یکشنبه / ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۹۸۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد امام رضا(ع)؛

ولایتمداری و حجاب بزرگترین مشخصه فاطمه زهرا(س) است/حضرت زهرا(س) بالاترین انفاق را در شب عروسی کرد

آیت‌الله میردامادی گفت: بانوان و آقایان باید ولایت مداری، طرفداری از ولی در هر عصر و زمان، انفاق و محبت را از حضرت زهرا(س) درس بگیرند.

(یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۲:۵۸

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد، بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت دخت نبی اکرم(ص) فاطمه زهرا(س) است. بانوی بزرگی اسلام و بشریت که نه تنها الگوی زنان عالم بلکه الگویی مناسب در ولایتمداری و تقوی برای عالمیان است. به مناسبت این روز بزرگ و نگاهی به جنبه های شاخص زندگی حضرت زهرا(س) خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد گفت و گویی با آیت‌الله سید باقر آیت میردامادی استاد اخلاق در حوزه و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) انجام داده است، که در ادامه می آید.

 بخشش جزئی از ضمیر فاطمه(س)

آیت‌الله سید باقر آیت میردامادی در خصوص انفاق حضرت فاطمه و بخشنده بودن ایشان گفت: مردم باید انفاق کنند و دستگیر مستضعفین باشند. همچون حضرت زهرا(س) که بالاترین انفاق را در شب عروسی خود کرد. لباسش را به فقیر بخشید و در جایی دیگر آمده است که حضرت زهرا(س) نانی که اختصاص به خودش داشت و نان دیگری نداشت  به فقیر داد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س)را سیدة النساء العالمین نامیدند؛ سؤال شد از امام که حضرت مریم(س) یک سوره برای ایشان در قرآن نازل شده و به عنوان سیدة النساء العالمین معرفی شده است و حضرت زهرا(س) هم سیدة النساء العالمین نامیدند کدام بزرگوار سیدة النساء العالمین است؟ حضرت پاسخ دادند: هردو بزرگوار سیدة النساء‌ العالمین هستند؛ حضرت مریم(س)سیدة النساء،‌ بزرگ زنان در عصر و زمان خودش بود و بر تمام زنان فضیلت داشت و حضرت زهرا (س) سرور همه زنان جهان در تمام دورانهاست.

استاد اخلاق مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران ادامه داد: حضرت زهرا(س) دارای مقامات و فضایل فروانی است و در کتاب تاریخ نداریم که یک بانویی اینقدر مقام و درجه پیدا کرده باشد «حق چو ندید همسرش در همه ممکنات از آن واجب و لازم آمدش خلقت حیدر آورد» یعنی اگر حضرت علی(ع) نبود کفو و هم‌تایی برای حضرت زهرا(س) پیدا نمی‌شد یعنی هیچ مردی جز امام علی(ع) لیاقت همسری حضرت زهرا(س) را نداشت.

دختر نبی، همسر ولی و مادر امامت

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) به مسئله ولایت مداری حضرت زهرا(س) اشاره کرد و تشریح کرد:  حضرت زهرا(س) یک خطبه فدکیه دارد بعد از اینکه فدک را غصب کردند حضرت در مسجد خطبه‌ای خواند: فلسفه بعضی از احکام در این خطبه آمده است و به این مسئله هم  اشاره شده است که حضرت علی(ع) مقامش ولایت و امامت است و شخصیت حضرت علی(ع) بعد از پیغمبر از همه بالاتر است.

وی ادامه داد: وقتی دشمنان آمدند خلافت امام علی(ع) را غصب کردند؛ حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اثبات حقانیت حضرت علی(ع) و مظلومیت آن بزرگوار پشت در آمد و دشمنان هم به حضرت جسارت کردند این بانو از حضرت علی(ع) دفاع کرد و شهیده راه ولایت و امامت شد.
آیت‌الله میردامادی گفت: بانوان و آقایان باید ولایت مداری، طرفداری از ولی در هر عصر و زمان، انفاق و محبت را از حضرت زهرا(س) درس بگیرند.

نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در ادامه گفت: مردم باید انفاق کنند و دستگیر مستضعفین باشند حضرت زهرا(س) بالاترین انفاق را در شب عروسی کرد لباسش را به فقیر بخشید و در جایی دیگر آمده است که حضرت زهرا(س) نانی که اختصاص به خودش داشت و نان دیگری نداشت  به فقیر داد.

وی افزود: درسی که باید زنان به خصوص از حضرت زهرا(س) درس بگیرند مسئله حجاب است که حضرت زهرا(س) جلوی شخص نابینا حجاب کرد و مسئله خوب شوهرداری، قناعت، مناعت طبع و خانه‌داری از دیگر درس‌هایی است که بانوان بایداز حضرت زهرا(س) الگو بگیرند و  شرح حال حضرت زهرا(س) را بخوانند که چطور حضرت شوهرداری و خانه‌داری کرد.

محبت حضرت زهرا(س) به کنیزش

آیت‌الله سید باقر‌ آیت‌ میردامادی در پایان با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) به کنیزش فضه محبت می‌کرد گفت:  کارهای منزل بین حضرت زهرا(س) و فضه کنیز  حضرت زهرا(س) تقسیم شده بود اما آن روزی که نوبت فضه بود که در خانه کار و نظافت کند حضرت زهرا(س) آن روز هم به فضه کمک می‌کرد.


(یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۲:۵۸
https://news.masjed.ir/u/hrm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید