شنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۴۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تهران؛

نقش مسجد در ارتقای فرهنگ عمومی کشور

براتی با بیان اینکه کارکردهای عبادی، فرهنگی، تبلیغی مساجد توان هرگونه ایفای نقش در ارتقای فرهنگ عمومی را دارند، گفت: متغیرهایی چون مساجد، روحانیون، هیأت‌های مذهبی، جلسات قرآنی به تنهایی می‌توانند فرهنگ عمومی را تحت الشعاع قرار دهند.

(شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱) ۱۶:۱۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، «حسین براتی» ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) و همزمانی آن با روز فرهنگ عمومی(۱۴ آبان)، اظهار کرد: فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزش ها، احساسات و هنجارها است که اجبار اجتماعی غیررسمی از آن حمایت می کند و فراتر از گروه ها و اقشار خاص در جامعه با پذیرش همراه می شود.

 

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران مقوله فرهنگ را اساس و پایه حیات یک جامعه و تمدن دانست و گفت: اگر فرهنگ با مبانی ارزشی آن جامعه و منطق و عقل و خرد، همگام باشد، آن جامعه به سمت کمال، تعالی و ترقی می رود و در غیر این صورت آن جامعه دچار انحطاط و در نهایت سقوط و فروپاشی فرهنگی، سیاسی و سپس تمدنی می شود.

 

براتی با بیان اینکه فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه و راهنمای اعمال انسان ها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی است، تصریح کرد: فرهنگ عمومی و نقش آن در مهندسی فرهنگی کشور از موضوعات مورد تأکید امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب است و توجه به این عرصه می تواند افق آینده حرکت کاروان فرهنگ و تمدن کشور را ترسیم کند.

 

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به ویژگی ها و شاخص های فرهنگ عمومی، ابراز کرد: از نظر مقام معظم رهبری فرهنگ عمومی دو بخش دارد یک بخش آن ظاهری مثل شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقت‌ شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترها است.

 

وی در ادامه گفت: فرهنگ عمومی مؤلفه‌ هایی از فرهنگ است که تأثیرات آن عام و فراگیر بوده و عامه مردم در کیفیت آن نقش دارند و از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف و عادات و رسوم و زبان ساخته می ‌‌‌‏شود و یا تأثیر مشهود می ‌پذیرد و عموم جنبه‌‌‌‏ ها و عرصه‌‌‌‏ ها و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‏ دهد و عموم مردم نسبت به آنها حساسیت و شناخت دارند.

 

براتی با بیان اینکه فرهنگ عمومی در چهار شکل درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار ظاهر می شود، افزود: فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌‌‌‏ های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. از این رو، نمی ‌توان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت.

 

مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به عرصه های ظهور بروز فرهنگ عمومی در جامعه و افراد، اظهار کرد: عرصه تصمیم گیری های کلان، عرصه جهت دهی به افکار و رفتار عموم جامعه و عرصه سیاستگذاری های کلان علمی و آموزشی را باید به دقت مورد بررسی قرار داد و متناسب با هر کدام از آنها، برنامه های فرهنگی را تدوین و اجرا کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مذهب به عنوان امری فراگیر، نقش بسیار مهمی در ارتقای فرهنگ عمومی دارد. متغیرهایی همچون مساجد، روحانیون، هیأت های مذهبی، جلسات قرآنی، و ... به تنهایی می توانند فرهنگ عمومی را تحت‌الشعاع قرار دهند. باید توجه داشت کارکردهای عبادی، فرهنگی، تبلیغی و ... مساجد نیز توان هرگونه ایفای نقش در ارتقای فرهنگ عمومی را دارند.

 

پایان پیام/
(شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱) ۱۶:۱۱
https://news.masjed.ir/u/S87
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید