شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۰۷۳۳
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد امام حسین(ع):

برگزاری جشن تکلیف 108 دانش‌آموز پسر در راستای«پیوند مسجد‌ و مدرسه»

حجت الاسلام زارع گفت: پس از مطرح شدن پیوند مسجد و مدرسه فضای خوبی برای همکاری با مدارس ایجاد شد و در پی آن با همکاری مدیران مدارس 108 جشن تکلیف برای 108 دانش آموز پسر گرفته شد.

(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۰۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام محمد زارع hیوقی امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در گفت‌وگو با این پایگاه در راستای تحقق اهداف طرح پیوند مدرسه و مسجد، گفت: بنده در سال تحصیلی گذشته به عنوان امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در قالب طرح پیوند مسجد و مدرسه با 7 مدرسه مرتبط بودم،  هر روز برای یک مدرسه تعیین شده بود و به صورت هفتگی در برنامه صبحگاه مدرسه حاضر می‌شدم.

 

وی اظهار داشت: روزهایی که امکانش بود سرِ صف صحبت می‌کردم بعضی کلاس‌ها از قبل آماده و هماهنگ شده بود، هم مدارس دخترانه و هم پسرانه در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و با معلم و ناظم و مدیر مدرسه هماهنگ شده بود، داخل کلاس هم به تناسب سن دانش‌آموزان و جنسیت آنها مباحثی که از قبل آماده شده بود برای آنها ارائه می‌کردم و نظرسنجی هم میکردیم ببینیم مباحثی که ارائه شده چه تاثیری روی دانشآموزان گذاشته است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) با بیان اینکه مباحثی که در کلاس برای دانش‌آموزان مطرح می‌شد مباحثی بود که از قبل روی آن کار شده بود، عنوان کرد: سال‌های سال من در مدارس مختلف شهرستانها درباره مطالب گوناگون برای دانش‌آموزان صحبت می‌کردم؛ از شگفتی‌های آفرینش گرفته تا مسائلِ مربوط به بحث خداشناسی، موسیقی و آثار آن، بحث دوستی دختر و پسر، بحث سنین بلوغ، نماز، داستان‌های پیامبران، اینها را به صورت فلش کارت آماده کردم که همراه با تصویر، یک طرف تصویر و یک طرف متن نوشته بود اینها را در معرض دید دانش‌آموزان قرار می‌دادم و  مباحثِ خیلی گرمی بین بنده و دانش‌آموزان صورت می‌گرفت در حدی که یک ساعت وقت گاهی کفاف نمی‌داد و دانش‌آموزان مایل بودند زنگها یا ساعات بعد نیز مجدداً مراجعه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه مدارسی که بنده مراجعه می‌کردم می‌توانم بگویم تمامی کلاسهایشان را گاهی تا دو سه مرتبه هم می‌رفتم و ادامه مباحث را داشتیم، در مراجعه بنده به مدارس مختلف، فقط به دانش‌آموزان اکتفا نکردیم، در مدارسی که حضور داشتیم هم با دبیران و هم با معلمان مدارس جلساتی داشتیم و مباحث را برای آنها ارائه می‌کردیم و از آنها نظر می‌خواستیم که مباحثی که برای دانش‌آموزان مطرح می‌کنیم موثر است یا خیر؟ و با والدین هم در چند مدرسه جلساتی داشتیم مربوط به مسائل تربیتی و دینی دانش‌آموزان و خلاصه اینکه به دانش‌آموزان اکتفا نکردیم هم والدین را در این موضوع دخیل کردیم و هم معلمین و هم مسئولین و هم کادر مدرسه را.

 

حجت‌الاسلام زارع تصریح کرد: به لطف خداوند در دی‌ماه سال گذشته در یکی از مدارس به نام دبیرستان پسرانه جوکار با همکاری مدرسه و بسیج مسجد، یک جشن تکلیف برای پسران کلاش هشتم در مسجد امام حسین (ع) برگزار کنیم که آن جشن خیلی جشن خوبی بود، خیلی موثر بود، برنامه‌ریزیِ خوبی شده بود جلسات متعددی با مسئولین مدرسه، مدیر و مربی پرورشی مدرسه را در مسجد دعوت کردیم جلسۀ مهمی داشتیم و تصمیم‌گیری خوبی در رابطه با جشن تکلیف صورت گرفت و ما برای 108 دانش‌آموز برنامه گرفتیم و یکی از بهترین سخنرانان را دعوت کردیم، گروه سرود و قاری هم از دانش‌آموزان موفق ناحیه خودمان بود که از آنها نیز دعوت کردیم و هدایای خیلی ارزندهای بدون اینکه هزینه‌ای از مدرسه و دانش‌آموزان گرفته شود از مسجد و بانیان مسجد مبلغ 2 میلیون جمع شد و هدایای ارزشمندی به دانش‌آموزان تقدیم کردیم.

 

وی ادامه داد: خاطرات آن روز هم در ذهن ما مانده و هم در ذهن مسئولین مدرسه و هم دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با ما مرتبط هستند و عضو پایگاه بسیج ما شده ‌اند و تعدادی از آنها در نماز مسجد حضور دارند و در فضای مجازی افراد متعددی از آن مدرسه با من در ارتباط هستند و سوالاتشان را از من می‌پرسند و این هم به برکت آن جشن تکلیفی بود که در مسجد ما برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام زارع با بیان اینکه اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در جذب دانش‌آموزان تاثیر بسزایی داشته است؛ دانش‌آموزان نوجوان در سنی  هستند که به صورت فطری خداخواهی در درون آنها است و این خداخواهی و گرایش به دین و معنویت تقریباً غیرمسجد نمی‌تواند دانش‌آموز را به مسیر درستی هدایت کند، این است که خیلی ضروری و لازم است که این پیوند به نقطۀ خوب و مطلوبی برسد.

 

وی گفت: اگر مدارس و مساجد ما با هم مرتبط باشند قطعاً اتفاقات مبارکی در این عرصه صورت می‌گیرد که ما یک گوشه‌ای از آن را دیدیم یا با امامان جماعتی که صحبت می‌کردیم، مساجدی که در این زمینه فعال بودند، اتفاقاتِ خوبی در آنها صورت گرفته است، حضور نوجوانان در مسجد یا حضور نوجوانان در نماز جماعت مدرسه و سایر  برنامه‌های مذهبی، هم انگیزۀ خوب زندگی را در آنها تقویت می‌کند و هم امید به زندگی در آنها بیشتر می‌شود و هم از آسیب‌های  اجتماعی مانند اعتیاد و... دور هستند و هم اینکه حضور خودِ دانش‌آموزان در مسجد روی خانواده‌هایشان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در پاسخ به این سوال که حضور دانش‌آموزان  در مسجد آیا رونقی در فعالیت‌های مسجد هم داشته است، ابراز  داشت: قطعاً حضور نوجوان و جوان باعث رونق مسجد می‌شود، مساجدی که نوجوانان بیشتری دارد آن مساجد نشاط بیشتری دارند و جذب بیشتری خواهند داشت، به هر حال ما از جوانان و نوجوانان در تکبیر و اذان گفتن، در کلاس‌های بسیج و در کلاس‌هایی که مستقیماً با حضور امام جماعت تشکیل می‌شود بهره می‌بریم.

 

وی اظهار داشت: مسئولیت دادن به جوانان و نوجوانان در مساجد باعث می‌شود نسل آینده ما یک نسل مأنوس با خدا، مأنوس به دین، آخرت‌طلب و یک انسان با انگیزه ایجاد شود که اینها تاثیرش در خانواده و جامعه قطعاً یک تاثیر مثبتی است. درواقع آینده ما تعیین می‌شود آینده خوب دانش‌آموزان و فرزندان ما در گِرو ارتباطشان با خانه خدا یعنی مساجد است.

 

حجت‌الاسلام زارع در خصوص مهمترین انتظار و توقع مساجد از مدرسه، عنوان کرد: به هر حال مدیران مدارس از آموزش و پرورش دستور می‌گیرند یعنی یک طوری برنامه‌ریزی شود که مدیر و مسئولین مدرسه از قبل توجیح باشند البته الحمدلله ما به مدارسی که رفتیم مشکلی در این زمینه وجود نداشت و با استقبالِ خوب مدیر و معاونین و دانش‌آموزان مواجه شدیم منتها گاهی ممکن است عدم توجیح مدیران و مسئولین مدرسه باعث ایجاد ناهماهنگی شود. جلساتی ترتیب داده شود که آشنا شوند یعنی این از طریق امور مساجد و آموزش و پرورش یک جلساتی با ائمه جماعات، مدیر مدارس و مسئولین آموزش و پرورش و امور مساجد تشکیل شود که بررسی بکنند در حضور همۀ اینها صحبت کردن قطعاً فایدۀ بیشتری خواهد داشت توقع مسجد همین و ما توقع دیگری نداریم.

  

وی خاطرنشان کرد: توقع مالی از مدارس وجود ندارد با توجه به اینکه اکثر مدارس دولتی هستند و بنده شخصاً سال قبل حدود 300 ساعت در مدارس وقت گذاشتم بدون اینکه توقع ریالی داشته باشم از طرف من چنین چیزی مطرح نشد و امور مساجد هم یک هزینه‌ای در ارتباط با این موضوع داشتند که آن را هم ما در ارتباط با تهیه  هدایا برای دانش‌آموزان و در ارتباط با جشن عبادت هزینه کردیم.

  

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) گفت: درباره توقع مدارس و آموزش و پرورش از مساجد هم باید بیشتر از خود آنها سوال کرد ولی قطعاً توقعاتی در این زمینه وجود دارد که باید از طرف مساجد و امامان جماعتی که به مدارس مراجعه می‌کنند باید رعایت شود. فکر می‌کنم مهمترین آنها این است که آن آقای امام جماعتی که به مدرسه می‌رود سعی کند در امور مدرسه دخالت نکند، این خیلی مهم است و بنده این را تجربه کردم و به مدارسی که مراجعه می‌کردم بدون اینکه دخالتی در امور مدرسه داشته بایم حضور داشتم و خود این هم تاثیر داشت و قطعاً مسائل دیگری هم است که خود مدارس در این زمینه صحبت‌هایی دارند می‌شود از آن عزیزان هم در این رابطه سوال کرد.


(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۵:۰۴
https://news.masjed.ir/u/nuz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید