شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۹۹۸
گزارشگر : ایده ایده
یادداشت روز؛

مساجد، پرچم‌دار جهاد اقتصادی

کارآفرینی، زمینه خودباوری و اعتماد افراد را فراهم و یا تقویت می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا جامعه انسانی به رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها از جمله حوزه اقتصادی دست یابد.

(شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۲۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، اکنون انقلاب اسلامی در دوران خاصی به سر می برد. دورانی که هجوم شبکه های ماهواره ای و اینترنتی باعث تاثیر بر سبک زندگی مردم و نگاه اجتماعی آن ها شده است. مردمی که جنگ تحمیلی را با کمک یکدیگر  به انجام رسانده بودند، اکنون بیشتر به خود می اندیشند تا جامعه اطراف. اما مساجد همچنان به عنوان پایگاه اجتماعی، مردم را به یکدیگر نزدیک می کنند. در این میان اما برخی از معضلات بیشتر نیاز به همکاری مردم را برای رفع نیاز دارند. شغل به حسرتی برای جوانان تبدیل شده است. واژه ای که در عمل مشکل بسیاری از خانواده های کشور است.لذا مفهوم کارآفرینی اکنون بیش از پیش برای جامعه اهمیت پیدا کرده و نیاز به کارآفرین و فضای کسب و کار بیش از هر زمانی به رفع مشکلات جامعه کمک خواهد کرد.

کارآفرینی را می‏توان فعالیتی به‌شمار آورد که به آفرینش کار و ایجاد ارزش افزوده در سرمایه یا تولید و عرضه هرگونه کالا یا خدمت جدید منتج می‌شود. از آن‌‌جایی که نوآوری بدون خلاقیت، ایده‏یابی و پژوهش هدفمند معنا پیدا نمی‏‌کند، لذا جست‌وجوی راهکارهای مؤثر برای پرورش خلاقیت و گردآوری و هدایت ایده‏ها در دستور کار تمام مراکز مؤثر قرار گرفته است.

کارآفرینی، زمینه خودباوری و اعتماد افراد را فراهم و یا تقویت می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا جامعه انسانی به رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها از جمله حوزه اقتصادی دست یابد. بنابراین، هرگونه فشار درونی و بیرونی را تحمل کرده و با صبر و شکیبایی و نیز سعی و کار و تلاش، مشکلات را از سر راه برمی‌دارد. این همان جایگاهی است که در اقتصاد مقاومتی تبیین شده است.

ایجاد فضای مناسب برای کارآفرینی در کشورها، منافع ملی را به دنبال دارد. به عبارت بهتر، کارآفرینی موتور رشد و توسعه است.

از این رو، مساجد به عنوان پایگاهی برای حضور و تجمع افراد متدین، محل خوبی برای تقویت روحیه کارآفرینی و کمک به اقتصاد مقاومتی چه از بعد تبلیغی و چه از بعد عملی به حساب می‌آید.

از صدر اسلام، پخش کمک‌های مالی میان مسلمانان، گفت‌وگو برای تبادل و خرید بین بازرگانان پس از انجام اعمال عبادی، از جمله خدمات اقتصادی مساجد به عنوان مراکز ارائه خدمات اجتماعی بود.

قرض‌الحسنه، انفاق، صدقه و... از ارزش‌های اقتصادی با محوریت معنوی در اسلام است که مساجد می‌توانند به بهترین نحو، نقش خود را در جریان کارآفرینی و فقرزدایی از جامعه انجام دهند.

بدین ترتیب، در ابعاد مختلف ایده‌هایی برای اجرا در مساجد به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری نسبت به فرهنگ اقتصادی، و جهاد اقتصادی ارائه می‌گردد.

1. قرار دادن قسمتی از تابلوی اعلانات مسجد، کانون و پایگاه بسیج برای معرفی افراد کارآفرین، معرفی کالاهای داخلی و فروشندگان محلی که کالاهای داخلی می‌فروشند، اطلاعیه مشاغل موجود که به نیروی کار نیاز دارند، اشتغال‌زایی و... .

2. ایده بالا می‌تواند به شکل هدفمند و منسجم، به عنوان بانک کاریابی در مسجد ایجاد شود و افراد جویای کار و افرادی که به نیروی کار نیاز دارند، به‌طور مرتب برای اطلاع‌رسانی و معرفی افراد در دسترس قرار بگیرند.

3. تقدیر از کارآفرینان محله، تقدیر از فروشندگان و کسبه‌ای که ایجاد شغل کرده‌اند، تقدیر از فروشندگان کالاهای ایرانی. این امر می‌تواند با حضور امام جماعت و مربیان و متربیان داخل مساجد صورت بگیرد.

4. برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های یک یا چند روزه در ایام خاص مانند هفته دفاع مقدس، دهه فجر، ماه محرم و... برای عرضه و معرفی کالاها و خدمات افراد توانمند محل که نیاز به دیده شدن و تبلیغ محصولات یا کالاهای خود دارند.

5. برگزاری مداوم اردوهای جهادی برای جوانان و نوجوانان به منظور تقویت فرهنگ و روحیه کار و تلاش و خدمت رسانی به هم‌نوعان.

6. خرید و استفاده از محصولات ایرانی برای نذورات، جوایز و لوازم مورد نیاز مسجد.

7. بیان احکام مصرف کالاهای صهیونیستی و ترویج و تشویق به سمت حمایت از تولیدات داخلی.

8. ایجاد فضایی برای بانوان کارآفرین که ملزومات خوراکی روزانه هم‌محلی‌ها از جمله ترشی، سبزی و... را به‌صورت خانگی آماده‌سازی و به مردم عرضه کنند.

9. در نظر گرفتن روزهای خاص برای کار جهادی در هر مسجد، به‌گونه‌ای که هر داوطلبی با مهارت خودش یک روز به طور رایگان در خدمت افراد مسجدی باشد.

ویزیت رایگان، آموزش چند نوع غذا، دسر یا شیرینی، آموزش خط یا نقاشی و یک سانس ورزشی و... .

10. تعیین روزهای خاص برای انجام امور جهادی در محل با پیشگامی امام جماعت و مسئولان. به عنوان مثال کمک و بازدید از سالمندان یا بیماران از کار افتاده و... .

11. تشکیل ستادی برای رفع گرفتاری جوانان جویای کار و نیازمندان محل، با ایجاد وام خوداشتغالی، صندوق قرض‌الحسنه و یا حمایت برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و یا کسب‌وکار کوچک.

12. برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی حرفه‌ها و فنون مختلف ویژه جوانان، به منظور کمک به مبحث کارآفرینی.


سحر شهریاری
(شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۲۵
https://news.masjed.ir/u/hh3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید