یکشنبه / ۷ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۲۶۵۹
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با رییس بنیاد شهید بررسی شد

نقش بی‌بدیل مساجد در ترویج فرهنگ ایثار

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، تاکید کرد: نقش بی‌بدیل مساجد در فرهنگ اسلامی و در دوران دفاع مقدس و بعد از آن همواره قابل مشاهده است.

(یکشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۲۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شهیدی در گفت‌وگو با شبستان در مورد ‌نقش مساجد در نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: مساجد، کانون و پایگاه‌های مردمی و مقدسی هستند که خاستگاه افراد والایی همچون ایثارگران و شهدا هستند که خود را از تن خاکی رهانده و به چنان درجه‌ای از خلوص و بندگی رسیده‌اند که جز خدا را ندیده و فرجامشان در این مسیر الهی، با ایثارشان رقم خورده و خود را در مسیر حق فدا کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: به یقین ترک تعلقات دنیوی و متخلق شدن به اخلاق والای انسانی ارزشی است که از فضاهای مقدس، معنوی و مردمی چون مساجد نشات گرفته و پرورانده می­‌شود چنانکه نمونه‌های انسان‌های بااراده و راست قامت را در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.

 

نقش مساجد در فرهنگ اسلامی و دفاع مقدس بی‌بدلیل بود

شهیدی گفت: در طول دوران دفاع مقدس، مساجد منشاء فعالیت‌های مردمی بسیاری بوده‌اند، از تشویق و ترغیب مردم برای حضور در جبهه‌ها تا برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا و بازگو کردن ابعاد شخصیتی شهیدان و ایثارگران و انجام کارهای عام‌المنفعه، همه از نقش مساجد در گسترش آرمان‌های اسلامی و انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حکایت دارند.

 

وی افزود: مساجد در تربیت و پرورش شهدا و ایثارگران، تقویت باور قلبی آنان و آمادگی این افراد برای جهاد، ایثار و شهادت در راه خدا، مانوس بودن با دین، قرآن و اهل‌بیت رسول اکرم (ص) تاثیرگذار بوده‌اند، اغراق نیست اگر خاستگاه پرورش‌یافتگان عرصه جهاد، ایثار و شهادت را مساجد بدانیم و در راستای تبیین این موضوع و معرفی این بستر ارزشی و معنوی و تاثیر آن در رشد و بالندگی فرهنگ دینی و اعتقادی و پاسداری از ارزش‌ها همت گماریم.

 

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مساجد همواره در همه زمان‌ها منشاء، ملجا و ماوای انسان‌های پاک و جهادگران راه حق و حقیقت بوده و هستند که بر تارک آن ایثارگران و شهداء می‌درخشند، ادامه داد: این مهم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نیکی به منصه ظهور رسید، فرهنگ ایثار و شهادت که منادی و پدیدآورنده ارزش‌های راستین و بزرگی چون خدامحوری، وفای به عهد، استقامت و پایداری، جهاد در راه خدا، ایثار و شهادت‌طلبی و حق‌جویی است، محمل و بسترش را مدیون فضاهای مقدس، معنوی و مردمی از جمله مساجد می‌داند.

 

 امروز استکبار به جای حضور مستقیم نظامی؛ در میدان جنگ نرم فعالیت می‌کند

شهیدی در مورد جایگاه مساجد در میدان جنگ نرم نیز خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که امروزه دولت‌ها و ملت‌ها با آن مواجه هستند موضوع جنگ نرم است که قدرت‌های جهانی و دولت‌های استکباری برای گسترش سیطره خود و تبلیغ فرهنگ و اندیشه‌های مادی‌گرایانه و استعماری خود با استفاده از ابزار رسانه‌ای در حیطه آن اقدام می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنان از این طریق سعی می‌کنند تا عقاید و اندیشه‌های سایر ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان را با توجه به مقاصد و اهداف خویش تحت تاثیر قرار دهند.

 

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیان کرد: در جهان امروز قدرت‌های استکباری و استعماری به جای حضور مستقیم و سلطه صرفاً نظامی، از مسیرهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ملت‌های دیگر از جمله ملل اسلامی را تحت فشار و سلطه خود قرار می‌دهند و با بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای به شکل تدریجی و غیرمستقیم که همانا جزو قواعد جنگ نرم است، اهداف شوم خویش را تعقیب می‌کنند.

 

مساجد در راه مبارزه با جنگ نرم

شهیدی با اشاره به اینکه حوزه تاثیرگذاری این شیوه، گسترده و عمیق است و نیازمند حضور مستقیم و اعمال روش‌های خشن نظامی و هزینه‌‌بردار نیست، اظهار کرد: بدیهی است در عرصه این جنگ پنهانی و نرم که به ذات نظام سرمایه‌داری یعنی مصرف انبوه و ترویج نگاه‌های مادی‌گرایانه برمی‌گردد، زنده و بالنده کردن ارزش‌های معنوی برای مقابله با ارزش‌های مادی‌گرایانه حایز اهمیت است.

 

وی بیان کرد: برای این مهم، نقش مساجد به عنوان فضا و عرصه‌ای مقدس، معنوی و مردمی که متبلورکننده بهترین ارزش‌های انسانی و معنوی هستند در میدان مبارزه با جنگ نرم به مراتب جدی و مهم است.

 

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: برای آنکه مساجد بتوانند در عرصه جنگ نرم، مقابله به مثل خوبی در برابر اقدامات دشمنان داشته باشند لازم است در ترویج فرهنگ والای اسلامی و انقلابی از ابزارهای نوین رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی به ویژه در فضای مجازی استفاده کنند و مسایل فرهنگی و ارزشی را با بیانی جذاب و در قالب‌های اثرگذار به ویژه برای نسل امروز جامعه ارائه دهند.

 

باید در مساجد آسیب‌های جنگ نرم را به جوانان آموخت

شهیدی اظهار کرد: مساجد لازم است با آموزش‌های مناسب به گروه‌های نوجوان و جوان که در کانون‌های فرهنگی قرآنی و بسیج فعال هستند آگاهی اقشار مختلف را نسبت به توطئه‌های دشمنان افزایش دهند و فکر و عمل گروه‌های مختلف و به ویژه نسل امروز را در جهت فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی هدایت کنند تا جامعه بتواند در برابر آسیب‌های جنگ نرم مصون بماند و بتوان با بهره‌گیری از بستر موجود در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و آموزش و تولیدات محتوایی مطلوب و ارائه آن در سطح گسترده در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کرد.

 

وی ادامه داد: تلاش برای گرامی‌داشت مساجد و بالنده کردن آن‌ها به عنوان کانون پرورش انسان‌های متخلق به اخلاق اسلامی و ارزش‌های معنوی و انسانی برای مبارزه با حربه‌های فرهنگی، رسانه‌ای دشمنان که همانا جنگ نرم است ضروری و پراهمیت است.

 

نقش روحانیت در میدان جنگ تحمیلی ستودنی است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با نقش روحانیت و ائمه‌جماعات در جنگ تحمیلی نیز گفت: نقش‌آفرینی روحانیون در دفاع مقدس در حقیقت امتداد مسیر فرهنگ دینداری و آموزه‌های حوزه دین و مسجد است، اقشار و گروه­‌های مختلفی در جنگ تحمیلی حضور داشتند و نقش‌آفرینی کردند، یکی از اقشاری که علاوه بر وظایف دینی در جامعه، در جنگ تحمیلی نیز نقشی جدی و تاثیرگذاری داشته است، قشر ارزشمند روحانیت است.

 

شهیدی افزود: بی‌شک نقش روحانیت در حوزه دینی، اخلاقی و معنوی که بستر اصلی جهاد، ایثار و شهادت است انکارناپذیر است، نقش روحانیت به عنوان گروهی فعال و تاثیرگذار در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چه در عرصه عمومی و همگانی جامعه و چه در میدان جنگ قابل توجه و ستودنی است.

 

معاون رییس جمهور در امور ایثارگران، خاطرنشان کرد: حضور گرم و روحیه‌بخش در همه عرصه‌ها و از جمله جنگ، فراهم‌آوری زمینه‌‌های معنوی، تقویت روحیه ایثار، جهاد و شهادت، تشویق، ترغیب و بسیج مردم به حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به عنوان وظیفه دینی و ملی، تاثیرات معنوی و اخلاقی بر جهادگران، تقویت روحیه رزمندگان، تبلیغ و ترویج ارزش‌های معنوی، انسانی و اخلاقی در میدان نبرد و آموزش احکام و مسایل دینی از جمله نقش‌های مهم روحانیت و روحانیون در جنگ تحمیلی بوده است.

 

شهیدی گفت: حضور فعال و مشفقانه همه سطوح روحانیت چه در پشت جبهه‌ها و چه در جبهه‎های نبرد، حاکی از اهمیت موضوع و نقش جدی و تاثیرگذار آنان در جنگ دارد چنانکه حضور آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت و دیگر مسئولین روحانی و یا شهدای محراب همچون شهید اشرفی اصفهانی و شهید مدنی در کنار سایر رزمندگان و دیگر روحانیون بر این نقش جدی صحه می‌گذارد.

 

وی یادآور شد: تقدیم قریب به چهار هزار و سیصد شهید روحانی در دفاع مقدس خود نیز به لحاظ عددی و کمی شاهدی دیگر بر این مدعا است.

 

ائمهجماعات نقش جدی در ایجاد و اعتلای فرهنگ ایثار وشهادت داشتند

نماینده ولی‌فقیه در راستای نقش ائمه‌جماعات در تبیین روحیه ایثار و شهادت نیز خاطرنشان کرد: نقش جدی و مهم ائمه جماعات در تمام صحنه‌ها از جمله مسجد و محراب عبادت همواره با تبیین روحیه ایثار و شهادت عجین بوده است، ائمه‌جماعات به عنوان متولیان دینی جامعه، هم در عمل خود و هم با آموزش و اشاعه روحیه ایثار و شهادت نقش جدی در ایجاد و اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت ایفا کرده‌اند.

 

شهیدی ادامه داد: به گواه تاریخ و با استناد به قرآن کریم و احادیث متواتر، مسجد اصلی‌ترین سنگر جامعه اسلامی به شمار می‌رود، لیکن این کشتی امن جهان اسلام نیاز به سکان‌دارانی دارد تا در برابر بلایا و مخاطرات با دید نافذ خود و با شناخت دقیق نقشه راه آن را به سر منزل مقصود و ساحل آرامش برسانند.

 

وی همچنین توضیح داد: در تلاطم‌های پیش روی جامعه اسلامی آنچه امت اسلامی را پایداری بخشیده است و به عنوان سپر محکمی در برابر این مخاطرات عمل می‌کند تکیه بر موازین اسلامی و اخلاقی، ترویج و اشاعه معنویات و روحیه ایثار و از خودگذشتگی در جامعه است که تبلور اعلای آن شهادت است.

 

فراهم‌آوری بستر شهادت نیازمند متولیانی چون ائمه جماعات است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، تاکید کرد: مسلم است فراهم‌آوری بستر شهادت یعنی روحیه ایثار، فداکاری و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمند متولیانی است که خود مصداق و تجسم واقعی ایثار و فداکاری باشند و در مسیر و آموزش و گسترش موازین و آموزه‌های دینی، معنوی و اخلاقی تلاش وافری کنند.

 

شهیدی بیان کرد: در این راه خطیر چه کلاس‌هایی بهتر، امن‌تر و پایدارتر از مساجد و محراب‌های عبادت و چه متولیان و استادانی بهتر و نیکوتر از ائمه جماعات وجود دارند؟

 

وی در پایان گفت: تشریح و تبیین مسائل دینی، بسترسازی و فراهم‌آوری زمینه‌های ایجاد و بسط معنویات و موازین اخلاقی و تحلیل اوضاع اجتماعی و سیاسی جامعه همه برای ایجاد، توسعه و تبیین روحیه ایثار و شهادت ضروری است و این مهم همواره و به ویژه در دوران دفاع مقدس بر عهده روحانیت و ائمه جماعات بوده و هست.

(یکشنبه ۷ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۲۲
https://news.masjed.ir/u/jxd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید