سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۳
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۱۴۸۰
گزارشگر : ایده ایده
استاد قرائتی:

با صبر و نماز می‌توان حمایت‌های الهی را جلب کرد

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 153 سوره بقره پرداخت و گفت: صبر و نماز، وسیله‏ جلب حمایت‏ هاى الهى هستند.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 153 سوره بقره پرداخت و گفت: نماز اهرم است، بار نیست؛ با صبر و نماز می توان حمایت های الهی را جلب کرد. صبر و نماز، وسیله‏ جلب حمایت‏ هاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین».


آیه:     
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُوا بِالْصَّبْرِ والصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّابِرِینَ‏

ترجمه:            
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز کمک بگیرید، همانا خداوند با صابران است.

* نکته ها                     
مشابه این کلام الهى را در همین سوره [بقره، 45] خواندیم که خداوند به بنى‌‏اسرائیل مى‏‌فرماید: در برابر ناملایمات و سختى‏ها، از صبر و نماز کمک بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده مى‌‏شود تا در برابر حوادث سخت زندگى، از صبر و نماز یارى بجویند. آرى، دردهاى یکسان، داروى یکسان لازم دارد.

اصولاً انسانِ محدود، در میان مشکلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد، متلاشى و منکوب مى‏‌شود و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختى‌‏ها، خود را نمى‌‏بازد و براى او حوادث، بزرگ نمی‌‏نماید. کسى که نماز را با حضور قلب و با توجّه مى‏‌خواند، به معراج مى‌‏رود. هرچه پرواز معنوى او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشکلات آن و حتّى خوشى‏ی‌هاى آن کوچکتر مى‏‌شود.

انسان، یا در نعمت بسر مى‌‏برد که باید به آیه قبل عمل کند؛ «اذکرونى، اشکروا لى» و یا در سختى بسر مى‌‏برد که باید به این آیه عمل کند؛ «استعینوا بالصبر»

خداوند مى‏‌فرماید: خدا با صابران است و نمى‌‏فرماید: با نمازگزاران است. زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایدارى دارد. [تفسیر روح‏المعانى]

در روایات مى‏‌خوانیم : هرگاه کار سختى براى حضرت على علیه السلام پیش مى‌‏آمد حضرت دو رکعت نماز مى‌‏خواند. [تفسیر صافى، ج‏1، ص 111] این سیره را بوعلى سینا نیز عمل مى‏کرد.

صبر، مادر همه کمالات است. صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست. صبر از دنیا، نشانه زهد است. صبر در شهوت، سبب عفّت است. صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه‏ى وَرع است. [تفسیر اطیب‏البیان، ج‏2، ص 258]

* پیام ها                      
1- ایمان اگر همراه با عمل و توکّل و صبر و عبادت باشد، کاربرد بیشترى خواهد داشت. [تفسیر راهنما] «الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...»

2- نماز اهرم است، بار نیست. «استعینوا بالصبر والصلوة»

3- صبر و نماز، وسیله‏ى جلب حمایت‏هاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»

4- اگرچه خداوند با هرکس و در هر جایى حضور دارد؛ «هو معکم اینما کنتم» [حدید، 4]و لکن همراهى خدا با صابران، معناى خاصّى دارد و آن لطف، محبّت و یارى رسانى خداوند به صابران است. «انّ اللّه مع الصابرین»

 

اخبار مرتبط: احکام نماز آیات/ چگونه نماز آیات بخوانیم؟!

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳
https://news.masjed.ir/u/heD
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید