شنبه / ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۱۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
یک کارشناس مذهبی؛

محرم و فرصت حضور گروه‌های مختلف در مسجد

حجت‌الاسلام موسوی متقی با بیان اینکه مساجد، محل نشر و تبلیغ معارف دین هستند، گفت: ماه محرم فرصت خوبی برای رونق حضور گروه‌های مختلف در مساجد است، مجالس حسینی در مساجد در کنار شور و حرارت باید به معرفت‌افزایی ختم شود.

(شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۳۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام «سیدکاظم موسوی متقی» در گفت و گو با شبستان ماه محرم را فرصتی برای احیای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: مساجد، محل نشر و تبلیغ معارف دین هستند و غالباً افراد برای کسب آموزه های دینی و معرفتی در مساجد حضور می یابند.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در مناسبت های مختلف از جمله ایام عزاداری ماه محرم، خانه های خدا، مرکز تبلیغ فرهنگ عاشورا و عزاداری صحیح حسینی هستند. وقتی صحبت از عزاداری صحیح می کنیم، این تنها به معنای داشتن شور، شعور و حرارت در عزاداری نیست، بلکه معرفت افزایی از طریق تبلیغ و سخنرانی بهترین نوع عزاداری و گامی در جهت رونق حضور مردم در این مراسم ها و مساجد است.

 

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: عزاداری های ماه محرم با اقامه نماز اول وقت و نماز جماعت معنا می یابد، چراکه عزاداری بدون اهتمام به نماز جماعت و تعمیق ارزش ها و باورهای دینی و تبیین زوایای مختلف قیام اباعبدالله الحسین(ع) ارزشی ندارد. با تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) باید به شور و شعور حسینی دست یابیم.

 

وی با تاکید بر لزوم روضه‌خوانی و عزاداری بر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانشان در مساجد، گفت: سینه‌زنی صرف به معرفت ختم نمی شود، عزاداری و سوگواری ایام محرم در مساجد باید زمینه رضایت حضرت بقیه الله(عج) را فراهم کند و از طرفی زمینه ساز جذب مخاطب به منابر مساجد شود.

 

این کارشناس دینی بر لزوم رعایت عفاف و حجاب و شئونات اسلامی در عزاداری های ایام محرم در مساجد تاکید و تصریح کرد: عزای حضرت سیدالشهدا(ع) نباید آلوده به اباهه‌گری شود و به گونه ای نباشد که تا ساعاتی  از شب مردم مشغول عزاداری شوند و  از آن طرف حق الناس رعایت نشود و یا نماز صبح عزاداران حسینی قضا شود. برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم باید منجر به رعایت اخلاق و همراه با دینداری باشد.

 

حجت الاسلام موسوی متقی بر لزوم تعامل و همکاری میان مساجد با هیئات مذهبی تاکید و خاطرنشان کرد: تعامل و همکاری با نسل نوجوان و جوان هیئتی باید با ظرافت  همراه باشد، چراکه این قشر روحیه لطیفی دارند و ممکن است با یک برخورد خوب برای همیشه جذب مسجد شوند، بنابراین این هنر امام مسجد یا خطیب مسجد است که با شیوه جذب به مسجد آشنا باشد. ماه محرم فرصت خوبی برای رونق حضور گروه های سنی مختلف در مساجد است تا با یک برنامه ریزی مناسب مساجد را پررونق کنند.

 

 

پایان پیام/
(شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۳۹
https://news.masjed.ir/u/yn0
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید