پنج شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۷۸۵۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان:

بانویی که فرشته با او سخن می‌گوید/رمز جاودان نبوت رسول اکرم(ص) در پرتو ولایت و امامت است

حجت الاسلام اسماعیل پور در شرح معنای لغت محدثه که از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) است، گفت: محدثه به فتحه دال، به بانویی گفته می‌شود که فرشته با او سخن می‌گوید. ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می‌گوید.

(پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۴۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت الاسلام اسماعیل پور امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) ستارخان در شرح معنای لغت محدثه که از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) است، گفت: محدثه به فتحه دال به بانویی گفته می‌شود که فرشته با او سخن می‌گوید. ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می‌گوید.

 

بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) جبرئیل به دیدن حضرت فاطمه می‌آمد

در شرح حال حضرت فاطمه(س) آمده است: بعد از رحلت جانگداز پیامبر(ص) جبرئیل(س) می‌آید و جریانات تاریخی و حوادث آینده را برای ایشان بیان می‌کند. شاید حضور جبرئیل برای موضوعاتی بوده که باید توسط حضرت زهرا(س) به گوش مردم می‌رسید؛ حضرت، مجمع‌البحرین رسالت و امامت است و این موضوع جایگاه رفیع زهراء مرضیه (س) را می‌رساند و شاید آمدن جبرائیل جهت رفع تنهایی و غربت حضرت باشد.

 

رمز جاودان نبوت ختمیه رسول اکرم(ص) در پرتو ولایت و امامت است

رمز جاودان نبوت ختمیه رسول اکرم(ص) در پرتو ولایت و امامت است. باید در هر عصر و زمانی ولی الهی وجود داشته باشد تا پاسدار همیشه بیدار ارزش‌های برآمده از متن دین و پیام رسول‌الله(ص) باشد.

حضرت زهرا(س) موضوع ولایتمداری را  به خوبی دریافته بود، تا آنجا که جان خود را در این راه گذاشت و به شهادت رسید. به تعبیر مرحوم علامه امینی صاحب الغدیر « فاطمه زهرا(س) اولین شهیده‌ی راه ولایت شدند و جان خود را در این راه نهادنداز جمله کارهای با اهمیت حضرت زهرا(س (که نقش کلیدی در فرهنگ فاطمی دارد، خطابه تاریخی ایشان در احقاق حق نسبت به موضوع فدک بود.

زندگی حضرت زهرا(س) برای همه انسان ها زندگی ساز است

زندگی حضرت زهرا(س) سراسر افتخار و عظمت است و لحظه لحظه‌های زیستن آن بزرگ بانوی جهان هستی برای همه انسان‌ها در سراسر تاریخ و در همه جغرافیای عالم، درس‌آموز و زندگی‌ساز است. در میان فراگیری درس‌ها از زیستن آن بانوی نمونه، درس فریادخواهی و عدالت طلبی و دفاع از حق چونان خورشید می‌درخشد. خطابه آتشین ایشان در مدینه و در حضور دستگاه حاکمه از جمله این روحیات عدالت طلبی است. درس دیگر درس مدیریت در نظام خانواده و تربیت فرزندانی که هرکدام ستارگان درخشانی هستند که در پرتو درخشش وجودی آنها و انسانیت و ارزش‌های متعالی عینیت یافت و هرکدام در شرایط خاص خود تأثیرگذار بودند.

 

چرا به حضرت زهرا(س) محدثه می گویند

محدثه به فتحه دال به بانویی می‌گویند که فرشته با او سخن می‌گوید، ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می‌گوید. در شرح حال حضرت فاطمه(س) نوشته‌اند: بعد از رحلت جانگداز پیامبر(ص) جبرئیل(س) می‌آمد و جریانات تاریخی و حوادث آینده را برای ایشان بیان می‌کرد. حضرت زهرا(س) در آن هنگام صدای ملک را می‌شنیدند ولی ایشان را نمی‌دیدند. البته این موضوع گسترده است و از حوصله این گفتگو خارج است.

صحیفه فاطمیه بانک اطلاعات امام صادق(ع) بود

صحیفه فاطمیه(س) شامل حوادث تاریخی، جریانات اجتماعی و معارف اسلام است. در حدیثی آمده است؛ «آنگاه که از امام صادق(ع) می پرسند، چگونه هر پرسشی را سریعا پاسخ می‌گویید؟ بانک اطلاعات شما چیست؟ امام در پاسخ فرمودند: از کتاب مادرمان حضرت فاطمه(س) است».

 همچنین امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «نحن حجج الله علی العباد و جدتی فاطمه(س) حجةالله علینا؛ ما حجت‌ها و پیشوایان مردم هستیم ولی پیشوا و حجت ما فاطمه(س) است». این سخن اهمیت جایگاه و موقعیت ایشان را بیان می‌کند که امام عسکری(ع) مغتقد است: مادرمان سِمت ولایت دارند و هرچه ایشان فرمودند را اطاعت می‌کنیم.

همچنین حضرت فاطمه(س) در تعریف همسر و امام زمانشان امیرالمؤمنین(ع) می فرماید  :«وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ ؛ او پیشوایى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنایى و مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان و گوینده‌اى حقگو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است» (ریاحین‌الشیعه/ جلد یک/ صفحه 93)

(پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۴۷
https://news.masjed.ir/u/n6J
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید