جمعه / ۲۴ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۵۱۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
برگزاری نشست توجیهی ائمه جماعات فعال در طرح مسجد و مدرسه

تاکید رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر تعریف خدمات متقابل مسجد و مدرسه

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه باید به این باور برسیم که مسجد من، مسجد همه عالم است، گفت: لازم است، خدمات متقابل مسجد و مدرسه را تعریف کنیم.

(جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۲۶
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، در  گردهمایی ائمه جماعات فعال در طرح «پیوند مسجد و مدرسه» که صبح دیروز در مرکز آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، با اشاره به اینکه راه میان بر برای اعتلای فرهنگ دینی مسجد است گفت: هیچ راه نجاتی جز مسجد نداریم و همه کارگزاران مسجد باید در صدد رسیدن به این باور باشند تا تحول اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه ما باید به این باور برسیم که مسجد من، مسجد همه عالم است، افزود: زاویه دید در حوزه مدیریت بسیار مهم است، یکی از روحانیون کشمیر که در مسجدش تحول بزرگی ایجاد کرده بود، در مورد علت راز موفقیت‌ش با وجود فشارهای سیاسی و قحطی درآن کشور گفت، ما ابتدا  مسجد را در محله، بعد در شهر، منطقه و بعد در دنیا هدف‌گذاری کردیم،بدون شک چنین امام جماعتی با چنین برنامه ریزی موفق می شود، زیرا به دنبال دست یابی به مسجد طراز اسلامی است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به ائمه جماعات فعال در «طرح پیوند مسجد و مدرسه» گفت: اگر در مورد مسجدتان به این باور نرسید کار را باید رها کنید و به کار دیگری که به این موضوع اعتقاد دارد، بسپارید، زیرا مسجد باید مرکز الهام‌بخش و متحول‌کننده باشد، در این صورت است که مساجد کانون و مرکز می شوند. 
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه هیچ راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی جز از مسجد نیست، گفت: با این اعتقاد است که مسجد شما می‌تواند نقطه اصلی تحول تمدن بزرگ نه فقط در شهر و کشورتان بلکه در عالم می شود.
وی تصریح کرد: مسجد باید مدرسه و دانشگاه داشته باشد و ائمه جماعات باید بر تحقق این موضوع فکر کنند، در این زمینه باید شاخصه‌های مناسب داشته باشیم، در این صورت خانواده‌ها نیز به مسجد علاقه‌مند می شوند و به راحتی فرزندانشان را  به مسجد می سپارند.
وی ایجاد مهد کودک در جوار مسجد را یکی از ملزومات آن دانست و گفت: در این صورت خانواده‌ها با امنیت خاطر می توانند فرزندانشان را به مهد مسجد بسپارند. همه چیز ما به تصمیم ما در مسجد برمی‌گردد، باید پای این باور ایستاد و دردمندانه در زمینه فعال‌کردن مساجد تلاش کرد.
حاج علی اکبری گفت: مسیر نزدیک به تحولات بزرگ اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی از مسجد می‌گذرد. باید تلاش کنیم تا مساجد ما میزبان کودکان و نوجوانان باشد.
 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه اگر امام جماعت چتر ولایی و معنوی خود را در حیطه ولایت پهن کند در این صورت موفق می‌شود، اظهار کرد:
کانون اصلی اجتماع دانش آموزان در مدارس  است، شما روحانیون باید به سراغ مدارس بروید و به راحتی با دانش آموزان ارتباط برقرار کنید. به اعتقاد من باید خدمات متقابل مسجد و مدرسه را تعریف کنیم و بدانیم که با عبور دانش‌آموزان اگر از کنار مسجد به چه اهدافی می رسند.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مسجد ظرفیت جاذبه معنوی خود را دارند، گفت: ما باید به ظرفیتی که مساجدمان دارد ایمان بیاوریم،  اگر پیوند مسجد و  مدرسه مستحکم شود، آن موقع است که دانش آموزان محل درس خواندن شان هم در مسجد می شود. 
وی تصریح کرد: باید در مسجد جاذبه فطری برای دانش آموزان فراهم کنیم و نباید از این ظرفیت غافل شویم. همه مسئولان مسجد اعم از ائمه جماعات، خدام، هیئت امنا ظرفیت مهمی در این زمینه هستند، از اینرو ما نباید عایق باشیم بلکه باید مواظب رفتار و اخلاق مان باشیم و زمینه‌ساز جذب باشیم، اگر غیر از این فکر کنیم باخته ایم.
وی بر لزوم برقراری ارتباط ائمه جماعات مساجد با مدارس اطراف تاکید کرد و گفت: رفت و آمد خود را به مساجد بیشتر کنید تا عاملی برای جذب باشید و در این زمینه مرکز رسیدگی به امور مساجد پای این کار سرنوشت ساز است تا با سرعت بیشتر این اقدام انجام شود. 
 

بهترین مکان برای حفظ دین مسجد است

در ابتدای این نشست توجیهی نیز حجت الاسلام و المسلمین سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت آموزش و پرورش جوانان، گفت: بنابر توصیه های رهبر فرزانه انقلاب بهترین مکان برای حفظ دین مسجد است. 
وی افزود: درست است که مدارس کار آموزش را انجام می دهند اما باید پرسید آیا تربیتی که در دین اسلام شرح داده شده است در مدارس انجام می شود؟ امروز مسجد است که باید نقش آفرینی کند و مسجد تنها جایی است که گفته شده اگر فرزندان را به مسجد آورده اید دیگر نگران نباشید.
وی با بیان اینکه مسجد و نماز جماعت اصلاح کننده است، بر جذب جوانان به مسجد  تاکید کرد و ادامه داد: کافیست فضایی صمیمی را در مسجد فراهم کنیم و بعد به کودکان مسئولیت بدهیم. مسجد باید پناهگاه نسل جدید باشد و اگر ما به اخلاق نبوی مجهز شویم می توانیم بسادگی جوانان را در مسجد تربیت کنیم. 
بنابراین گزارش، در مراسم از طرح های جشنواره پیوند «مسجد و مدرسه»، فراخوان طرح «سرگذشت پژوهی مساجد استان تهران با عنوان مسجد ما» و «طرح تعویض قرآن های فرسوده با جدید» رونمایی با مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد رونمایی به عمل آمد.
همچنین در بخش دیگری از این نشست حج اسلام غلامی، زارع، مختاری، حسینی، صفی یاری و موسوی به بیان تجربیات و طرح های موفق خود در حوزه مسجد و مدرسه پرداختند.
(جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۲۶
https://news.masjed.ir/u/hw9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید