یکشنبه / ۷ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۲۶۶۰
گزارشگر : ایده ایده
آیت الله مجد بررسی کرد؛

لزوم افزایش سطح علمی ائمه جماعات مساجد

تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) گفت: ائمه جماعات مساجد باید همچون آیات مرتضی و مجتبی تهرانی از نظر علمی نیز سرآمد باشند.

(یکشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت‌الله سیدمحمود مجد در گفتگو با شبستان با بیان اینکه طبق روایت «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» درگذشت علما فقدان بزرگی است و کمبود آنان به راحتی قابل جبران نیست، گفت: درگذشت آیت‌الله مرتضی تهرانی که امام جماعتی در تراز انقلاب اسلامی بودند، خسارت بزرگی برای حوزه‌های علمیه و مردم تهران است.

وی افزود: آیت‌الله مرتضی تهرانی در دیدارهای خانوادگی با ما همیشه بر اهمیت جایگاه مسجد در تربیت دینی و جذب جوانان به آموزه‌های دینی تاکید داشتند از این‌ رو هم ایشان و هم برادرشان ـ مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی ـ همیشه حتی در دوران پیری نیز مقید به حضور در مسجد و بیان مواعظ اخلاقی و تربیتی بودند.

امام جماعت مسجد باقرالعلوم(ع) در ادامه با بیان اینکه معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه باید در زمان حیات بزرگانی مانند آیت‌الله مرتضی تهرانی، از آنان برای پرورش اخلاقی طلاب استفاده کند، خاطرنشان کرد: گاهی مسئولان و مدیران برخی مدارس علمیه نسبت به این موضوع کم توجه هستند و پس از درگذشت چنین علمایی تاسف نبود آنان را می‌خورند.

مجد ادامه داد: مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در مباحث تربیتی، تاکید ویژه‌ای بر محبت خداوند داشتند و کمتر از عذاب، سخن می‌گفتند و تاکید داشتند باید رحمت و مهر پروردگار را برای مردم بازگو کرد.

وی با بیان اینکه آیات مرتضی و مجتبی تهرانی در دوران تحصیل و تدریس در قم ارتباط مستمری با مرحوم امام خمینی داشتند و در تمام مراحل نهضت انقلابی مردم ایران علیه حکومت ستم شاهی نیز همراه امام و رهبری بودند، گفت: این دو بزرگوار با وجود فعالیت‌های انقلابی گسترده‌ای که در قم و تهران داشتند، اما به دلیل روحیه اخلاص و تقوای‌شان، کمتر شناخته شده هستند، البته در این زمینه نیز باید به غفلت حوزه‌های علمیه در معرفی بیشتر چنین بزرگانی به مردم به ویژه طلاب اشاره کرد.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهرک غرب در ادامه با اشاره به برجستگی علمی آیات مرتضی و مجتبی تهرانی به ویژه در حوزه فقهی، خاطرنشان کرد: مرحوم حاج آقا مجتبی در مرتبه‌ای از فقاهت قرار داشتند که حتی بر برخی از مطالب فقهی امام خمینی (ره) حاشیه‌ای علمی و دقیق نگاشتند که بعدها چاپ هم شد.

مجد افزود: ائمه‌جماعات مساجد باید همچون آیات مرتضی و مجتبی تهرانی از نظر علمی نیز سرآمد باشند به طوری که مردم علاوه بر استفاده‌های اخلاقی، از آنان در مباحث علمی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه آیات مرتضی و مجتبی تهرانی عناصری مفید برای حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی بودند، خاطرنشان کرد: شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه باید برای شناسایی و معرفی بیشتر استادان اخلاق و عرفان اسلامی چاره‌اندیشی کنند و زمینه‌ساز استفاده بیشتر مردم به ویژه استادان و طلاب حوزه‌های علمیه از آنان شوند.

انتهای پیام/

(یکشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۲۰
https://news.masjed.ir/u/hex
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید