اخبار

تشکیل شورای راهبردی مساجد ضروری است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله شریفی‌راد، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه ایلام، گفت: حضرت امام(ره) فرمودند «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»؛ در مسجد قسمتی به اسم محراب وجود دارد که هم‌ریشه حرب و در واقع به معنای جهاد است؛ مسجد نقطه مرکزی هرگونه تلاش و جهاد برای ارتقای دین، فرهنگ و شکوفائی معنوی و حتی ارتقای معیشت مردم است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ضرورت فعال‌تر شدن مساجد در زندگی اجتماعی مردم اظهار کرد: مساجد زمانی می‌توانند نقش و کارکرد حقیقی خود را ایفا کنند که چند مسئله اساسی در آن حل شده باشد؛ در مرحله نخست هیئت امنای مسجد باید ‌توان اجرایی، پشتیبانی مالی و تدبیر و درایت لازم را در انجام کارکردهای مسجد دارا باشد.

وی خاطرنشان کرد: به صورت سنتی افراد بر اساس احساس مسئولیت مذهبی و دینی وارد مدیرت مساجد شده و منشأ تلاش‌ها و خدماتی هم بوده‌اند ولی در پاره‌ای موارد مشاهده می‌شود که افراد به‌واسطه ملاحظات شخصی، عمل می‌کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: هیئت امنای مساجد باید با رعایت تقوا و اخلاص با محیط اجتماعی پیرامون خود تعامل داشته باشند تا اقدامات در مسیر صحیح و منطبق با اهداف مسجد جریان پیدا کند.

شریفی‌راد ضمن تأکید بر نقش بنیادین امام جماعت مسجد گفت: در مرحله دوم نقش امام جماعت در پیشبرد امور مسجد اگر از هیئت امنا بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست و بنابراین امام جماعت باید دارای مراتب علم و ایمان بالایی باشد و در نهایت صبوری، پاسخگوی مسائل اعتقادی نمازگزاران باشد و همچنین در جهت حل و رفع مشکلات اجتماعی آنها بکوشد.

این کارشناس مذهبی، خادم مسجد را سومین عامل موثر در انجام مناسب امور مسجد ذکر کرد و گفت: خادم مسجد در حقیقت نقش روابط عمومی مسجد را بازی می‌کند و در جذب یا دفع تازه واردان بسیار موثر است و اگر خوب عمل کند سازنده و چنانچه بد عمل نماید نقشی مخرب خواهد داشت.

وی پیرامون مشکلات مساجد در ایلام، افزود: یکی از مشکلاتی که اکنون در مساجد ایلام وجود دارد این است که افرادی که برای انجام فرایض به مسجد مراجعه می‌کنند باید همواره بخشی از درآمد خود را برای پرداخت‌های متعدد در مسجد کنار بگذارند.

شریفی‌راد بیان کرد: مساجد به‌عنوان مراکز مذهبی محل رجوع نیازمندان هستند ولی به دلیل اینکه خود مسجد بودجه یا درآمدی ندارد که در این راستا هزینه شود، امام جماعت مسجد و نمازگزاران معمولاً در حد امکان به این افراد کمک می‌کنند ولی هستند افرادی که تنها به دلیل عدم تمکن مالی و اینکه در چنین شرایطی شرمنده مراجعه‌کنندگان نشوند ترجیح می‌دهند که در نماز جماعت شرکت نکنند.

وی در ادامه گفت: همچنین در اغلب موارد هیئت امنا برای تأمین هزینه‌های جاری، بر نمازگزاران تکیه می‌کنند که این امر تا حدودی در کاستن از صفوف نماز جماعت موثر است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام یکی دیگر از مشکلات مساجد را بحث گرفتن استشهاد محلی عنوان کرد و گفت: در مواردی دستگاه‌های دولتی از افراد درخواست استشهاد محلی ممهور به مهر مسجد را مطالبه می‌کنند و بنابراین افراد با مراجعه به مسجد درخواست گرفتن استشهاد غیر حق می‌نمایند که این هم خود به مسئله‌ای تبدیل شده است.

شریفی‌راد تصریح کرد: اکنون در مساجد دستگاه‌ها و نهادهای متعددی فعالیت می‌کنند، برای نمونه هیئت امنا و امام مسجد، هیئت مذهبی، کانون فرهنگی و هنری، پایگاه بسیج مقاومت به ترتیب، زیر نظر اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند و همین امر گاهی موارد منجر به ناهماهنگی و یا موازی‌کاری می‌شود.

وی در پایان گفت: برای اجتناب از این مسئله و سیاست‌گذاری منسجم ضرورت دارد که شورایی مرکب از دستگاه‌های ذیربط در سطح استان، شهرستان و مسجد تشکیل شود.

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ۱۵:۲۹
ایکنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید