سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۱۶
گزارشگر : حجت الله ذاکر
ثمره مسجد محوری در محلات؛

اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر به همت امام محله‌‌‌

به برکت مسجد محله امام زاده ابراهیم (ع) قم این روزها 400 نفر در مجموعه‌هایی مانند درمانگاه، داروخانه، دارالایتام و مرکز نگهداری سالمندان و .... مشغول به کار شده‌اند.

(سه شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۵۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از نهضت، مسجد محل مناسبی برای نشر و گسترش فعالیت‌های مؤثر و پراز منفعت است. مصداق این موضوع،  مسجد حضرت ابوالفضل (ع) محله امام زاده ابراهیم قم (ع) است که در چند دهه در انجام کارهای خیر و دستگیری نیازمندان، پیشتاز بوده‌است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن پورموسوی- امام مسجد حضرت ابوالفضل (ع)- محله امامزاده ابراهیم(ع) قم یک روحانی جوان و پرانرژی است که با کمک خیرین و جوان‌های محله، فعالیت‌های  فرهنگی و اجتماعی مسجد را چند برابرکرد و گسترش داده است.

حجت‌الاسلام پورموسوی ادامه می‌دهد: اگر تلاش بزرگان و قدیمی‌های این مسجد نبود شاید امروزه تمام تلاش‌هایشان خیلی سخت به ثمر می‌رسید همچنین معتقدم «بعثت»؛ اولین وظیفه روحانیت و نقطه اوج این بعثت، محبت است لذا اگر در مسیر محبت حرکت کنیم به خدمت صادقانه و تأثیرگذار می‌رسیم و مسجد جایگاه خدمت است.

 حجت‌الاسلام پورموسوی می‌گوید:  امروز اگر روحانیون با  فضای مجازی آشنا نباشند نمی‌توانند با جوانان ارتباط برقرار کنند همچنین اگر طلاب، جوانان را درک کنند و مرهم و محرم دردهای آنها باشند؛ جوانان به سراغ  آنها می‌آیند. اینجاست که وقتی به سراغ ما آمدند فرصت داریم از نیروی جوان برای ساختن و موفقیت یک محله، یک شهر و درنهایت کشورعزیزمان بیشترین و بهترین بهره را ببریم.

اشتغال زایی اهمیت دارد

وی می‌گوید: مقام معظم رهبری فرمودند: «باید از سرمایه ایمان مردم برای رسیدن به عمل صالح استفاده کنیم». ما نیز با تکیه به مبانی اسلامی و منویات مقام معظم رهبری از جمله فعالیت‌هایی که در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کنار امور عبادی انجام می‌دهیم؛ خدمت رسانی به مردم  در قالب اشتغالزایی و حمایت از نیازمندان است.

 این امام مسجد اضافه کرد: برای اینکه درحوزه اشتغال‌زایی ورود پیدا کنیم نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های مسجد داشتیم. این مسجد در سال‌های ۱۳۴۷ به همت آیت الله میرعظیمی، احداث شد و تا به امروز در عرصه‌های گوناگون نقش آفرینی کرده و دارای برکات فراوانی است. سال‌ها قبل در این مسجد با کمک امام جماعت و خیرین «مرکز نیکوکاری»، «درمانگاه کوچک» و «دارالایتام» راه اندازی شد. هر ساله هم به ارتقاء کیفیت کار و فضای مسجد و پیرامون آن نیز توجه داشتند. این یعنی خشت اول کارهای خیر را خوب بنا نهادند،  لذا با این رویکرد از زمانیکه به عنوان امام مسجد فعالیتم را آغاز کردم، تمام تلاشم این بود که بتوانم  کارهای ثمربخش را با کمک خیرین و جوانان، محل بسط و گسترش بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی درمحله وجود دارد با استفاده از این ظرفیت‌ها بود که «مرکز نگهداری  بانوان سالمند» و «مرکز نگهداری معلولان» راه اندازی شد. این مسجد کتابخانه‌ای داشت که به مرور زمان با برنامه‌ریزی، این کتابخانه بزرگتر و جامع‌تر شد، از آنطرف درمانگاه کوچک محله  به یک درمانگاه تخصصی تبدیل شد و یک داروخانه تخصصی هم  کنار این درمانگاه احداث کردیم و تمام تلاش‌هایی که از گذشته  آغاز شد و امروز بسط و گسترش یافت؛ علاوه بر خدمت‌رسانی به عموم مردم، ایجاد شغل  برای۴۰۰ نفربود.

 جهیزیه نوعروسان به شرط ۱۴ سکه

حاج آقا پورموسوی به فکر جوان‌های دم بخت محله هم هست و تا به امروز با کمک خیرین برای دختران زیادی جهیزیه فراهم کرده، اما او برای این کار یک شرط جالب هم گذاشته است. وی در این باره می‌گوید: ستاد جهیزیه در مسجد فعال است و به نوعروسان با این شرط که مهریه آن‌ها ۱۴ سکه بیشتر نباشد جهیزیه اهداء می‌شود با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰هجری شمسی ۱۷۵ زوج از این هدایا بهره‌مند شدند.

دارالایتام

وی به حمایت از ایتام اشاره می‌کند و می‌گوید: مسجد یک مجتمع دارالایتام تأسیس کرد و در آن از  کودکان و نوجوانانی  که از نعمت پدر و مادر محروم و یا بدسرپرست هستند مراقبت می‌شود. حمایت از این بچه‌ها تا اشتغال، ازدواج، تهیه جهیزیه و حتی تهیه سیسمونی آن‌ها ادامه دارد.

تأسیس یک کتابخانه

حجت‌الاسلام پورموسوی گفت: معضلات فرهنگی منطقه‌ای که مسجد در آن واقع شده بسیار است در مسجد کتابخانه‌ای تأسیس شد که از تجهیزات خوبی برخوردار است. هر ساله حدود ۳۰۰ نوجوان و جوان از این کتابخانه استفاده می‌کنند. این کتابخانه از ۷ صبح تا ۱۲ شب باز است و در ایام کنکور شبانه روزی می‌شود.

وی با اشاره به ارائه مشاوره تحصیلی به دانش آموزان خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان این مسجد حالا مسئولیت‌های مهمی را در نظام به عهده دارند و یکی از اهداف ما کادرسازی و تربیت چنین افرادی  برای آینده مملکت و انقلاب است. چراکه اگر کسی از اهالی مسجد مسئول شد درد مردم را بهتر احساس می‌کند.

 شبکه سازی مساجد محل

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن پورموسوی می‌گوید: در کنار تمام تلاش‌هایی که در چندسال گذشته انجام شد، همواره سعی داشته‌ایم با رویکردهای جدید دایره خدماتمان را به جامعه گسترش دهیم، به‌عنوان مثال شبکه خدمت رسانی در حوزه معیشت و اشتغال آفرینی ایجاد کردیم و یکی از فعالیت‌های جدید ما شبکه‌سازی مساجد محله است. در طی بررسی‌ها مشخص شد  که در محله امام زاده ابراهیم (ع) و نیروگاه؛ 160 مسجد فعال وجود دارد. این مساجد جمعیت زیادی را دربرمی‌گیرند از این رو با رویکرد  شبکه‌سازی مساجد و ایجاد هم افزایی بین آنها هر هفته چهارشنبه‌ها یکی از اساتید اخلاق را دعوت می‌کنیم تا برای ائمه جماعات این مساجد «درس اخلاق، اخلاق فردی اجتماعی، تعامل با مردم و منش مردم داری» را آموزش دهد.

وی در پایان سخنانش می‌گوید: در این کلاس‌ها کار خوب دیگری نیز انجام می‌شود در اول هرجلسه  یکی از ائمه جماعات تجربه نگاری می‌کند و از تاریخچه مسجدی که در آن فعالیت دارد، ثمرات و دستاوردهایشان می‌گوید نتیجه این طرح آشنایی با «ظرفیت‌ها، ایده‌های نو و نگرش‌های متعالی روحانیون وایجاد شبکه‌ای منسجم» برای خدمت به جامعه است.

(سه شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۵۴
https://news.masjed.ir/u/yr4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید