناره مزین به کاشی‌های سبز است و آیات قرآنی روی کاشی‌های سفید دور مناره قرار گرفته‌اند.

مسجد جامع اوجدا

مسجد جامع اوجدا (Oujda) در شرق مراکش و نزدیک مرز الجزایر قرار دارد. این مسجد یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد شهر است. زمان ساخت آن به قرن ۱۳ می‌رسد و مورد بازسازی قرار گرفته تا طرح‌های مراکشی-اندلسی آن حفظ شود. طرح‌های رنگی در میان گچبری‌های سفید ظریف و کاشی‌های معرکه باعث شده فواره‌ها و سایر بخش‌ها، رنگارنگ به نظر برسند.

مسجد کلمینا

مسجد کلمینا (Colomina) در شهری قرار گرفته که به سواحل، طاق‌های سنگی طبیعی و موج‌سواری‌هایش معروف است. دیوارهای این مسجد به رنگ سفید است و فضای داخلی آن از یک سقف سه لایه تشکیل شده است، پنجره‌های کوچکی در دیوارهای داخلی قرار دارد و کاشی های سبز روی سقف را پوشانده‌اند. اقیانوس، پس زمینه‌ی زیبایی به این سازه مذهبی داده است.

مسجد محمد وی

»مسجد محمد وی«  در آگادیر در مقایسه با سایر مساجد مراکش، تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا جذابیت فضای بیرونِ ساختمان اصلی، به مناره آن ختم نمی‌شود. با اینکه برج بلندی از آجر قهوه‌ای ساده با تزییناتی جزئی دارد، دیوارهای خارجی آن با گچبری‌های ظریف قهوه‌ای پوشیده شده است. کاشی‌های سبز زیبایی در اطراف در اصلی قرار دارد. این مسجد یکی از مهم‌ترین مساجد شهر به‌شمار می‌رود و تقریبا مسجد جدید‌ی است، چرا که در سال ۱۹۹۱ افتتاح شد.

 

(شنبه ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۶:۵۰
https://news.masjed.ir/u/jdk
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید