سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۹:۳۱
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۱۷۲۷
گزارشگر : ایده ایده
مدیر ناحیه شهید مدرس:

در کنار عبادت، کارکردهای اجتماعی مسجد مدنظر قرار گیرد

حجت الاسلام ضائفی معتقد است: آنچه که باعث می‌شود مردم درک بیشتری از مسجد و جایگاه آن داشته باشند و ارتباط واقعی در زندگی‌شان با مسجد رقم بخورد، مسائل فرهنگی اجتماعی است. لذا در کنار عبادت، کارکردهای اجتماعی مسجد مدنظر قرار گیرد.

(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۹:۳۱
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام مهدی ضائفی مدیر ناحیه شهید مدرس مرکز رسیدگی به امور مساجد(شهرستان پیشوا) در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، در خصوص ضرورت و اهمیت بزرگداشت دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: تمام مساجد و مراکز اسلامی کشور به خاطر اینکه آماده استقبال از ماه مبارک رمضان می‌شوند یکسری شرایط را آماده می‌کنند تا با توفیق بیشتری وارد این صحنه و مهمانی خدا شوند و این مستلزم آن است که تمام مردم و تمام نهادها خودشان را اولاً وابسته به مسجد بدانند و ثانیاً خودشان را مدیون به مسجد بدانند و این باعث می‌شود که خدمت‌رسانی در دهه تکریم و غبارروبی که درواقع تکریم خانه خداست، با موفقیت بیشتری انجام شود.
 
وی اظهار داشت: از میان 53 مسجد موجود در شهرستان پیشوا حدود 35 مسجد فعال هستند و از سال‌های گذشته این روال وجود داشته و امسال هم ادامه دارد که تمام نهادها در جلسه ستاد تکریم و غبارروبی که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه پیشوا «ناحیه مدرس» برگزار می‌شود بتوانند شرایط بهتری را برای خدمت‌رسانی و ارائه خدمات به مساجد داشته باشند.
 
مدیر ناحیه شهید مدرس ادامه داد: بنابراین بعد از جلسه‌ای که با حضور مسئولان و امام جمعه محترم و فرماندار برگزار می‌شود یک هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌ها برای بازدید از مسجد، ارائۀ خدمات و برطرف کردن برخی از مشکلات در مساجد شهر و روستا در دهه تکریم و غبارروبی از مساجد انجام می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که کدام کارکرد مسجد مورد غفلت قرار گرفته و لازم است در دهه تکریم بیشتر به آن بپردازیم، عنوان کرد: آنچه که باعث می‌شود مردم درک بیشتری از مسجد و جایگاه آن داشته باشند و ارتباط واقعی در زندگی‌شان با مسجد رقم بخورد، مسائل فرهنگی اجتماعی است؛ منظور از مسائل اجتماعی یعنی هر کسی به نوبه خودش، مسجد بخشی از زندگی او را تشکیل داده است، حتی از باب یافتن کار برای جوانان، ازدواج جوانان، برای صندوق‌هایی که در رابطه با کمک به افرادی که از مسجد وام طلب می‌‌کنند این امکان اگر در مساجد وجود داشته باشد که کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد را ارتقاء دهند و آن نقشی که در گذشته در مساجد ما وجود داشته، بتواند در حال حاضر آن مسائل پیگیری شود مردم احساس بهتری نسبت به ارتباط با مسجد خواهند داشت.
 
حجت‌الاسلام ضائفی تصریح کرد: درست است که کارکرد اصلی مسجد عبادت و دعا است اما نباید فقط بر مسأله عبادت در مسجد تمرکز کنیم بلکه در کنار آن کارکردهای اصلی دیگری هم وجود دارد که آن ارتباط مردم با مسجد در رابطه با زندگیِ شخصی اجتماعی آنهاست که اگر روی این مورد تاکید شود و مردم بینند که مسجد چه خدماتی از نظر اجتماعی به آنها می‌دهد، بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
 
وی درباره جایگاه مسجد در تحکیم و تقویت بنیان خانواده گفت: هر چقدر مردم اعتماد بیشتری به این مرکز اسلامی و نهادی که خدای متعال آن را بنا نهاده است یعنی مسجد، داشته باشند ارتباط‌شان با یکدیگر و با راهنمایشان که امام جماعت یا کارشناسان دیگر است، بیشتر خواهد شد. در بحث خانواده هم، همانطوری که در بعضی از روایات آمده و حتی به بحث ازدواج در مسجد اشاره شده، آمده است: دختر یا پسری که اهل مسجد نیست به ازدواج دختر و پسر خودتان در نیاورید لذا اهمیت مسجد و روابط اجتماعی داخل مسجد و روحی که مسجد برای تقویتِ ایمان جوانان و میانسال‌ها ایجاد می‌کند باعث
می‌شود خانواده‌ها به یک احیای نسبی برسند و در این مکانِ مقدس پرورش پیدا کنند تا ارتباطات اجتماعی و خانوادگیِ قوی‌تری را با همدیگر داشته باشند.
 
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد در ناحیه شهید مدرس ابراز داشت: در بحث اجتماعی مسجد، راهکارهایی که باعث پررنگ شدن نقش مسجد در اجتماع است را ما پیگیری می‌کنیم یکی از آن موارد ارائه خدمات اجتماعی مانند صندوق‌های وام قرض‌الحسنه، معرفیِ دختران و پسران هم‌کفو برای ازدواج، آشتی دادن خانواده‌های مشکل‌دار که توسط امام جماعت شناسایی می‌شوند.
 
وی بیان داشت: حتی اگر ما بتوانیم بخشی از کلاس‌های درسی را در مساجد نزدیک مدارس برگزار کنیم بسیار سازنده خواهد بود، من در یکی از مساجد شهر قم، پردیسان بود که مسجد کلاس‌های درس دانش‌آموزان را در مسجد برگزار می‌کرد یعنی چند نفر از روحانیون موفق در این زمینه کل کلاس‌های دانش‌آموزان را در داخل مسجد انجام می‌داد و نتایج بسیار مناسب و خوبی را از بابت درس و اخلاق گرفته بودند و معدل درسی این دانش‌آموزان بالای نوزده و نیم بود. بنابراین اگر ما بتوانیم مراکز آموزشی را هم در کنار مساجد قرار بدهیم و حداقل بخشی از کلاس‌ها را داخل مسجد برگزار کنیم، می‌تواند نوآوریِ جدیدی برای تربیت جامعه اسلامی باشد.
 
حجت‌الاسلام ضائفی در پایان با اشاره به خاطره‌ای از امامت مسجد گفت: در شهرستان پیشوا من با شهید بزرگواری داخل مسجد امام رضا آشنا شدم که علاوه بر ارتباط دوستانه، ارتباط خانوادگی هم با هم پیدا کرده بودیم، ایشان هر وقت اعلام می‌کردند من می‌خواهم امشب بروم مسجد حدود 40 جوان و نوجوان او را همراهی می‌کردند و وارد مسجد می‌شدند که وقتی من از ایشان سوال کردم چطور اینقدر ارتباط شما با جوانان قوی است؟ ایشان به شوخی می‌گفت من این جوانان را فریب دادم و گول زدم و داخل مسجد آوردم وگرنه شاید معجزه خاصی از طرف من نباشد.
 
وی اظهار داشت: ارتباط و اخلاق شهید بزرگوار «محمود شفیعی» به گونه‌ای بود که هر وقت جوانان متوجه می‌شدند ایشان وارد شهر شده، بالاخره مأموریت می‌رفت و برمی‌گشت، همراه ایشان وارد نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی مسجد می‌شدند. این نشان‌دهنده توفیق ایشان بود که این توفیق از همان زمان مشخص بود و منجر به شهادت این شهید نیز شد.
 
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد در ناحیه شهید مدرس عنوان کرد: آن خصلتِ شیرین شهید شفیعی، ارتباط و صمیمیتی بود که با جوانان داشت و به هر نحوی که شده جوانان را به سمت مسجد هدایت می‌کرد و مسجد را محور قرار می‌داد این خاطره ما از این جوان بزرگوار بود که در سوریه هم شهید شد و در زمره شهدای مدافع حرم نام گرفتند.
 
انتهای پیام/
(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۹:۳۱
https://news.masjed.ir/u/hc1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید