چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۵۳۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت‌الاسلام کرمی:

ضریب حضور معنوی زنان از مردان بیشتر است/ برنامه‌های مساجد برای زنان

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد هر سال یک رویکرد برنامه‌ای اتخاذ می‌کند. سال 92 با مسجد و خانواده شروع کردیم یعنی یک سال را به تبیین سیاست و محتوا و برنامه در حوزه خانواده اختصاص دادیم. سال 93 مسجد و کودک و نوجوان، سال 94 مسجد و جوان، سال 95 مسجد و بانوان نام گرفت و سال 96 هم به لحاظ اهمیت موضوع مسجد و بانوان، دوباره این موضوع انتخاب شد.

(چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۵۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهرخانه؛ حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: درباره رویکرد این نهاد در حوزه خانواده بیان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد، دستگاهی اجرایی نیست. لاجرم بعضی از برنامه‌ها و محتواها را طراحی می‌کنیم و سیاست‌ها را برای ائمه جماعات یا کارگزاران مساجد می‌فرستیم تا آن‌ها عملی کنند. در حال حاضر در فضای عمومی جامعه نهادی موفق‌تر از مسجد برای برقراری ارتباط با خانواده‌ها سراغ نداریم. امروزه شاهد تجلی حضور خانوادگی در فضای هر محل و اجتماعات کوچک هستیم. در عین حال با نقطه آرمانی فاصله داریم. باید به سمتی برویم که تمام اهالی یک محل، مسجد را خانه خود بدانند و والدین هنگام اذان فرزندان خود را همراه کنند و خانوادگی حضوری بانشاط و پویا در مسجد داشته باشند. 

او با بیان این‌که برای رسیدن به این هدف، بهترین پیشنهاد و سیاست ما برنامه‌هایی است که می‌تواند تمام اعضای خانواده را مخاطب قرار دهد، افزود: مسجدی در این زمینه موفق است که برای فرزندان، کودک نوجوان، جوانان (چه پسر و چه دختر) مادر خانه‌دار، مادر شاغل و پدر برنامه داشته باشد و با پوشش همه طیف‌های سنی، آن‌ها را مخاطب قرار دهد. ضمن این‌که برای محیط نماز هم بتواند شادابی و نشاط را در فضای مسجد ایجاد کند که وقتی خانواده ساعتی از وقتش را می‌خواهد در مسجد بگذراند، بتواند آن نیاز خود را تأمین کند و آرامش، نشاط، شادابی، معرفت و محبت مدنظرش را دریافت کند. درواقع تمام برنامه‌های ما حول این محور است و تلاش می‌کنیم تمام مساجد به این نقطه از جذابیت و شادابی دست پیدا کنند.

توجه ویژه‌ای به موضوع «خانواده» می‌شود
کرمی با تأکید بر این‌که سال 96 سال زنان و مساجد است، افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد هر سال یک رویکرد برنامه‌ای اتخاذ می‌کند. سال 92 با مسجد و خانواده شروع کردیم یعنی یک سال را به تبیین سیاست و محتوا و برنامه در حوزه خانواده اختصاص دادیم. سال 93 مسجد و کودک و نوجوان، سال 94 مسجد و جوان، سال 95 مسجد و بانوان نام گرفت و سال 96 هم به لحاظ اهمیت موضوع مسجد و بانوان، دوباره این موضوع انتخاب شد.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: در موضوع خانواده اخیراً به سمتی رفتیم که کتاب‌های مورد نظر را از لحاظ محتوایی تهیه می‌کنیم و حتی فیش سخنرانی برای ائمه جماعات در موضوع خانواده تدوین و در مناسبات نیز برای آن‌ها ارسال می‌کنیم. تأکید داریم که مضامین برنامه‌ها به شکلی باشد که همه اعضای خانواده بتوانند استفاده کنند. ضمن این‌که توجه ویژه‌ای هم به موضوع «خانواده» می‌شود. اصالت خانواده، ازدواج، فرهنگسازی برای ازدواج آسان، پایدار، به‌هنگام و ساده از موضوعاتی است که به آن‌ها می‌پردازیم. مساجد ما باید به سمتی بروند که فضای تأمین جهیزیه جوانان، فضای ارتباط خانواده‌ها برای آسان شدن فرهنگ ازدواج، آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج برای تحکیم بنیان خانواده در آنها ایجاد شود. امیدواریم در طول سه سال آینده شاهد تحول جدی در این زمینه باشیم. برنامه ما این است که مسجدی نباشد که برای موضوع ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، آموزش زوجین و فرزندان، آموزش والدین برای تربیت فرزند و مهارت‌هایی که برای زندگی پایدار به آن نیاز دارند را ارائه ندهد.

توجه به ویژگی زیبایی‌شناختی زنان در مساجد
حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اهداف مربوط به زنان تصریح کرد: چند هدف‌گیری کمی داشتیم که به ترتیب اولویت به آن می‌پردازیم. اولویت اول بحث به‌سازی فضای فیزیکی مساجد بود. در مساجد غالباً طبقه‌های دوم را به زنان اختصاص می‌دهند و مساجدی وجود دارند که فضای رفت‌و‌آمد زنان دشوار است زیرا یا کهنسال هستند یا باردارند یا فرزندی به همراه دارند. به سمتی حرکت کردیم که حتماً برای مساجدی با چنین شرایطی آسانسور نصب کنند. علاوه بر آن در تمام مساجد باید فضای حضور زنان شاداب باشد؛ یعنی پرده حائلی که نصب می‌شود، نقاشی دیوار، فرش، سجاده و هر امکانی که در فضا وجود دارد مانند بهداشت و نظافت محیط باید متناسب با ویژگی‌های زنان باشد؛ زیرا حس زیبایی‌شناختی زنان قوی‌تر از مردان است و ظرافت‌ها و حساسیت‌های‌شان به این موضوعات بیشتر است. از طرفی زنان معمولاً با سخنرانی ارتباط برقرار نمی‌کنند زیرا سخنران را نمی‌بینند. تأکید داریم و درخواست می‌کنیم از مساجد که حتماً امکان سمعی و بصری را به شکلی فراهم کنند که زنان چهره و تصویر سخنران را ببینند و صوت قسمت زنان از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتوانند با سخنرانی‌ها ارتباط برقرار کنند. اما متأسفانه در مساجد کمتر به این موضوعات توجه می‌شود؛ به همین دلیل توجه مساجد را به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب و حضور کریمانه زنان جلب می‌کنیم. این اولویت اول بود که در سال 95 در این زمینه شاهد ارتقای خوبی بودیم.

تأکید بر اجرای برنامه‌های ویژه زنان
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اولویت دوم را برنامه‌های ویژه زنان دانست و گفت: برگزاری برخی کلاس‌های آموزشی، منبرهای اختصاصی ویژه زنان، آموزش احکام بانوان، مهارت‌های زندگی برای زنان و هنرهایی که یک زن می‌تواند در مسجد آموزش ببیند نیز از برنامه‌های دیگر است که زنان می‌توانند در زمان استراحت خود از مسجد استفاده کنند. تأکید داریم همه مساجد به سمتی بروند که برای زنان برنامه‌های تخصصی ویژه داشته باشند. بر میزان استفاده زنان از سخنرانی مسجد در شب‌های ماه مبارک رمضان و امکان استفاده زنان از برنامه‌های عادی و در جریان مسجد به‌طور یکسان تأکید می‌کنیم. این موضوعات را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که تا پایان امسال بتوانیم گزارش خوبی را از وضعیت این حوزه‌ها داشته باشیم.

ضریب حضور معنوی زنان از مردان بیشتر است
او با بیان این‌که در حال حاضر بیشترین آمار نمازگزاران در بین زنان است، افزود: حضور اجتماعی زنان قوی‌تر از مردان است و ضریب حضور معنوی زنان از مردان بیشتر است. همین هم در جمعیت زنان خودش را نشان می‌دهد. مخصوصاً از وقتی این سیاست‌ها را دنبال می‌کنیم بازخوردهای خوبی داشتیم. در بسیاری مواقع ائمه جماعات نقل می‌کنند که با زنان تشکیل جلسه داده‌ و از آن‌ها کمک گرفته‌اند. بسیاری از مساجد درآمد کافی برای راه‌اندازی آسانسور و نصب قفسه برای چادر و سجاده، خرید فرش و هزینه‌های دیگر را ندارند و زنان جلو آمده‌ و هزینه را تقبل کردند و حتی طلاهای خود را هدیه کرده‌اند تا مسجد برای زنان برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشد.

(چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۵۰
https://news.masjed.ir/u/nfN
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید