چهارشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۴۰۴
گزارشگر : وحید پورتجریشی
گزارش بین الملل:

مساجد سلفی، خانه های تروریسم و آمریکا در جهان - بخش دوم

دولت های غربی نه تنها به دنبال متوقف ساختن روند ساخت و توسعه مساجد سلفی با بودجه سعودی ها در کشورهای خود نیستند، بلکه از آنها به عنوان ابزاری برای شناسایی و جذب تروریست ها و انتقال آنها به خاورمیانه نیز استفاده می کنند.

(چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷) ۰۸:۳۱

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل - وحید پورتجریشی: همانطور که در بخش نخست این یادداشت ملاحضه فرمودید، ایالات متحده و انگلیس بنا به تامین منافع ملی و منطقه ای خود به شکلی سازمان یافته از اندیشه های سلفی و رشد و ترویج آن نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در سرتاسر جهان به عنوان ابزاری موثر استفاده می کنند.

در این بخش به نقش مساجد سلفی در به کارگیری سلفی ها در بخش های مختلف جهان از یک سو و رویکرد مثبت تبلیغاتی دولت های غربی از جذب و به کارگیری تروریستها از طریق مساجد سلفی خواهیم پرداخت.

·         مساجد سلفی و حمایت آشکار غرب از رویکرد سازمان یافته آنها در جهت جذب تروریست:

بدون شک طی چند سال گذشته به خصوص از زمان ظهور پدیده شوم داعش در خاورمیانه و هجوم تروریستهای سلفی غربی به سوریه و عراق در جهت الحاق به گروه های تروریستی مختلف تحت حمایت عربستان مانند داعش، القاعده، جبهه النصره، احرار الشام و دیگر گروه های تروریستی حاضر در منطقه، اخبار زیادی از سوی رسانه های غربی در خصوص تعطیل شدن مساجد سلفی، بازداشت ائمه جماعات تندرو و مورد حمایت عربستان و یا کشف مساجدی که از آنها به عنوان مراکز اصلی جذب و انتقال تروریستها به سوریه و عراق استفاده می شود به گوشمان خورده است.

اما سوال اینجاست که رویکرد واقعی غرب در قبال این مساله که به ادعای اتحادیه اروپا امنیت داخلی کشورهای عضو این اتحادیه را به مخاطره انداخته، چیست؟ آیا حقیقتا ارداه منسجم و واحدی برای کنترل این مساجد و اندیشه های سلفی گری در غرب وجود دارد؟

حقیقت این است که دولت های غربی نه تنها عزمی جدی برای مبارزه با سلفی گری حتی در خاک اروپا ندارد، بلکه به شیوه غیر مستقیم و با استفاده از ابزار تبلیغات معکوس به حمایت از آن نیز می پردازند.

اعضای ناتو در حقیقت از مساجد سلفی به عنوان ابزرای برای به کارگیری تروریستها در جنگ های نیابتی خود در خاورمیانه استفاده می کنند. سربازانی که نه تنها نیاز به هزینه آنچنانی برای به کارگیری آنها وجود ندارد، بلکه حتی کشته شدن آنها در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان نیز هزینه ای برای دولت های غربی در بر نخواهد داشت و با ایجاد بی ثباتی کمک شایانی به حضور نظامی و سیاسی غرب و ناتو به عنوان بازوی نظامی آنها در هر نقطه از جهان می کند. این به کارگیری تروریستها اما با هزینه مستقیم عربستان سعودی و شبکه وهابیت صورت می گیرد.

با نگاهی مختصر به اماکن و کشورهای محل برپایی مساجد توسط عربستان سعودی در اقصی نقاط جهان، به این مهم دست پیدا می کنیم که این مساجد عمدتا در دو بخش جهان ساخته و به عنوان پایگاه های جذب تروریست مورد استفاده قرار می گیرند: 1) کشورهای فقیر که درآمد سرانه آنها زیر خط فقر بوده و با مشکلات عدیده ای همچون بیکاری، کمبود غذا و ... دست پنجه نرم می کنند که از میان می توان به کشورهای فقیر آفریقایی، آمریکای لاتین و یا جنوب آسیا مانند سریلانکا اشاره کرد 2) کشورهای سرمایه دار اروپایی و حتی کشوری مانند استرالیا که هدف دولت های غربی از صدور مجوز تاسیس مساجد در خاک آنها، شناسایی تندروهای به اصطلاح اسلامگرا با اندیشه های سلفی و بیرون راندن آنها از کشور به سمت کشورهای ثانی درگیری جنگ مانند سوریه و عراق 3) کشورهای اروپای شرقی که پیشتر عضو بلوک شوروی سابق بوده اند؛ بسیاری از شهروندان این کشورها در گذشته عضو نیروهای نظامی شوروی بوده و در حقیقت نظامیان ماهری به حساب می آیند. اما مشکل اینجاست که پس از فروپاشی شوروی تقریبا تمامی این کشورها با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کنند و شهروندان آنها در فشار شدید اقتصادی به سر می برند. در چنین شرایطی پیشنهاد عضویت در یک گروه تروریستی شبه نظامی آن هم با پشتوانه مالی عربستان سعودی می تواند گزینه ای جذاب پیش روی افراد فقیر این جوامع به حساب بیاید.

Related image 

در خصوص دسته اول کشورها که ظاهرا نیازی به توضیح نیست و در حقیقت به کارگیری نیروی نظامی از این کشورها با کمترین هزینه و به قیمت سیر کردن شکم های گرسنه آنها انجام شده و می توان از این مردم بی گناه به عنوان قربانیان حملات انتحاری استفاده کرد. قربانیانی بسیار کم هزینه که شاید در هیچ کجای جهان نظیر آنها نتوان پیدا کرد.

در خصوص دسته دوم نیز، در حقیقت نوعی پالایش اجتماعی سازمان یافته از سوی دولت های غربی علیه این افراد صورت می گیرد. برای اهمیت این موضوع، کافی است متصور شویم برای یافتن این تعداد تروریست و افراد تندرو خطرناک در جوامع غربی، نیروهای پلیس در این کشورها تا چه میزان باید هزینه تحقیقات و عملیات اطلاعاتی بسیار پیچیده کند؛ آن هم عملیاتی که نتیجه اش نامعلوم بوده به احتمال زیاد در این مقیاس وسیع با شکست مواجه خواهد شد.

اما دسته سوم، شاید دسته ای بسیار مهمتر باشند. در اروپای شرقی با تروریستهای گرسنه و بدون مهارت طرف نیستیم. بلکه سر و کار ما با نظامیانی است با تجربه و خبره که قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارند. همانطور که پیشتر اشاره شد می توان به «عمر الشیشانی»، از فرماندهان قدرتمند داعش به عنوان نمونه ای بارز از این افراد اشاره کرد که به تنهایی می توانند لشکری از تروریستها را سازماندهی کرده و کار مبارزه با گروه های تروریستی را با چالشی شدید مواجه کنند. فرماندهان نظامی ایران و روسیه به عنوان صف مقدم مبارزه با داعش در سوریه همواره اذعان کرده اند که حضور این دست فرماندهان و یا تک تیراندازان چچنی در میان صفوف داعش در کنار فرماندهان نظامی سابق حزب بعث عراق، کار مبارزه با این گروه تروریستی را بسیار پیچیده تر از مبارزه با دیگر گروه های تروریستی مانند طالبان و یا القاعده کرده بود.

Image result for ‫عمر الشیشانی‬‎ 

با ذکر این مقدمه باید گفت هرگروه نظامی اعم از مشروع و یا تروریستی و شبه نظامی، نیاز به مراکز سربازگیری و جذب نیرو دارد که این جذب نیرو برای گروه های تروریستی خاورمیانه از طریق مساجد یلفی در اروپا و دیگر نقاط جهان صورت می پذیرد. اما دولت های غربی نیز، خود از وجود و فعالیت چنین مساجدی استقبال می کنند. 

به عنوان مثال، نشریه مشهور دانمارکی The Local DK دانمارک با انتشار مقاله ای تحت عنوان «مسجد دانمارکی، حمایت از داعش را دوچندان می کند»، در حقیقت حتی نحوه به کار گیری و جذب نیرو برای داعش در مساجد سلفی این کشور را نیز به طور غیر مستقیم تشریح می کند که این مفهوم در علم رسانه به تبلیغات معکوس شهرت دارد. در حقیقت هدف این رسانه ها از انتشار این نوع مطالب، متهم کردن مساجد سلفی به حمایت از داعش نیست، بلکه آنها به دنبال آموزش نحوه جذب شدن به گروه های تروریستی در ای مساجد هستند.

DK

در مقاله منتشر شده مذکور از سوی این رسانه دانمارکی، گفتگویی با «عسامه السعدی» امام جماعت یکی از این مساجد انجام شده که می گوید: ما می خواهیم دولت اسلامی (داعش) در صدر قرار گیرد و به دنبال تاسیس یک دولت اسلامی در جهان هستیم. وی همچنین ادامه عملیات نظامی ناتو در سوریه و کمک دانمارک به نیروهای ناتو در جنگ سوریه را اقدامی نه تنها علیه مسجد خود بلکه علیه تمامی مسلمانان جهان می داند. عسامه معتقد است این جنگ علیه موجودیت اسلام است.... جملاتی که موجب تحریک سلفی های تندرو در کشورهای غربی شده و به راحتی آنها را از خانه های خود بیرون کشیده و به سوی این مساجد جلب می کند.

اما نشریه اشپیگل آلمان با انتشار مقاله ای در پاسخ به مقاله نشریه مذکور دانمارکی، نگرانی جدیدی را مطرح می کند: در صورت بازگشت تروریستها از سوریه با آنها چه کنیم؟ چه اقداماتی برای مقابله با آنها اندیشیده شده است؟

اشپیگل  

این همان موضوعی است که ظاهرا غرب برای آن فکری نکرده و در ادامه نقشه های کشف و بیرون راندن تروریستها از کشورهای اروپایی، جایی برای احتمال بازگشت آنها به کشورشان ندیده بود.

این درحالیست که «سر ویلیام پاتی»، سفیر اسبق انگلیس در عربستان سعودی در گفتگویی اعتراف می کند: عربستان سعودی مساجدی را در سراسر اروپا تاسیس کرده که به بستری مناسب برای رشد تندروها بدل شده اند.

اما آنچه مسلم است اینکه تاسیس این تعداد مسجد در سراسر اروپا نه امری ناگهانی بوده و نه بدون هماهنگی دولت های غربی صورت گرفته است. کافی است نگاهی به ساخت نخستین مسجد در یونان توسط مسلمانان این کشور بیندازیم که پیش از 40 سال میارزه توانستند نخستین مسجد خود را در آتن، پایتخت این کشور بسازند. با این همه سخت گیری، چطور ممکن است عربستان سعودی تعداد زیادی مسجد در سراسر اروپا بسیازد، آنها را تجهیز کند و حتی امام جماعت منصوب به خود را در آنجا مستقر سازد؟

در بخش بعد به بهره برداری سیاسی غرب از این فرآیند و کمک گرفتن از آن برای تخریب چهره اسلام و بیگانه هراسی در میان شهروندان اروپا اشاره خواهیم کرد. 

(چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷) ۰۸:۳۱
https://news.masjed.ir/u/hgt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید