دوشنبه / ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۰۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد:

مساجد پایگاه نفوذ الهی در دل و جامعه هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر گفت: با توجه به روایات، مساجد دارای رفعت والا در اسلام هستند و پایگاه نفوذ الهی در ذهن و دل جامعه هستند، مساجد باید به محل امنیت روانی و پایگاه فرهنگی تبدیل شوند.

(دوشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۰۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری حوزه "بیست و نهمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما ۲۹)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در مقدمه به جایگاه ارزشمند مسجد در جامعه اشاره و بیان کرد: در این سمینار ذیل موضوع مبانی هستی شناختی مخلوق شاخه انفس باید به بحث مسجد پرداخت اما به دلیل ضرورت آن باید به آن زودتر اشاره کرد.

وی با بیان خصوصیات مسجد گفت: طبق روایات و احادیث مساجد دارای رفعت والا در اسلام هستند، مساجد پایگاه های نفوذ الهی در ذهن و دل جامعه هستند و کارکردهای فرهنگی و اقتصادی و امنیتی دارند.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم ضمن اشاره به آیات قرآن کریم عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم به افراد حاضر در مسجد ضمانت تأمین زندگی شأن را داده و خدا مراقب بندگان اهل مسجد است که این بیانات نشان دهنده عنایت و رحمت ویژه الهی به اهالی مسجد است.

وی در ادامه اضافه کرد: رحمت ویژه الهی در جامعه اسلامی از طریق مسجد در زندگی مردم جاری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با تاکید بر اینکه باید مساجد را در جامعه بیشتر معرفی کرد مطرح کرد: در آیات سوره مبارکه نور عبارت (نور علی نور)را داریم که نور اول نشان دهنده وحی الهی و نور دوم عقل را بیان می‌کند، تلاقی این دو نور با یکدیگر در مسجد شکل می‌گیرد، سپس می‌فرماید؛«فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» یعنی این دو نور در خانه هایی که اذن رفعت معنوی آن‌ها را صادر کرده و اسماء و صفات الهی را متذکر می‌شود واقع می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: با دقت در این آیات مشخص می‌شود که هیئت امنا و مدیر مسجد، خود باید الگوی تلاقی عقل و وحی و تجسم آن در اداره مسجد باشند.

وی ضمن اشاره به روایات وارده در رابطه با مسجد و جایگاه آن تصریح کرد: روایات بسیاری با موضوع مسجد از معصومین داریم ، از جمله آن‌ها ؛ مسجد خانه خداست، مسجد محل گفتگوی انبیاء است، مساجد بیوت متقین است، بر طبق این روایات باید مساجد به محل امنیت روانی و پایگاه فرهنگی تبدیل شوند.

وی عنوان کرد: وقتی مسجد خانه خداست قطعا بندگان خدا میهمان آن هستند و توسط خداوند تکریم خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر مسجد را قوی ترین مرکز رشد و تعالی معنوی بشریت برشمرد و گفت: تاکید ویژه در رشد و بهره‌های معنوی در مسجد است که هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در قرآن و سنت به ویژگی‌های مدیران اسلامی اشاره شده و مسئله به قدری مهم است که قرآن عهده دار تعریف ویژگی هیئت امنا و مدیر مسجد شده است، در قرآن به دو ویژگی هیئت امنا و مدیر مسجد اشاره شده که شامل؛ خوف و دغدغه آخرت و عشق به خدا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با بیان اهمیت امام جماعت در مسجد اظهار کرد: امام جماعت در محور هیئت امنا نقش آفرینی می‌کند، این نشان‌دهنده حساسیت تربیت طلاب تراز انقلاب با صلاحیت مناسب در مدیریت مسجد است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: تربیت امام جماعت تراز انقلاب کمتر از تربیت مجتهد نیست، ضرورت دارد هر یک از مجتهدین به عنوان راهبران اساسی هرکدام مدیریت و راهبری یک مسجد را در اقصی نقاط کشور عهده دار شوند.

وی اضافه کرد: خداوند متعال ویژگی‌های امام جماعت را مطرح کرده و عنوان کرده که نباید هیئت امنای مسجد را مومنین آلوده به شرک تشکیل دهند، با توجه بر اینکه اکثر افراد آلوده به شرک خفی هستند باید امام جماعت و هیئت امنای مسجد از این دور باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم رکن دیگر را اخلاص برشمرد و افزود: خدای متعال در سوره توبه وقتی شخصیت هیئت امنا و مدیران مسجد را توضیح می‌دهد با مقدمه ای طعنه آمیز شروع می‌کند و کفار و مشرکینی را که عهده دار مدیریت مسجد می‌شوند را مذمت می‌کند.

وی در ادامه به آیات بعدی این سوره اشاره و عنوان کرد: سپس مسجد را پایگاه فرهنگی و معنوی معرفی می‌کند و در ذیل پایگاه فرهنگی بودن مسجد باید مشکلات اقتصادی اهالی را حل کند لذا می‌فرماید علمداران عرصه فعالیت در مسجد باید خودشان اهل زکات و رسیدگی به احوال فقرا و مساکین باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان دیگر ویژگی‌های هیئت امنای مسجد بیان کرد: هیئت امنای مسجد باید جزء عاقل ترین افراد باشند و از نظر دیانت نسبت به بقیه برتر و با محوریت امام جماعت به فعالیت در مساجد بپردازند.

وی افزود: امام جماعت در مسجد باید شخصیتی پذیرفتنی داشته باشد، این وظیفه حوزه علمیه است که افراد دارای صلاحیت را تربیت و به امامت مساجد برساند.

وی در بخش دیگر با اشاره به ادامه مبحث سمینار تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی به توانمندی مدیران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: به کار گیری توانمندی توسط مدیران اسلامی تکلیفی بر کردن آن‌ها است و مکلف عندالله هستند.

وی تلازم حمد با صلابت برخورد با فتنه گران را عامل دیگر در مدیریت اسلامی دانست و گفت: جذب و دفع قوی در برخورد با افراد از عواملی است که با حمد همراه است، اساس تحول جامعه با تحول منش ها و رفتارها ممکن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر عنوان کرد: موضوع دیگر تلازم حمد با شکر نعمت است، تشکر از منعم از علامات مومن است و مدیریت و راهبری همراه تشکر از مردم و امت در جامعه بسیار کارساز است.

وی با اشاره به مباحث گذشته که حق دعا را عنوان کرده بود گفت: وظیفه مردم این است که با تشکر کردن از مدیران و عوامل اجرایی در جامعه حق دعا را که یک وظیفه است رعایت کنند، که اهل حق اهل رعایت و مدارا هستند.

وی یادآور شد: یکی از مصادیق شکر نعمت در حوزه اقتصاد است باید نخبگان و مدیران اسلامی از بخل ورزی و حرص و طمع دور باشند و باید انفاق را ترویج داد و مدیران و کارکنان دولتی و حتی روحانیون در عرصه تبلیغ باید مخلصانه در راه خدا به انجام وظایف بپردازند و مدیریت اسلامی باید همراه با سرپرستی معنوی در جامعه باشد.

(دوشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۰۴
https://news.masjed.ir/u/ym0
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید