دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۱۸۰۴
گزارشگر : ایده ایده
یادداشت روز هشتم دهه تکریم

مساجد خدا را تنها ایمان آورندگان آباد می‌کنند

گام بگذارید در مساجد ایران اسلامی حتی یک وجب از این خانه های مقدس هم بدون ایثار و گذشت ساخته و آباد نشده اند و چه قدر ارزشمند که هزاران انسان در این سرزمین خود را مصداق این آیه کرده اند که می فرماید: «انما یعمر مساجد الله»

(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۴۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ ستادخبری دهه تکریم و غبارروبی، در هشتمین روز از دهه تکریم با نام «مسجد، پایگاه انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت»، رشادت آن سربازان دین و سرزمین را گرامی می‌داریم. آنانکه در خون خود به سجده افتادند تا مساجد عزیز شوند و سرفراز. این روز عزیز از این دهه را با یاد آنها گرامی می‌داریم. در ادامه یادداشتی با این مضمون تقدیم می‌شود.

نیت می‌کنم قربت الی الله این زمین وقف ساخت مسجد، این پول برای ساخت مسجد، این فرش برای زیر پای مسجدی ها، دو ساعت هنرم برای مسجد، دو ساعت علمم برای مسجد، دو ساعت طبابتم برای مسجد، دو ساعت وکالتم برای مسجد، دو ساعت وقتم برای مسجد، دو ساعت قلمم برای مسجد و ... اینگونه است که ایثار حد و مرزها را می شکند. 

گام بگذارید در مساجد ایران اسلامی حتی یک وجب از این خانه های مقدس هم بدون ایثار و گذشت ساخته و آباد نشده اند و چه قدر ارزشمند که هزاران انسان در این سرزمین خود را مصداق این آیه کرده اند که می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏ اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند». (آیه 18 سوره توبه).

وارد هر مسجدی که می شویم جزء به جزء آن نشان و نماد ایثار دارد. اولین چیزی که باید بدانیم این است که این محل خانه خداست که به دست انسان های ایثارگر خدا ساخته شده است. افرادی که اموال خود را برای ساخت و تجهیز مساجد هزینه کرده اند. بسیاری از افراد هم هستند که اگر چه مالی ندارند اما ایثار خود را با خدمت رایگان در مسجد انجام می دهند. همین دانستن درس بزرگ ایثار است اما گاهی باید آن را تکرار کرد و به یادها آورد.

دیوارهای مساجد ما تابلویی ترسیم شده از نورانی ترین نمادهای ایثار هستند. چند مسجد می شناسید که دیوار آن مزین به عکس شهدا نباشد؟ 97 درصد از شهدای ما مسجدی بوده اند. کافی است برای مسجدی های جوانمان از جوانان دیروزمان بگوییم آنها ایثار را یاد خواهند گرفت. اما همه داستان را بگوییم گفتن نصف داستان ناقص است و ابتر. علاوه بر تمام شش هزار شهید و بیش از پنج هزار بانوی جانباز دوران دفاع مقدس بانوان بسیاری نیز در پشت جبهه ها به روش های مختلف از پزشکی و پرستاری گرفته تا امدادگری و اماده کردن تجهیزات لازم برای سربازارن اسلام در مساجد تلاش و از خودگذشتگی کرده اند.

عکس های شهدا در مساجد هست اما سخنی از ایثارهای بانوانی که این شهدا را تربیت و با قوت و قدرت فرزندانشان را راهی جبهه کرده اند نیست و این یک نقصان است. تا بانوان ما ایثار را یاد نگیرند و الگوهای مسلم ایثار مقابل چشمان آنها نباشد نسل بعدی را نمی توانند ایثارگر و شهادت طلب بار بیاورند. تمام واقعیت های مسجد و جنگ را به نسل جوان باید گفت. اینکه مساجد هم محل اعزام جوانان به جبهه ها بوده اند هم محل حضور بانوان برای تجهیز جبهه ها.

برای اینکه به نسل های جدید نشان دهیم ارزش جامعه ای که در آن زندگی می کنند چه قدر است باید به آنها نشان دهیم و بگوییم که چه قدر برای این جامعه هزینه شده است؛ هزینه ای به قیمت زندگی هزاران عاشق. جوانانی که در مسجد عاشق شدند و عاشق مانند.

اما داستان مسجد و ایثار و شهادت به همین جا ختم نمی شود. این داستان سر دراز دارد. مساجد ما انقلاب کرده اند و قرار است انقلاب را نگه دارند برای تحقق این مسئله باید جوانان را مجهز به سلاح کرد. در اینکه اصل وجود مساجد ما نماد و نشان ایثار هستند شکی نیست اما هرگز نباید از یاد برد که مسجد «محراب دارد» و محراب یعنی محل نبرد، محل جهاد نفس و اقامه نماز یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با هوای نفس و جهاد اکبر است و کسی می‌تواند در میدان بیرونی پیروز و سربلند باشد که در میان درونی هم موفق شده باشد.کسی که در محراب نماز با دشمن درون خود و شیطان جنگیده، می‌تواند با دشمن بیرون هم بجنگد و هیچ کجای عالم به جز مسجد، محراب ندارد.

جهاد نفس را به جوانانمان باید یاد دهیم. هر سال هزاران جوان برای مبارزه با نفسشان معتکف می شوند و چه تمرین خوبی در مساجد اما سلاح مبارزه با دشمن همیشه باید تیز باشد و برای تیز نگه داشتن سلاح ایمان باید مدام به محراب آمد و جنگید.

امروز هشتمین روز از دهه تکریم و غباروبی مساجد است که با عنوان روز «مسجد، پایگاه انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت» نام گذاری شده است. جای جای مساجد ایران نشان از ایثار و شهادت دارند فقط باید نگاه هایمان را غبارروبی کنیم.

(دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۴۰
https://news.masjed.ir/u/mjs
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید